Nieuws

Honda lanceert CMX1100 Rebel

Honda’s CMX500 Rebel krijgt er een uit de kluiten gewassen soortgenoot bij, de CMX1100 Rebel. Hetzelfde recept – een klassieke lage ‘bobber’ met een moderne twist – maar dan met een 1.084 cc paralleltwin. Met Honda Selectable Torque Control, wheelie control, cruise control en drie rijmodi is de grote Rebel bovendien voorzien van flink wat elektronica.

De CMX500 Rebel, een A2-rijbewijsvriendelijke 500 cc-tweecilinder in ‘bobber’-stijl debuteerde in 2017 en werd al snel een leuk succes voor Honda, want in 2019 was het de derde bestverkochte custom-style motorfiets in Europa. Dat heeft Honda er toe gebracht om er voor komend modeljaar een flinke stap bij te doen met de CMX1100. Die behoudt uiteraard de essentie van de 500, maar voegt daar flink meer vermogen en als we Honda mogen geloven ook een behoorlijke dosis karakter aan toe.

De gitzwarte CMX1100 Rebel heeft een eenvoudig en rauw design en is een product van Honda’s R&D-studio in Amerika, eerder ook al verantwoordelijk voor de CMX 500 Rebel.

De minimalistische ogende 1100 is lang en laag met een opvallende tweekleurige benzinetank met een inhoud van 13,6 liter. Voor- en achterspatbord zijn staal en zijn bevestigd aan gegoten aluminium beugels. De klassieke ronde koplamp staat laag en bestaat uit vier led-lampen, wat de Rebel een markante uitstraling geeft. Vanuit een comfortabel ogend laag zadel (700 mm) heb je uitzicht op een rond lcd-display met een diameter van 120 mm.

Het motorblok van de Rebel 1100 is de 1.084 cc paralleltwin die we natuurlijk kennen van  de CRF1100L Africa Twin, maar uiteraard op een aantal punten aangepast om deze Euro5-krachtbron op het nieuwe gebruiksdoel te laten aansluiten. Het vermogen in deze trim is een aangename 86 pk bij 7.000 toeren, terwijl het maximum van koppel van 98 Nm bij een lage 4.750 toeren beschikbaar is. Liefst 32% meer vliegwielmassa maakt het blok van onderuit niet alleen aangenaam sterk, maar moet het ook karakter geven.

Minder voor de hand liggend in dit cruiser-segment is het compacte formaat van het blok (aangezien het een adventure-oorsprong heeft met Unicam-aandrijving en smeersysteem met semi-dry-sump-smering), waardoor de massa mooi gecentraliseerd wordten het zwaartepunt laag is. De grondspeling blijft volgens Honda wel maximaal dankzij de lage frameconstructie. De 270°-krukas en onregelmatige ontstekingsinterval zijn eveneens overgenomen van  de Africa Twin, maar uitlaatsysteem, kleptiming en -lift zijn aangepast voor een meer levendig gevoel.

Het injectiesysteem van de nieuwe 1100 wordt aangestuurd door een ride-by-wire-systeem, wat uiteraard de nodige elektronica mogelijk maakt. Zo kun je kiezen uit drie rijmodi (Standard, Sport en Rain), die zijn gelinkt aan Honda Selectable Torque Control en de wheeliecontrole. Standard biedt een wat gematigde vermogensafgifte met bijbehorende werking van de geintegreerde hulpsystemen, in Sport is het allemaal wat agressiever en in Rain wordt de vermogensafgifte nog wat verder afgevlakt en reageren de assistentiesysteem uiteraard sneller. In de speciale User-mode kun je overigens ook nog je eigen combinaties maken. Via de bediening op de linker stuurhelft kies je de gewenste rijmodus. Optioneel kun je kiezen voor Honda’s DCT-versnellingsbak met automatische koppeling, waarbij het schakelpatroon eveneens aan de verschillende rijmodi is gekoppeld.

Het blok van de 1100 hangt in een stalen buizenframe. De wielbasis is met 1.520 mm uiteraard lekker lang, terwijl de balhoofdhoek van 62° voor een echte cruiser-uitstraling zorgt. Rijklaar gewicht is 223 kg voor de standaard Rebel 1100 en 233 kg voor de DCT-versie.

De Rebel wordt afgeveerd door een dikke telescoopvork voor en stereoschokdempers achter. Zowel voor als achter is de veervoorspanning verstelbaar. De monoblock vierzuiger remklauw die de enkele remschijf voor in het nekvel grijpt, oogt niet alleen stoer voor een fiets van dit kaliber, maar moeten dat uiteraard ook met de nodige daadkracht doen. ABS is standaard, natuurlijk.

Voor de nieuwe CMX1100 Rebel heeft Honda een hele reeks accessoires, waarmee je de Rebel een nog stoerdere look kunt geven of juist een meer toergerichte touch.

De Rebel wordt leverbaar in twee kleuren, Gunmetal Black Metallic en Bordeaux Red Metallic, maar de prijs is nog niet bekend.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws