Heerlijk elektrisch speelgoed van Yamaha
Zo wordt elektrisch speelgoed weer ouderwets leuk! Yamaha heeft de TY-E 2.0 trialmotor gelanceerd. Het is een hightech motorfiets met een frame uit composiet materiaal en een accu met 2,5 keer de capaciteit dan zijn voorganger.
‘Groen zijn’ was nog nooit zo leuk. Met de TY-E 2.0 rij je volledig klimaatneutraal en geluidloos door de nonstops. Dat gaat ook op het hoogste niveau plaatsvinden want Yamaha schrijft de machine in voor het FIM wereldkampioenschap trial met Kenichi Kuroyama achter het stuur. Over een verkoopprijs en wanneer de TY in de showroom staat is nog niets bekend.
In vergelijking met Yamaha’s eerste elektrische trialpoging (de TY-E uit 2018) is de lithium-ion accu twintig procent lichter, maar de capaciteit groeit wel 2,5 keer. De elektrische motor brengt de kracht van de accu over met behulp van elektronica en een – voor de trial onmisbare – hydraulische natte koppeling. Voor een versnellingspook is dan weer geen plaats. Het gewicht van de motorfiets komt net boven de zeventig kilo uit. Om het zwaartepunt naar beneden te brengen, heeft Yamaha de vorm van de motor en de accu aangepast.
Lees hier hoe belangrijk Eric de Seynes de grote baas van Yamaha Europe de komst van de TY-E in 2018 vond.