Honda vernieuwt CB500-lijn
Sinds de introductie in 2013 gingen er al ruim 92.000 units van Honda’s A2-vriendelijke CB500-lijn (CB500F, CB500X en CBR500R) over de toonbank. Best een populaire machine kortom, die voor komend jaar een lichte update kreeg.
Alweer? Zou je bijna zeggen. Nog geen twee jaar geleden mocht de 471cc-paralleltwin met tegengesteld lopende zuigers zich immers ook al op een flinke update verheugen. Naast wat modelspecifieke aanpassingen met betrekking tot onder meer ergonomie, tankinhoud en vering, kreeg het trio onder andere een nieuwe LCD-dashboard met versnellingsindicator, aangepast kuipwerk, verfijnder ABS, een assist & slipper-clutch en werd ook het blok licht onder handen genomen. Een nieuwe airbox, aangepast uitlaatsysteem en aangepaste nokkenassen met meer kleplift resulteerden daarbij in een wat vetter gevuld middengebied, terwijl het maximum vermogen nog altijd de voor A2-motoren maximale 35 kW (48 pk) bedroeg.
Voor komend jaar is de 500-lijn begrijpelijkerwijs dan ook niet heel erg ingrijpend veranderd. Belangrijkste nieuws op het technische front is enkel dat het trio nu conform de Euro5-norm uitademt. Zonder dat dit ten koste is gegaan van de prestaties trouwens, ook de 2021-CB500 is gewoon weer goed voor 48 pk. Het nieuws zit ‘m vooral in de aangepaste kleuren, zo is de naakte CB500F komend jaar naast het bestaande rood en zwart ook verkrijgbaar in de nieuwe kleuren blauw en geel. Allroad CB500X is er in het rood, zwart en wit, maar nu in combinatie met een rood subframe à la de Africa Twin, en de sportieve CBR500R komt er in het matgrijs, rood en wit.
De nieuwe Honda CB500-line-up is al vanaf komende herfst leverbaar, prijzen zijn nog niet bekend. Info: www.honda-motor.nl