Nieuws

Honda NC750X 2021: Meer pk’s, zelfde zuinighied

Honda’s populaire NC750X krijgt voor een 2021 zowel een optische als een technische update. Honda heeft de NX750XC namelijk niet alleen over de Euro5-horde geholpen, maar het merk heeft ook het voorkomen en de uitrusting van de crossover aangescherpt.

Om het inzetgebied van de motor wat te vergroten, mag de 745cc tweecilinder in 2021 600 toeren meer draaien voor de begrenzer ingrijpt. Samen met de aangepaste timing, resulteert dit in een plus van 4 pk. Daarmee komt het topvermogen van de tweecilinder nu op 59 pk en 69 Nm koppel. De versnellingsbak is eveneens aangepast. De eerste drie versnellingen zijn wat korter geworden ( ook bij de DCT) en de laatste drie juist langer. Volgens Honda heeft de populaire machine hierdoor aan de onderkant iets frivoliteit gewonnen en is de motor aan de bovenkant tegelijkertijd iets efficiënter. De tevens nieuwe anti-hop koppeling zorgt er op zijn beurt voor dat het achterwiel niet blokkeert bij enthousiast terugschakelen.

Wat hetzelfde is gebleven, is dat de motor bijzonder zuinig is. In de nieuwe Euro5-trim verbruikt slechts 3,5 liter benzine per 100 kilometer. Met een tankinhoud van 14,1 liter, kun je dus 400 kilometer rijden, voor je weer aan de pomp moet staan.

Meest opvallende aan de 2021 NC750X, is zijn nieuwe voorkomen met aangepast kuipwerk en nieuw getekende windscherm. Die laatste ziet er overigens niet alleen goed uit, maar biedt ook een betere bescherming tegen weer en wind dan zijn voorganger. Verder is de motor voorzien van een LCD-display, rondom ledverlichting en is het opbergvak (in de dummy-tank) gegroeid van 22 naar 23 liter. Dit vak is, tegen bijbetaling, ook uit te breiden met een USB-laadpoort.

Minder opvallend zijn de aanpassingen aan het frame. Door het geheel wat compacter te maken, hebben de ingenieurs van Honda het frame namelijk 1,8 kilo lichter kunnen maken. En dat is niet de enige gewichtsbesparing, want de overall is de motor rijklaar liefst zes kilo lichter dan zijn voorganger. Ook de zithoogte is met 30 millimeter gedaald, doordat de veerweg voor en achter tot 120 millimeter is beperkt.

Honda’s vernieuwde NX750X beschikt verder over drie rijmodi (Sport, Rain en Standard), een drietraps en uitschakelbare tractiecontrole en Emergency Stop Signal-systeem. Dat laatste systeem zorgt ervoor, dat bij hard remmen (meer dan 6m/s² negatieve acceleratie) de waarschuwingslampen automatisch beginnen te knipperen om andere weggebruikers te waarschuwen. 

Net als bij het huidige model, is ook de 2021 Honda NC750X optioneel uit te rusten met een DCT. Daarnaast is ook een A2-variant van de motor beschikbaar. Honda’s vernieuwde NC750X zal verkrijgbaar zijn in de kleuren Matt Ballistic Black Metallic, Pearl Glare White, Glint Wave Blue Metallic en de nieuwe kleur Grand Prix Red.

De vanafprijs voor de 2021 NC750X begint bij € 8.294,00 (BE: € 8.494,00)

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws