Honda X-ADV met bochtverlichting voor 2025
Werkt Honda een een nieuwe versie van haar X-ADV Adventure-scooter? Daar heeft het alle schijn van, zo blijkt uit onlangs uitgelekte patentbeelden van de nieuwe generatie van de Honda X-ADV.
Hoogstwaarschijnlijk is het vernieuwde model bestemd voor modeljaar 2025 en beschikt ‘ie onder andere over bochtverlichting en een nieuwe achterkant. Hoe uitgebreid de veranderingen uiteindelijk zullen zijn, kunnen we nu nog niet zeggen. Twee lijken er dus al wel zeker, namelijk de nieuwe koplampen aan de voorzijde en de eveneens nieuwe achterzijde.
De patenttekening van de koplamp aan de voorkant laat rechts en links een lichtunit zien die elk uit drie led-lampen bestaat. Eén lamp aan iedere zijde is verantwoordelijk voor het dimlicht, één voor het grootlicht en – dit is nieuw – één voor het bochtverlichting. De buitenste lamp links en rechts gaat branden wanneer de Honda X-ADV een bocht neemt of een bocht registreert. Logischerwijs vereist dit het gebruik van hellingshoeksensoren. Het is nog niet duidelijk of dit eveneens duidt op de aanwezigheid van bochten-ABS op de nieuwe Honda X-ADV. Boven de lampunits, elk met drie led’s, bevindt zich een horizontale led-balk voor de dagrijverlichting.
Het tweede nieuwtje, dat op de in Japan opgedoken patentafbeeldingen te zien is, heeft betrekking op de achterkant en de uitlaat. De nieuwe achterkant van de Honda X-ADV is aanzienlijk korter. Bovendien heeft de huidige X-ADV een uitlaat aan de rechterzijde, die steil van beneden naar boven loopt. De patenttekeningen tonen een uitlaat die veel verder naar boven, onder het duozadel – en horizontaal – doorloopt. Een hitteschild is dan onontbeerlijk, en dat wordt ook in de patentbeschrijving genoemd. Wat kunnen de redenen zijn voor de nieuwe positie van de uitlaat? Enerzijds zou de Honda X-ADV meer grondspeling kunnen krijgen, anderzijds zou de nieuwe positie kunnen duiden op veranderingen aan het motorblok. De nieuwe motor zou dan krachtiger kunnen zijn en/of meer ruimte kunnen bieden voor katalysatoren. Tot nu toe wordt de X-ADV aangedreven door een tweecilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van 745 cc en een vermogen van 58,5 pk.
Omdat de Honda X-ADV met zijn 820 millimeter zithoogte en vrij brede zadel niet bepaald geschikt is voor kleinere rijders, is het natuurlijk ook denkbaar dat de uitlaat naar boven wordt verplaatst om een lagere zithoogte mogelijk te maken met behoud van dezelfde bodemvrijheid. Maar dat is speculatie en naar onze inschatting niet erg waarschijnlijk.