Honda komt met Forza 750
Honda staat op het punt haar succesvolle Forza-familie uit te breiden met een dieper ademende, motorscooter. Het nieuwe vlaggenschip binnen de familie gaat Forza 750 heten en zal op 14 oktober 2020 zijn debuut maken.
“The Forza family is getting bigger”, schrijft Honda onder een teaservideo waarin de nieuwe modelvariant zijn eerste opwachting mag maken. Ondertussen weten gelukkig wat meer, en kunnen we bevestigen dat Honda daarmee niet alleen een uitbreiding van de line-up bedoelt.
Het ‘bigger’ slaat namelijk op de cilinderinhoud van de nieuwe motorscooter. De jongste telg beschikt namelijk over 750 cc. Tot zover de feiten, want naar de rest van de machine kunnen we voorlopig alleen gissen. In de tweede teaservideo, waarin de cilinderinhoud bekend wordt gemaakt, zijn namelijk alleen delen van de motorscooter te zien.
Momenteel omvat het Forza-gamma twee varianten, waarbij er keuze is uit een 125 en 300 cc motor. In de transitie naar de nieuwe Euro5-norm wordt de 300, vervangen door een 330 cc variant. Deze motor, die als Forza 350 door het leven gaat, is in Thailand reeds gepresenteerd. Maar aan een echt grote Forza motorscooter, zoals Yamaha die heeft met de T-Max, ontbrak het steevast bij Honda.
De enige 400cc+ motorscooter die Honda in het gamma had, was de Integra. Deze wist echter geen grote klantenkring te bereiken. Mogelijk omdat Honda bij deze motorscooter juist de nadruk legde op het motor-deel. Voor de nieuwe Forza 750 is juist gekozen om de nadruk te leggen op de scootergenen van de motorscooter. Slim, want zeker in Zuid-Europese markten is er veel vraag naar dit soort grote motorscooters. Dat is wel te zien aan de populariteit van de Yamaha T-Max.
Gezien Honda’s bekende modulaire strategie, is het aannemelijk dat de nieuwe Forza 750 een (voor Euro5 geüpdatete) twee-in-lijn met DCT in het hart krijgt. Hetzelfde blok dat we kennen uit de X-ADV en de NC750. Momenteel is deze tweecilinder goed voor een top van 55 pk. Waar nog geen duidelijkheid over is, is de eindaandrijving. Kiest Honda voor een ketting, of een tandriem. In het geval van die laatste, zou het in ieder geval een noviteit voor Honda zijn. En een keuze een die scooter-fans ongetwijfeld welgelegen is.