Het GVD: het Grote Veiligheids Denken
Het GVD; een overweging na de berichtgeving van de KNMV dat zo’n fluo hesje het verschil ook niet uit maakt.
De overweging is van onze medewerker Dolf Peeters, een motorrijder die per definitie politiek incorrect in het leven staat. Ter geruststelling: op serieuze ritten draagt hij wel degelijk beschermende kleding. Hij is er van overtuigd dat elk motor ongeval in feite de schuld van de motorrijder zelf is omdat die beter had moeten weten. En hij stapt alleen in shorts op een van zijn motoren als hij zeker weet dat hij niet gaat vallen. (red)
“Het Grote Veiligheids Denken”. Laten we de zaak eens bezien vanuit het standpunt van een man.
Stel je de aanloop tot een gepassioneerd treffen met je Lief voor. Je controleert in je digitale almanak in welk moment van haar cyclus zij zich bevindt. Je investeert in bloemen, reserveert bij de pizzeria, zorgt voor sfeer verlichting doucht, poetst en flost.
Bij nadering van de het voorprogramma doe je zo’n bokserbitje in tegen mogelijk pijnlijk tandcontact tijdens te heftig kussen, je zet je valhelm op om confrontaties met het kopschot van het bed te beperken, doet je elleboog- en knieprotectoren aan tegen schaafwonden door het fris gesteven beddengoed.
Staat je fiere verenigingslid daar na nog stram in de houding of heeft hij als een sombere dahliabol zijn kop in de schoot gelegd?
Bizar? Maar nee! Want wat doe je zoal voordat je op de motor stapt? Je zult niet de eerste zijn die op de buienradar kijkt wat de inschattingen voor de komende uren zijn. En ik heb al mensen gezien die op GPS van Brummen naar Zutphen reden. Zekerheid en veiligheid bestaan niet. Als we de liefde er even buiten laten en weer terugkeren naar onze passie: Motorrijden is een onbeholpen wijze om rond te lummelen onder het constante gevaar van omvallen. Omvallen geeft doorgaans schade aan motor en ego. Ongelooflijk hoeveel breekbare waar er in een lichaam zit. De slijtvastheid van de afwerkingslaag is ook beneden alle normen. Na al die jaren productontwikkeling had dat beter moeten zijn !
Op de motor hullen we ons dus bij voorkeur in beschermende kleding. En juist in die hoek zijn de ontwikkelingen snel gegaan. Onze helmen zijn multifunctionele systemen, met klick down sun visors, variabele climatisering, op maat gemaakte wangstukken en een blue tooth aansluiting zodat de ‘splendid isolation’ waar wij als motorrijders vroeger in verkeerden, is verworden tot een brei van gesprekken met mede motorrijders, duo passagiers, muzak en onbeveiligde radiotransmissies.
Onze kleding houdt warm, droog en koel en beschermt met van allerlei hightech weefsels, drie laagssystemen en ventilatieflappen plus harde en zachte protectoren. Over handschoenen is nagedacht, in laarzen zit ruimtevaarttechnologie. Er zijn jacks met airbags Een nekbrace is een gangbaar attribuut. En een beetje motor kan niet meer zonder ABS, GPS, tractiecontrolesystemen, toerentalbegrenzers en een motormanagement vol ECU’s die vermogen en koppel beheren en beheersen. Anti wheelie protection. Traction control, een anti hopping koppeling, een anti stoppie app. Maar je zou ook gewoon goed kunnen leren rijden. Wordt motorrijden veiliger van al die interventies? “Ja.” .
Wordt motorrijden er leuker van? Denk daarbij nog maar aan de inleiding van deze overpeinzing.
We hebben allemaal ons gezonde verstand. Maar laat dat ons gevoel niet helemaal wegdrukken. Motorrijden gaat om de mens en zijn motor. En er is niets mooier dan een rit in de late lente. In jeans en een windjack. Op sneakers en met alleen de trouwring als bescherming aan de handen. Met een jethelm en een Ray Ban op. De wind in je gezicht. De geur van de wereld in de neus. Je moet je van te voren alleen even voornemen niet te verongelukken.En als het eens mis gaat? De laatste keer dat dat gebeurde leverde me dat een snelle rit in een dikke Amerikaanse V8 op. Met sirenes op het dak Top!
Ergens aan het begin van de vorige eeuw schreef, Frans Witte, het lied:“Mensch durf te leven”. Ik zeg: DOEN!
Maar neem nooit een passagier meer die onvoldoende beschermd gekleed is. Want die passagier valt onder jouw verantwoording.
Als je meer over motorrijden, motorfietsen, veiligheid en de ervaringen van onze motorrijder 1.0, Dolf Peeters wilt weten: neem eens een proefabonnementje MotoPlus. Dan heb je ook toegang tot ons hele digitale archief!