Honda werkt aan V-twin met supercharger
Honda is, naar het schijnt, bezig met de ontwikkeling van een nieuwe V2 met supercharger. Dat blijkt tenminste uit recent openbaar gemaakte patenttekeningen. In die octrooiaanvraag beschrijft Honda een systeem waarbij de compressor in een nieuw frameconcept wordt geïntegreerd.
Het patent toont een systeem waarbij de supercharger in de V tussen de twee cilinders geplaatst wordt, ongeveer ter hoogte van de cilinderkoppen. Hierdoor is de afstand tot de inlaten bijzonder klein. De cilinderkoppen zijn daarnaast met een ketting-aangedreven-nokkenas uitgerust. De supercharger zelf wordt aangedreven middels een tandwieltrein, die links naast de voorste cilinder zit.
De compressor wordt gecombineerd met twee injectoren per cilinder: één in het inlaatspruitstuk en de ander direct in de verbrandingskamer.
Wat eveneens bijzonder is, is frameconcept. De V-twin hangt als dragend deel in een trellis-brugframe, dat vanaf het balhoofd tot achter de cilinderkop loopt. Het blok zelf heeft montagepunten op de achterste cilinderkop en vooraan aan het carter. De swingarm is op zijn beurt in het blok gelagerd, waarbij de monoschok middels een hevelsysteem afsteunt op de achterste cilinder. Het subframe sluit direct aan op het brugframe ter hoogte van de achterste cilinderkop.
Kijken we hier naar een nieuwe Honda VTR1000F met designelementen van de actuele Neo Sports Café-familie? Misschien! Al moeten we uiteraard wel een slag om de arm houden. Hoe veelbelovend patenttekeningen er soms ook uitzien, er is geen enkele garantie dat het daadwerkelijk naar de praktijk vertaald wordt.