Nieuws

Honda werkt aan slimme ruit voor Gold Wing

Honda werkt aan een innovatief automatisch windscherm, dat als eerste toegepast kan worden op de luxe Gold Wing toermachine.

Het windscherm van de Honda GL 1800 Gold Wing is sinds modeljaar 2018 elektrisch verstelbaar, maar het maximaal haalbare comfort is waarschijnlijk nog niet bereikt. Achter de schermen bereiden Honda-technici blijkbaar de volgende upgrade voor.

Deze herfst doken patenttekeningen op die duidelijk aan Honda kunnen worden toegeschreven. Er is heel duidelijk een Gold Wing in te herkennen. Niet het nieuwste technische platform, maar een oudere versie, dus zonder de dubbele-wishbone voorvering gebaseerd op het Hossack-model.

Maar het gaat hier om de neus van de machine en meer precies het windscherm. De traploze elektrische afstelling van de hoogte en invalshoek van de ruit worden geautomatiseerd. Dit wordt in detail beschreven in de patenttekeningen.

Volgens deze tekeningen worden er verschillende sensoren gebruikt voor de elektronische aansturing van de ruit – naast de basisfactor snelheid. Het is algemeen bekend dat de optimale uitlijning van een windscherm afhangt van de grootte van de bestuurder. Om ervoor te zorgen dat de rand van het windscherm niet op ooghoogte zit en zo het zicht belemmert, voorziet het Honda-patent in camera’s of in ieder geval optische sensoren voor gezichtsherkenning. Twee daarvan zijn geplaatst op de behuizingen van de spiegels en zijn naar achteren gericht, in de richting van de bestuurder.

Indirect kunnen zo, volgens voorgeprogrammeerde parameters, storende turbulenties in de helmzone worden verminderd of, in het ideale geval, helemaal worden vermeden. Naast de nieuwe automatische functie blijft de handmatige verstelbaarheid met schakelaars op het stuur behouden, in combinatie met voorgeprogrammeerde modi voor de automatische stand. Afhankelijk van de vereisten regelt het automatische systeem dan binnen verschillende bereiken tot de maximaal mogelijke windbescherming.

Een andere zintuiglijke factor die de automatische aanpassing van het windscherm beïnvloedt, is de rijgeluid in het helmgebied. Hiervoor is een microfoon op de helm nodig, die veel Gold Wing-rijders toch al gebruiken voor communicatie of voor spraakbediening van bepaalde functies. Aangezien spraakbesturing kan worden verstoord door windruis, zou dit probleem tegelijkertijd kunnen worden opgelost.

Het is nog niet bekend of en wanneer dit automatische windschermsysteem daadwerkelijk verkrijgbaar zal zijn als upgrade voor de Gold Wing, als optie of zelfs als nieuwe luxe comfortstandaard.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Triumph vernieuwt Speed Twin 900

Triumph vernieuwt Speed Twin 900

15 oktober, 2024

Triumph heeft haar Speed Twin 900 een flinke update gegeven voor 2025. Daarbij lag de nadruk op de vering en ...
Eerste indruk: Kawasaki Versys 1100

Eerste indruk: Kawasaki Versys 1100

15 oktober, 2024

Ongeveer dertien jaar geleden vormde Tenerife het decor voor de presentatie van de eerste ‘grote’ Versys, de 1000. ...

Overig nieuws