Honda investeert 3 miljard euro in e-mobility
Honda wil tegen 2025 meer dan 10 elektrisch aangedreven tweewielers op de markt brengen en tegen 2030 in totaal 30 – scooters en motorfietsen, waaronder cultconcepten als de Dax e en Cub e. Een Hornet e zou kunnen volgen. Daarmee is een investering van liefst 3 miljard euro gemoeid.
Honda wil dat al haar nieuwe voertuigen uiterlijk in 2040 klimaatneutraal zijn. Dit omvat ten minste 10 elektrische tweewielers tegen 2025 en een totaal van 30 elektrische modellen tegen 2030, tegen die tijd wil Honda 4 miljoen elektrische tweewielers per jaar hebben.
Eind november presenteerde Honda de nieuwste kerngegevens over haar elektrische strategie. De Japanse fabrikant heeft het eerder geplande productievolume van elektrisch aangedreven tweewielermodellen voor 2030 bijgesteld van 3,5 miljoen naar 4 miljoen per jaar. De vraag stijgt momenteel bijzonder sterk in India en het was vooral deze sterk beïnvloedende factor die Honda aanspoorde in de opwaartse koerscorrectie. Honda kondigde ook aan de kosten en prijzen van elektrisch aangedreven tweewielermodellen met 50 procent te willen verlagen. Honda is van plan om hier tegen 2030 500 miljard yen, het equivalent van ongeveer 3 miljard euro, in te investeren.
Onderdeel van Honda’s elektrische strategie is de zogenaamde ‘Fun EV’, en dit zijn geen scooters, maar motorfietsen. Er staan drie modellen in de bestaande 125cc-categorie op de agenda. Mogelijk ook een Hornet-e voor de Europese A1-rijbewijscategorie tot 11 kW continu nominaal vermogen, of zelfs voor de A2-categorie tot 35 kW (48 pk). Honda wil het elektrische aanbod aan de onderkant aanvullen met kleine modellen voor kinderen. Deze moeten ook worden aangeboden in Japan, Europa en de VS.
De Honda CR-E elektrische crosser verscheen in oktober 2023. Ook in wedstrijdverband en meteen met succes in het DID-kampioenschap in Japan. Een productieversie van de CR-E zal zeker snel volgen.
Op de Japan Mobility Show in Tokio in september 2023 presenteerde Honda de Honda SC e: Concept. Dit is blijkbaar een elektrische scooter voor de huidige 125cc-klasse. Twee uitneembare accu’s onder het zadel moeten een actieradius van 100 kilometer mogelijk maken. De productieversie wordt verwacht in 2024, of uiterlijk 2025. Modelaanduiding: SC e: of EM2 e: of Activa e.
De tweede pijler waarop Honda haar elektrische strategie baseert, zijn forensenvoertuigen. Enerzijds scooters voor de rijbewijscategorieën AM (voorheen 50cc) en A1 (voorheen 125cc), die worden gebruikt voor binnenstedelijk vervoer. Anderzijds wil Honda vanaf 2024 in Azië, Europa en Japan twee overeenkomstige scooters voor woon-werkverkeer aanbieden. De commerciële forenzenvoertuigen en de modellen in Azië zullen waarschijnlijk worden aangesloten op Honda’s eigen MPP (Mobile Power Pack) batterijwisselsysteem. Op de EICMA in november 2022 presenteerde Honda de EM:1e elektrische scooter met verwisselbare accu voor de zomer van 2023. Topsnelheid: 45 km/uur, geschikt voor Europese rijbewijscategorie AM.
Honda’s derde pijler als het gaat om elektrische voertuigen zijn de ‘elektrische bromfietsen’ (EM) tussen 25 en 50 km/uur en de ‘elektrische fietsen’ (EB) tot 25 km/uur, waarvan de grootste markt momenteel China is. Met andere woorden, kleine elektrische scooters en elektrisch ondersteunde fietsen. Honda wil tegen 2024 in totaal vijf compacte en betaalbare modellen op dit gebied aanbieden. Naast Japan en China zullen ze ook in andere Aziatische landen worden gelanceerd, en deels ook in Europa.
In januari 2023 presenteerde Honda in Shanghai, China, voor het eerst drie nieuwe, technisch verwante modellen met merkhistorische wortels die teruggaan tot 1958: Cub e, Dax e en Zoomer e, elk niet meer met een viertakt eencilindermotor, maar met een elektrische wielnaafmotor. En ook met pedalen voor kettingaandrijving. De accucellen lijken permanent onder de voeten van de rijder te zijn geïnstalleerd.
Maximumsnelheid van deze versies: 25 km/uur. Krachtigere en snellere versies zouden kunnen volgen, evenals een Monkey e. Voor de marktintroductie in China in 2023 zouden de Cub e en Dax e elk 5.999 yuan moeten kosten, de Zoomer e 6.099 yuan. Omgerekend komt dit overeen met slechts ongeveer 800 euro per stuk.
De vier grote Japanse fabrikanten Yamaha, Kawasaki, Suzuki en Honda hebben het bedrijf Gachaco opgericht om het batterijruilsysteem te beheren. Het doel is om een uitwisselingsdienst voor motorfietsaccu’s aan te bieden en de infrastructuur te ontwikkelen. Daarnaast zijn de Japanse ‘Big Four’ het eens geworden over een standaard voor verwisselbare accu’s.
In januari 2023 kondigde Honda Motor de oprichting aan van een joint venture met het Zuid-Koreaanse bedrijf LG Energy Solution. Samen zijn de twee bedrijven van plan om 4,4 miljard dollar te investeren. Hiervan zal 3,5 miljard dollar worden gebruikt voor de bouw van een nieuwe fabriek in de VS, waar vanaf eind 2025 batterijcellen voor Honda auto’s moeten worden geproduceerd.
Op korte termijn wil Honda de conventionele lithium-ionbatterijcellen gebruiken, op middellange termijn de minder ontvlambare lithiumijzerfosfaatbatterij en op lange termijn nieuwe types solid-state batterijen.
Parallel met de ontwikkeling van elektrisch aangedreven scooters en motorfietsen bouwt Honda sommige modellen voor Zuid-Amerika en India systematisch om naar FlexFuel-werking met E100-benzine, voor een klimaatneutrale werking van verbrandingsmotoren. Bovendien is Honda lid van HySE, het samenwerkingsnetwerk van Japanse autofabrikanten voor de ontwikkeling van waterstofverbrandingsmotoren.