Nieuws

Honda Dual Clutch

De nieuwe Honda VFR1200, die op korte termijn wordt voorgesteld krijgt een ‘Dual Clutch Transmission’. Deze versnellingsbak met dubbele koppeling kennen we al uit de (duurdere) sportwagens. Met name BMW, Audi, Porsche en sportieve Volkswagens maken er gebruik van. Het idee erachter is dat je in feite twee compleet gescheiden transmissielijnen hebt: eentje voor de eerste, derde en vijfde versnelling en eentje voor de tweede, vierde en zesde versnelling. Als de ene versnelling actief is, wordt de volgende (dus eentje hoger of lager) alvast ingeschakeld. Op het overschakelmoment hoeven er dus geen tandwielen of schakelmoffen meer verschoven te worden, maar is het enkel een kwestie van razendsnel (je praat over enkele honderdsten van een seconde) de ene koppeling vrij te koppelen en de andere op exact hetzelfde moment te activeren. Hiermee ontstaat een vrijwel ononderbroken aandrijving en acceleratie. De Dual Clutch Transmission (oftewel DSG-bak) koppelt daarmee de voordelen van een automatische bak aan die van een sequentieel geschakelde bak.

Honda past deze nieuwe techniek nu dus voor het eerst toe op motorfietsgebied en wel op haar nieuwe vlaggenschip, de VFR1200, die dit najaar gepresenteerd wordt. De zesversnellingbak van de cardanaangedreven VFR1200 is straks op twee manieren te bedienen: manueel (met een schakelpook of twee drukknoppen op het stuur) of volledig automatisch. In de automatische stand werkt de versnellingsbak als een volautomaat. In de manuele stand kan weer gekozen worden uit twee modes: de normale Drive-mode en de Sport-mode. In MotoPlus 19 gaan we dieper in op deze nieuwe techniek.

 

 

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws