HONDA-CONCEPTEN OP TOKYO MOTOR SHOW
Van 30 oktober tot en met 8 november vindt de 44e Tokyo Motor Show plaats en Honda heeft al aangekondigd welke conceptmodellen ’s werelds grootste motorfabrikant daar zal tonen. Allereerst een licht supersport-model, dat duidelijk een stuk pittiger is dan de nogal tamme modellen die Honda tot nu toe in de lichte klassen in het programma heeft. Dat is goed nieuws, want spannende lichte motoren zijn precies wat we nodig hebben om jonge motorrijders vanachter hun laptops en tablets vandaan te trekken. We gokken op een cilinderinhoud van 300 cc, in lijn met de plannen voor een Supersport 300-klasse als kweekvijver voor het WK Supersport en Superbike. Qua styling volgt het conceptmodel opvallend scherpe, hoekige lijnen; een beetje zoals we ook zien in de Kawasaki H2 (maar het doet eigenlijk nog meer denken aan een lichte versie van de GSX-R1000 van 2009…) Gezien de Akrapovic-uitlaat is de racy insteek echter zonneklaar.
Een misschien minder belangrijk, maar in elk geval veel opmerkelijker voertuig is de NeoWing, een driewielig apparaat dat het midden houdt tussen een Can-Am Spyder en een Piaggio MP3. Net als de Piaggio helt de NeoWing in bochten, maar qua afmetingen, uiterlijk en motorisering doet hij eerder denken aan de snelle Can-Am. De NeoWing is opvallend uitgerust met een viercilinder-boxermotor (vandaar ongetwijfeld het ‘Wing’ in de naam) en dan ook nog gecombineerd met elektromotoren. Een heuse hybride dus. In hoeverre dit blok tweederde van de GL1800-zescilinder is of een compleet nieuw ontwerp is niet bekend, evenmin als cilinderinhoud en pk’s.
Een meer bescheiden – maar juist wel belangrijk – concept is de EV-Cub, een moderne interpretatie van de legendarische Honda Super Cub waar zo ongeveer half Azië op rondrijdt. Deze elektrische concept-Cub heeft een centraal geplaatste accu die kan worden losgekoppeld en opgeladen aan een normaal stopcontact, zodat de stedelijke eco-forens niet afhankelijk is van speciale laadstations of dure extra aansluitingen thuis.