Nieuws

Honda brengt de Hawk terug

De Hawk staat aan de vooravond van een comeback bij Honda. Dit keer niet met een V-twin zoals het oorspronkelijke model, maar met de staande twin uit de Africa Twin. De cilinderinhoud van dat blok verklaart de naam van de nieuwkomer: Hawk 11.

Honda pakt lekker door met de 270° tweecilinder van de Africa Twin. Na de custom CMX1100 Rebel en allrounder NT1100 monteren de Japanners het blok nu in de volgende generatie Hawk. Waar het oorspronkelijke model als vlottere variant van de NTV650 Revere nog volledig naakt door het leven ging krijgt de nieuwe Hawk een sportieve tophalf. Het geeft hem het retro uiterlijk van een caféracer. Dat sluit mooi aan bij de inside-information dat de Hawk de opvolger is van de CB1100S.

Honda heeft het model op de Motorcycles Show van Osaka tentoongesteld. Scheutig met foto’s en technische specificaties is Honda echter niet. Al laat deze video niet veel aan verbeelding over. Bovendien is het met zo’n donorblok niet lastig om een redelijke gok te doen over sommige specificaties. Die twin is in de Rebel goed voor 88 pk, maar in de Africa Twin en NT1100 zijn het 102 pk en 104 Nm. Ga er gerust van uit dat deze caféracer ook dat vermogen heeft. Of er een DCT-variant komt is zowaar nog niet duidelijk.

Het rijwielgedeelte is dan weer grotendeels op de NT1100 gebaseerd. Dat model heeft een stalen dubbel wiegframe met aluminium achterframe, SFF-BP upside-down-voorvork Ø 43 mm, aluminium tweezijdige achtervork en een monoschokdemper met instelbare veervoorspanning. De bandenmaten komen waarschijnlijk eveneens overeen: 120/70 voor en 180/55 achteraan. Voor de remmen vertrouwt Honda zoals altijd op Nissin. Vooraan zien we dikke monoblocs.

Aan elektronische zijde mogen we vijf rijmodi, bochten-ABS, instelbare tractiecontrole en wheelie control. Honda is niet alleen niet scheutig met technische specificaties, maar over de prijs en mogelijke introductiedatum is ook nog niets bekend.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Suzuki GSX-8R

Eerste test Suzuki GSX-8R

2 maart, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Kawasaki Promo Tour 2024

Kawasaki Promo Tour 2024

1 maart, 2024

Vrijblijvend proefrijden op je favoriete Kawasaki. Dit jaar trekt de Kawasaki Promo Tour weer door het land om jou ...
Stijlvol jasje van LS2

Stijlvol jasje van LS2

1 maart, 2024

LS2 ken je waarschijnlijk voornamelijk van haar helmen, maar de Spaanse firma heeft inmiddels ook een uitgebreid ...

Overig nieuws