Nieuws

Het Nederlandse Hilox Lighting, introduceert XTR-Evolution LED.

Hilox Lighting, Nederlands enige High-End automotive LED-verlichtingsproducent, introduceert met de geheel nieuw ontwikkelde innovatieve XTR-Evolution LED koplampen.

LED-verlichting op motoren beperkte zicht tot nu toe doorgaans tot dagrijverlichting. De nieuwe XTR-series geven echter zoveel licht en zijn door hun compacte afmeting zo makkelijk in te bouwen, dat ze een uitstekende oplossing bieden binnen de vaak krappe mogelijkheden op een motor. Dat komt niet alleen omdat de lamp zelf aan de achterzijde tot minimale afmetingen is gereduceerd. Ook de benodigde voorschakelblokken waarin onder meer de elektronica is ondergebracht om de lampen storingsvrij te laten werken in combinatie met CAN-bussystemen is weer de helft kleiner geworden dan vergelijkbare oplossingen bij Xenon.

De Eindhovense firma had al LED-verlichting in het programma maar is er nu in geslaagd, binnen de meest compact afmetingen op de markt, een LED koplamp te maken die meer licht geeft dan een standaard Xenonlamp en dat combineert met een ongekend zuiver lichtbeeld. Daarmee zijn is XTR-serie een prima vervanger voor zelfs de meest veeleisende motor enthousiast.

thumbnail led dimlicht ombouw kit hilox xtr b

“De basis van onze verlichting zijn de Lumileds Luxeon Z ES. Dat is een SMD LED die door Lumileds (Philips) in Nederland ontwikkeld is en geldt als de beste in de markt. Het is ons gelukt, deze ledjes in te bouwen in een zeer degelijke en uiterst compacte behuizing met een lichtbeeld gelijk of beter dan de gewone halogeenlamp,” vertelt directeur van Hilox Lighting Bobby van Wordragen. “Daarmee hebben we ook een antwoord op de hoogfrequente vibraties van veel motorfietsen. Door het toepassen van een actieve koeling op basis van een micro Maglev (magnetic levitation) fan zijn onze LED koplampen nu zo universeel dat ze zonder aanpassingen in nagenoeg elk merk behuizing passen. Het is echt plug and play zonder gedoe met het aanpassen van stekkers en afdichtingen. De XTR-serie heeft als eerste lamp op de markt zelfs lichtbeeldverstelling voor nog meer perfectie.”

Met 3600 Lumen geven de XTR-Evolution LED’s meer dan drie keer zoveel licht als een standaard halogeenlamp en vaak ook meer licht als een af fabriek Xenonmontage. “De XTR-serie komt inmiddels zelfs heel dicht bij onze Evolution 2 Xenon lampen die gelden als de sterkste in de markt. Het resultaat is méér licht op de plaats waar je het wilt hebben, geen verblinding voor de overige weggebruikers en een veel rustiger lichtbeeld zonder strooilicht.”

thumbnail LED H4 is compacter dan Xenon H4

Bij de ontwikkeling heeft Hilox extra veel zorg gegeven aan die aspecten waarbij het met goedkopere aftermarket verlichting vaak mis gaat. “Het is niet moeilijk om een hoge lichtopbrengst uit LED te krijgen. Het is wel heel lastig dat licht op de juiste plaats te krijgen. Met de warmte afvoer heb je op een motor doorgaans geen last al is dat bij ons optimaal geregeld. De conncetivity daarentegen, gaf bijvoorbeeld bij Xenon wel vaak problemen. Dat ligt aan de CAN-bus van het boordsysteem die de lamp soms niet herkende en een foutmelding gaf of zelfs de hele lamp niet liet werken. Wij hebben dat opgelost door een geheel nieuw ontwikkeld stukje elektronica achter onze LED lampen in te bouwen. Bij de meeste LED’s van concurrenten wordt er gebruik gemaakt van een weerstandje, de Hilox CAN-bus II modules zijn volledig digitaal en daarmee wel compatible met alle motoren.

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws