Nieuws

Hij komt, hij komt, de Superleggera V4

De Superleggera exponent van de Panigale, die voor het eerst in 2014, toen nog als 1199 V-twin uitvoering ten tonele verscheen, geldt al jaren als het paradepaardje van deze toch al exclusieve familie. Ook van de Panigale V4 komt er nog een extremere variant, die nog boven de V4R (foto) wordt gepositioneerd.

Die laatste geldt met zijn 998 cc V4, goed voor 221 pk, als homologatiemodel voor het WK Superbike. Met 193 rijklare kilo’s is de R ook nog eens bijzonder licht ook, toch zit er meer in het racevat. Omdat het basisreglement van het WK Superbike voorschrijft dat het homologatiemodel niet meer dan veertig mille mag kosten, waar de V4R (ex. BTW en BPM) net onder zit, heeft Ducati zich qua techniek enkel beperkt tot zaken die vooral in de racerij van pas komen. De ervaring heeft echter geleerd dat sommige Ducati klanten bereid zijn extra diep in de buidel te tasten, wanneer er een hyperexclusief beestje op poten wordt gezet. Zoals een Superleggera-uitvoering van de V4 dus.

En die krijgt alles wat goed en duur is. Het prototype hiervan werd onlangs al gespot, die reed zich in de kijker met onder meer carbon wielen (dezelfde als op de bijna € 90.000,00 kostende 1299 Superleggera). Ook kuipwerk (met de aerowings van de V4R), enkelzijdige swingarm en delen van het frame zijn van lichtgewicht koolstofvezel (carbon) vervaardigd. En ook bij het uitlaatsysteem zijn de nodige kilootjes bespaard, deze is namelijk van titanium gemaakt.
Inmiddels zijn ook details uit de homologatiepapieren van de V4 Superleggera opgedoken, waarin onder meer wordt bevestigd dat ‘ie de tot 998 cc gereduceerde V4 van de R krijgt. De straathomologatieversie is daarbij goed voor 224 pk, Ducati komt echter ook nog met een speciale race-uitlaat met bijpassende mapping(s) die wat extra paardjes in de stal parkeren. Zelf claimen de Italianen dat de Superleggera in Race-kit trim goed is voor 234 pk. In de typegoedkeuring wordt eveneens gerept over een gewicht van 173 kilo, in welke configuratie dat is, is echter niet helemaal duidelijk.

Wel duidelijk daarentegen is dat de Superleggera V4 geen koopje van de maand gaat worden. Ondanks dat de prijs van de op een aantal van 500 stuks gelimiteerde machine nog niet bekend is, zal deze naar verwachting in de buurt van die van de 1299 Superleggera liggen, rond de negentig mille dus. Ach, misschien heeft Sinterklaas wel een verrassing voor je in petto…

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Test met ons het Suzuki-gamma!

Test met ons het Suzuki-gamma!

21 april, 2024

Suzuki heeft de wind behoorlijk onder de vleugels. Afgelopen jaar lanceerde de Japanse fabrikant een compleet nieuw ...
Eerste test: Kawasaki Z500 SE

Eerste test: Kawasaki Z500 SE

20 april, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Touratech Travel Event 2024

Touratech Travel Event 2024

20 april, 2024

Bekende sprekers, internationale sterren, een grote filmpremière, gerenommeerde exposanten en tal van ...

Overig nieuws