Nieuws

Het is geen gehoor…

De meest succesvolle triggermechanismen om tot een aankoop over te gaan zijn angst en (de hoop op) sex.Voor wat de sex betreft gaat het met onze hobby vaak mis. Vrouwen hebben doorgaans eerder een gedoogbeleid ten opzichte van motoren dan dat ze er erg opgewonden van worden. En een helm is de pest voor een zorgvuldig gestyleerd kapsel. Maar met de verkoop van angst komen de verkopers heel breed weg. Want wie wil er – bijvoorbeeld – nu doof worden?

De wat ouderen onder ons, of de vaders van de wat jongeren zullen het hebben meegekregen: ‘van masturberen word je doof’. “WAT ZEG JE?!” Ik zeg: ’Ach laat maar…’ Die ongefundeerde dreiging is omgezet in de actuelere aanpak: ‘Van motorrijden word je doof.’ Daar is een verdienmodel voor bedacht: Gehoorbeschermingsartikelen.
Doof worden van motorrijden. Gelukkig dat ik dat niet wist. Anders had ik nu niets meer gehoord. Met de motor niet alleen als woonwerker , maar ook als reisgezel voor alle leuke kilometers. Zo door de bank genomen zo’n 25+D kilometer per jaar.

Zonder gehoorbescherming. In mijn diensttijd moest ik oorpluggen op de schietbaan gebruiken. Maar die vielen telkens naar binnen. De rit in één ruk vanaf ergens onder Milaan naar huis zette me een paar jaar terug wel aan het denken. Op de. Norge werd de snelheid constant op 150+ gehouden. Bijna 1100 kilometer lang. Door de regen. Dat is een situatie waarbij mijn ROOF Boxer zich niet helemaal happy bij voelt.Want daar heeft hij niet voor geleerd.

De volgende dag liep ik met een fluittoon in mijn oor. In bed draag ik oorpluggen omdat mijn Lief snurkt. De fluittoon werd ’s avonds dus veilig achter de pluggen opgesloten. Dan stikt hij wel zou je verwachten. De dag daarna was alles weer in orde.

Maar het zet je aan het denken. In gezelschap heb ik moeite me op een spreker te focussen. Een normale spreekstem gaat voor mij maar al te makkelijk op in het geroezemoes. Dan hoor ik alleen nog maar een onbestemd ‘Rabarberabarber.’

Het helpt aanzienlijk wanneer ik de heer of dame in kwestie dan strak naar de lippen ga kijken, maar dat kan tot misverstanden leiden. En bij venten met baarden kan ik niet zien wat ze zeggen. Het is dan grappig om die gehoorschade argumenten eens te toetsen. Intussen is er een hele rij aanbieders die een wissel trekken op de vergrijzing.

Allemaal bedrijven of ketens die gokken op de komende aftakeling van de baby boomers. Natuurlijk zijn al die specialisten gefocussed op het afnemen van gehoortesten om gehoortoestellen te verkopen. Maar vaak leveren ze ook nog geluiddempers en oorpluggen. Er zit tegenwoordig binnen een straal van 10 kilometer altijd wel zo’n specialist

Bij die gehoorspecialisten loop je gewoon binnen voor een test. De vriendelijke verkopers zullen dan mild aansturen op de aanschaf van zo’n geluidspompje En bij hun doelgroep zullen ze dan waarschijnlijk aardig scoren. Want alles kan immers altijd beter? Ik krijg een koptelefoon op die piept. Er zit een dipje in mijn gehoor op ongeveer 4000 Hz. Dat is het gebied van wind en motoren. Dat klopt dus aardig.Feitelijk blijkt de schade bijzonder mee te vallen. Sterker nog; ik heb een prima gehoor voor iemand van 65.

Dat valt binnen de marges van ruim10 jaar links en rechts van het gemiddelde. Niks aan de hand! Maar de gehoor-o-loog had wel een listige vraag: ‘Vindt u dat geluid van die rijwind niet hinderlijk?’ Mwahhh. Nooit zo over nagedacht… Maar ik droeg vanaf toen op de motor de oorpluggen die ik toch al op het nachkastje had liggen.

En dat bleek aanzienlijk rustiger onderweg. Alleen wilde ik ze tijdens stops wel eens vergeten. Dan sta je bij het tankstation met de verontrustende gedachte: “Ik wordt toch niet doof?”

De filtering haalde de scherpte van het windgeruis zonder dat ik het idee had met gehoorschade op de motor te zitten. De eerste set echte oordopjes ‘Road’ kostte in de aanbieding 10 euro. Een goeie investering op het gebied van rijcomfort dus. Hoe de stand van zaken nu is?

Geluidsbescherming 2.0 is gearriveerd. De softplugs bevielen zo goed dat ik nieuwsgierig werd naar een professioneler aanpak: aangemeten otoplastieken. Die tik je af voor 130 euro of zo, maar dan heb je ook wat. Want zo’n aangemeten stel geluidsdempers zit in je oren als een goed ingedragen spijkerbroek dat aan je kont doet. De gehoortest kreeg ik er gratis bij. De uitkomst was hetzelfde als bij de collega’s. Helaas ben ik er nu even één kwijt. Naar binnen gevallen waarschijnlijk. Net als vroeger, in dienst.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws