Nieuws

Honda Sahara 300, ook op pure alcohol

Honda vervangt de bekende XRE300 door de nieuwe Honda Sahara 300. Net als voorheen is de eencilinder krachtiger als je hem pure alcohol voedt.

Meer vermogen met alcohol – zo werken motoren in Brazilië. Vanwege de grote beschikbaarheid van pure ethanol als brandstof, d.w.z. E100, specificeren fabrikanten in Brazilië meestal vier prestatiewaarden: koppel en vermogen, zowel met benzine als met ethanol. De prestatiewaarden met ethanol zijn iets hoger dan die met fossiele brandstof.

De nieuwe Honda Sahara volgt de bekende XRE300 op en verwijst naar Honda’s lange geschiedenis van lichte enduro’s in Brazilië. De Sahara 350 was van 1989 tot 1999 een groot succes voor Honda en was de krachtigste offroad die ooit in Brazilië is geproduceerd, zowel toen als nu. Destijds was de 350 goed voor 31,5 pk en 31 Nm. De nieuwe Honda Sahara 300 blijft echter op respectabele afstand met zijn 24,8 pk (benzine) of 25,2 pk (ethanol) en net geen 27 Nm koppel. Prestaties en vermogen worden geleverd door een nieuwe eencilinder, luchtgekoeld met 293cc en met Honda’s gebruikelijke Unicam-ontwerp, dus een centrale nokkenas en tuimelaar.

Voor de nieuwe Sahara 300 heeft Honda een nieuw design ontworpen zonder het erfgoed van de XRE300 te verloochenen. Naast ABS als veiligheidsvoorziening is er ook een modern lcd-display aan boord. Dit laatste kennen we van het ontwerp van de oudere 500- en 750-modellen van Honda, zij het met een aanzienlijk kleiner aantal functies.

De aluminium swingarm is nieuw en vervangt de oude stalen achterbrug. En ondanks de lichtere achterbrug blijft de Sahara 300 slechts één kilo onder de 148 rijklare kilo’s van de XRE. Als ABS-versie moet de single 149 kilo versnellen. Daarentegen is de zithoogte van 859 millimeter indrukwekkend, wat mede te danken is aan de verrassend lange veerwegen van 245 millimeter voor en 225 millimeter achter en de grote wieldiameters van 21 inch voor en 18 inch achter.

Waarschijnlijk blijft de nieuwe Sahara 300 een Zuid-Amerikaans fenomeen. In Europa heeft Honda met de CRF300 al een vergelijkbaar en moderner alternatief in het gamma.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test CFMoto 450MT

Eerste test CFMoto 450MT

27 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Nieuw kentekenbewijs in aantocht

Nieuw kentekenbewijs in aantocht

27 april, 2024

Het kentekenbewijs gaat veranderen. Het nieuwe kentekenbewijs wordt vanaf half juni uitgegeven en het heeft een ...

Overig nieuws