Hoe lang leeft een Kawaatje?
Hoe lang gaat een motorfietsblok eigenlijk mee? En Zelf Sleutelen is Zoooo! 1960! Maar op het technisch forum van Ask the Web vinden ervaren en minder ervaren sleutelaars elkaar en doorgaans gaat het er heel serieus aan toe.
En soms vind je er een bericht dat ronduit vertederend is. Een vraag van iemand die zich afvraagt:
“Het betreft een Kawa KZ250LTD 1 cilinder 4tact, bouwjaar 1980, 10 jaar geleden gekocht, met km stand 16,500
Bij km stand 40,000 is de cilinderkop er af geweest ivm olie lekkage, en is preventief de nokkenas ketting vervangen.
Bij km stand 75,000 is ivm een rammelende zuigerpen in de zuiger de cilinder uitgeboord en de zuiger vervangen.
De km stand is nu bijna 100,000 en hij presteert nog goed, alhoewel hij iets meer mechanische herrie maakt bij hoge toerentallen en het olie verbruik is 1 ltr per jaar, het is hoofdzakelijk door zweten.
Het motorblok en het rechter zijdeksel waar de koppeling zit, heb ik nog nooit open gehad
Ik heb geen ervaring met motoren met hoge km standen.
Mijn vraag is: waar moet ik op gaan letten, en hoelang gaat een nokken as ketting mee, en hoe constateer je of de ketting versleten is, hij heeft een automatische kettingspanner.`
Groetjes BRO
… lijkt ons in elk geval een compliment voor Kawasaki waard.
En hebben wij nog lezers online met motorfietsen die ook al zo´n boodschap hebben gedaan?