Honda op de toer-toer met NT1100
Het aanbod in het crossover-segment blijft groeien. Honda brengt in 2022 zelfs een volledig nieuwe exponent op dit gebied: de NT1100. Het tweecilinder blok is afkomstig uit de Africa Twin, maar het rijwielgedeelte en de ergonomie zijn duidelijk meer straat- en toergericht.
In het allroadsegment doet Honda goed mee met de Africa Twin. Met de NC-serie heeft het ook flink wat in de melk te brokkelen bij de woon-werkmotoren, alleen bij het zware crossover-segment is het de laatste jaren verdacht stil. Daarin brengt de NT1100 verandering. Honda neemt overigens zelf geen enkele keer het woord crossover in de mond. Het gebruikt het consequent de term toermotor. Met standaard zijkoffers, cruise-control, lage en breed zadel (820 mm), 20,4 liter tank en handvatverwarming valt daar wat voor te zeggen.
De nieuwkomer is overduidelijk een typische Honda, die associaties oproept met allemansvrienden als de CBF1000F. Als de NT1100 net zo makkelijk rijdt als die CBF, dan heeft Honda de eerste slag geslagen. In het stalen semi-dubbele wiegframe hangt geen vier-in-lijn, maar zoals gezegd de bekende Unicam paralleltwin van de Africa Twin met 270° krukas. Die produceert 102 pk bij 7.250 tpm en 104 Nm bij 6.250 tpm. Die waarden zijn identiek aan de Africa Twin, maar Honda claimt flink gesleuteld te hebben aan de in- en uitlaatkant. Dat levert een aangenaam geluid bij laag toerental op en een ontspannen vermogensafgifte.
Ten faveure van het reiscomfort heeft de NT1100 een in vijf standen, over 164 millimeter verstelbaar windscherm. Op de lage stand valt de windstroom op de schouders, in de hoogste vloeit de rijwind over de rijder heen. De standaard windgeleiders beschermen armen en het onderlichaam. Voor kampeervakanties zijn de zijkoffers (33 en 32 liter) aan de krappe kant, maar de rest van het jaar juicht de slanke bouw (901 millimeter) je toe.
Van de Africa twin leent de NT1100 ook het 6,5” TFT-touchscreen dashboard, waarbij je dankzij bluetooth connectivity bovendien een beroep kunt doen op functionaliteiten als Apple CarPlay en Android Auto. De elektronische uitrusting omvat verder onder meer een drievoudige tractie-controle, USB-aansluiting, 12V-aansluiting, vijf rijmodi, wheelie-control en LED-verlichting. Natuurlijk biedt Honda ook een DCT-versie aan. Normaal is die bak goed voor een extra tien kilo. Tel die dus nog eens op bij het rijklaargewicht van 238 kilo. Zoals altijd heb je als rijder keuze uit een D-stand (Drive) en een S-stand (Sport). Bij die laatste heb je keuze uit drie niveaus van sportiviteit.
Het rijwielgedeelte is redelijk conventioneel, van elektronische vering is geen sprake. Aan de voorzijde vind je een op veervoorspanning instelbare Ø 43mm Showa upside-down-vork, met een veerweg van 150 mm. Van de Showa monoschokdemper met identieke veerweg is eveneens enkel de veervoorspanning instelbaar. Het stalen frame met aluminium subframe is overigens identiek aan dat van de Africa Twin. Een stel radiale vierzuiger remklauwen die twee Ø 310 millimeter remschijven in de tang nemen, brengen de boel tot stilstand.
Een beetje zichzelf respecterende toermachine kan tegenwoordig niet zonder een uitgebreid accessoiresprogramma. Daarin is de nieuwe NT zo Japans als sushi, waarbij het gros van de accessoires het ontspannen/functionele reiskarakter van de motor weerspiegelt. Een deel daarvan heeft Honda in verschillende pakketten gecombineerd, waarbij het Urban Pack onder meer uit een topkoffer en tanktas bestaat, terwijl het Touring Pack een comfortzadel, comfortabele passagiersvoetsteunen en mistlichten omvat. Het Voyage Pack daarentegen combineert voornoemde twee pakketten.
De prijsstelling van de nieuwe NT1100, die vanaf begin 2022 bij de dealer staat, is lekker concurrerend. Hij kost namelijk respectievelijk € 16.399,- voor de standaard- en € 17.599,- voor de DCT-variant. Benieuwd naar hoe de nieuwe Honda NT1100 rijdt? Half november gaan wij er mee op pad voor een eerste kennismaking, je leest er alles over in MotoPlus 23/2021! Nu al overtuigd, dan kun je op deze site een pre-order plaatsen. De eerste 50 Honda NT1100-kopers in Nederland mogen namelijk met partner als VIP mee op een tweedaagse NT1100 Summer Tour in 2022, onder begeleiding van Honda uiteraard. Info: www.honda.nl
Stevige tegenstanders
De NT1100 kan volgend jaar op flink wat concurrenten rekenen. Omdat het toersegment zo goed als dood is kijken we toch naar de crossovers. Een Yamaha Tracer 9GT heeft een jaloers makende prijs-kwaliteitverhouding, semi-actieve vering, 119 pk, weegt rijklaar 220 kilo en kost (nu) € 15.299,-. Ga er maar aan staan. Kawasaki heeft de veelgeprezen Versys 1000. De SE met elektronische vering kost € 17.999,- de S kost € 16.499,-. Met 257 kilo is de Kawa zwaarder dan de NT1100, maar met 120 pk ook flink sterker. Honda gaat het niet alleen met dit duo te stellen krijgen, maar ook met BMW’s F900XR, Triumphs Tiger 900GT en nog wel wat andere sterke tegenstanders.