Hij komt, hij komt… De RS660
Afgelopen jaar toonde Aprilia op de Eicma een conceptmodel genaamd RS660. Na meerdere vage spionagefoto’s doken in mei al de eerste patenttekeningen van deze kleine sportieveling op, nu is er bovendien een eerste teaser van wat wel erg veel weg heeft van een serieproductieversie van de machine. De RS660 komt er aan, en al in 2020 waarschijnlijk!
Met de RS660 wil Aprilia haar entree maken in het supersportsegment. Het 660 in de typenaam verwijst dan ook naar de longinhoud, tussen de framebalken van de RS ligt namelijk een van de V4 1100 afgeleide 660cc twin. Exacte gegevens over de prestaties zijn er nog niet, maar in de wandelgangen circuleren cijfers rond de 95 pk, wat heel aannemelijk is.
Het blok hangt in een gepolijst aluminium frame en ook de dubbelzijdige swingarm is van aluminium. Aan de rechterzijde is de swingarm banaanvormig uitgevoerd om ruimte te maken voor de einddemper. Verdere details van de RS zijn radiale remklauwen van Brembo voor, een Öhlins upside-down voorvork, direct afgeveerde Öhlins achterschokbreker, een modern TFT dashboard en een lichtvoetig setje smeedwielen. Of het hier om het standaardmodel gaat, is niet helemaal duidelijk, maar het lijkt aannemelijk dat het hier een hoogwaardiger Factory-uitvoering betreft.
Al met al maakt de RS660 een behoorlijk complete indruk. Bovendien doken de eerste testfoto’s van de RS op social media op gemaakt tijdens een test op het circuit van Vallelunga en liet het Franse Moto Station bij monde van Piaggio optekenen dat de RS660 al in 2020 zijn entree op de weg gaat maken. Het kan dan ook haast niet anders of tijdens de Eicma wordt de RS660 officieel onthuld. Over een klein weekje weten we het, nog héél even geduld dus.