Nieuws

Honda baby-Blade met twee- en viercilinder

Er is iets speciaals van Honda voor 2024 in aantocht: de nieuwe Honda CBR250RR-R met een viercilinder die goed is voor 55 pk bij 20.000 tpm. De CBR250RR met tweecilinder is al een poosje op de markt en voor 2023 presenteerde Honda een nieuwe SP-versie met 42 pk vermogen en quickshifter.

Meteen ook maar even de meest ontnuchterende kant van dit verhaal: we zullen het in Nederland zeer waarschijnlijk zonder Honda’s supersportieve 250’s moeten stellen. Ze zijn voornamelijk bestemd voor de Aziatische markt. De voor 2023 vernieuwde CBR250RR met paralleltwin wordt in Indonesië geproduceerd en voor 2024 wordt daar naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe CBR250RR-R met viercilinder-lijnmotor aan toegevoegd.

De Honda CBR250RR met dubbele ‘R’ en tweecilindermotor is al enkele jaren verkrijgbaar in Azië. Dit jaar is daar de SP-versie bij gekomen. De 250cc-twin heeft voor deze variant een iets hogere compressie (van 12,1:1 naar 12,5:1) en meer vermogen: 42 pk bij 13.000 tpm. Voor de standaardversie (laatste 41 pk) wordt 39 pk opgegeven. De quickshifter voor de zesversnellingsbak wordt als optie ook gegeven voor de SP-versie (‘SP QS Type’).

Ok is de goudkleurige Showa upside-down voorvork standaard op alle CBR250RR’s. Deze is niet instelbaar, maar is wel van het ‘big piston’-type. Met een gewicht van minder dan 170 kilo (166 tot 168 kg, afhankelijk van het model), een volle tank van 14,5 liter en een gematigde zithoogte van minder dan 80 centimeter (790 mm) is de CBR250RR gemakkelijk te hanteren. Daarnaast zorgen de relatief smalle banden, 110/70-17 voor en 140/70-17 achter, voor een makkelijke handling.

De redelijk moderne uitrusting omvat ook een digitaal display, led-verlichting rondom en ride-by-wire met verschillende rijmodi. In Indonesië, waar hij wordt geproduceerd, is de Honda CBR250RR leverbaar voor omgerekend zo’n 3.900 euro. De SP-versie met 42 pk en quickshifter kost er ongeveer 4.900 euro.

In Japan wordt ook het SP-decor aangeboden, maar dan zonder de SP-letters. Alle kleurvarianten voor Japan hebben 42 pk bij 13.500 tpm en kosten tussen de 6.000 en 6.300 euro.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

iXS komt met airbag-vest

iXS komt met airbag-vest

1 mei, 2024

Om letsel aan torso en de ruggengraat te voorkomen, brengt iXS het airbag-vest Ipro 1.0 op de markt. Alles bij ...

Overig nieuws