Nieuws

Harley-Davidson X440 komt er aan…in India…

Harley-Davidson zet haar wereldwijde strategie door en werkt niet alleen samen met het Chinese Qianjiang in China, maar ook met Hero uit India. In het voorjaar van 2023 verschenen de eerste foto’s van de eerste Hero-Harley, voorzien van een eencilindermotor met meer dan 400 cc cilinderinhoud. X440 gaat deze nieuwkomer heten.

Andere landen, andere voorkeuren: in het geval van de Harley-Davidson X350 en X500, die sinds dit jaar in samenwerking met het Chinese Qianjiang worden geproduceerd, was het voor beide partijen belangrijk dat deze motoren twee cilinders zouden hebben, niet in de voor Harley kenmerkende V-opstelling, maar gebroederlijk naast elkaar. In India zijn daarentegen eencilinders tot 500 cc nog steeds gangbaar en populair, meestal ook nog zonder vloeistofkoeling. Belangrijker voor de Indiase klantenkring is het stempel ‘Made in India’. Hero, een grote Indiase fabrikant en officiële partner van Harley-Davidson, schijnt dan ook een nieuw model te ontwikkelen – de eerste Hero-Harley.

Hero, dat in de jaren tachtig partner van Honda was, is een van de grootste Indiase motorfabrikanten, maar had tot dusver alleen eencilinders tussen 100 en 200 cc in het gamma. De voor de Hero-Harley ontwikkelde nieuwe motor met meer dan 400 cc zal in de toekomst waarschijnlijk ook door Hero voor eigen modellen gebruikt gaan worden. In dit geval draait het om een luchtgekoelde eencilinder met een cilinderinhoud van ongeveer 440 cc en waarschijnlijk tussen de 30 en 40 pk vermogen.

Zoals de eerste foto’s van de Hero-Harley al laten zien, is dit concept niet gericht op de cruiser-markt, hoewel dat natuurlijk is waar Harley-Davidson voornamelijk om bekendstaat. De upside-down-voorvork met een sportieve balhoofdhoek is misschien wel de belangrijkste aanwijzing dat we te maken hebben met een relatief moderne en sportieve naked. Aan de achterzijde zijn echter twee klassieke stereo-schokdempers te zien. De zithoogte bedraagt net geen 800 millimeter en is dus vriendelijk te noemen. Het gewicht schijnt rond de 180 kilo rijklaar te liggen. Zowel voor als achter zien we een enkele remschijf met remklauwen van de Indiase Brembo-tak Bybre, met ABS uiteraard. De donkere aluminium gietwielen met gepolijste spaken zijn opvallend chic – en kenmerkend voor Harley-Davidson. De wielmaten en banden: 100/90-18 voor en 140/70-17 achter. Naar verluidt heeft deze Hero-Harley een moderne TFT-display met Bluetooth-connectiviteit. Ook verschillende rijmodi schijnen standaard aan boord te zijn. Of dat ook geldt voor tractiecontrole is echter nog onduidelijk. En rondom zien wel led-verlichting, voor fraai voorzien van Harley-logo.

Naar verwachting zal deze eerste Hero-Harley in India ongeveer 280.000 Indiase roepies gaan kosten, dat is omgerekend nog geen 3.000 euro. De marktintroductie van de X440 staat gepland voor 4 juli als we de geruchten mogen geloven. In eerste instantie wordt ‘ie alleen in India leverbaar, maar export naar andere landen is zeker niet ondenkbaar. “Naar die landen waarnaar ook Royal Enfield exporteert”, luidde het antwoord uit Indiase insiders-kringen.

Overigens is dit de tweede poging van Harley-Davidson in India. Van 2014 tot 2020 werden de Street 500, Street 750 en Street Rod modellen geproduceerd in een speciaal door Harley-Davidson opgerichte fabriek in India. Met vloeistofgekoelde V-twins – maar echt succes bleef toen uit. Eind 2020 werd de Harley-Davidson-fabriek in India gesloten.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Draadloos Q12 laden op de motor

Draadloos Q12 laden op de motor

12 juli, 2024

Het stroomdraadje is vaak de zwakke schakel als je een mobiele telefoon als navigatieapparatuur gebruikt. Peak ...

Overig nieuws