Honda legt techniek vast om frame met carbon te verstevingen
Frames gemaakt van koolstofvezel zijn extreem licht, stijf en duur. Honda heeft nu een techniek laten patenteren waarmee ze conventionele aluminium frames kunnen verstevigen. Is dit dé manier om de kosten te drukken?
Motorfabrikanten doen er alles aan om hun sportmotoren steeds lichter te maken. Kijkende naar frames is de meest logische stap daarom over te stappen op Carbon. Het op grote schaal produceren van dit soort frames is om prijstechnische redenen echter voorbehouden aan een select aantal motoren. Denk aan de BMW HP4 Race en de Ducati 1299 Superleggera.
Met de nieuwe techniek die Honda heeft laten vastleggen – begin februari 2018 al – wordt er een andere benadering gekozen. Zo blijft het frame voor het overgrote deel uit aluminium bestaan. Door dit frame te verstijven met koolstofstructuren is het echter toch mogelijk het totale gewicht naar beneden te brengen, een slanker profiel te krijgen én – als het goed is – de kosten binnen boord te houden.
In de patent-aanvraag is een frame van een CBR600RR te zien dat verstevigd is met een carbon buis. Helemaal nieuw is dit overigens niet, zo liet Honda eerder al een swingarm vastleggen die was voorzien van carbon-dwarsbalken.