Hardcore 2023 SM-fiets
KTM heeft zijn 450SMR weer helemaal bij de tijd gebracht. Laat het grote supermoto glijden gerust beginnen.
De verbeteringen aan het 2023-model beginnen letterlijk bij de basis. Door onder meer te spelen met de dikte van het frame en de swingarm heeft KTM zoveel flex ingebouwd dat een rijder precies voelt wat er onder hem gebeurt. Door een andere schokdemperophanging absorbeert de SMR klappen beter en bovendien gaat de rechtuit-stabiliteit er op vooruit. Bovendien moet de motorfiets beter de bocht uit kunnen accelereren.
Vooraan huist vanzelfsprekend een WP-vork. De Ø 48 mm WP XACT upsidedown-vork is volledig instelbaar. Dankzij de schroefwarteltjes gaat dat ook nog makkelijk en zonder gereedschap. De WP XACT monoshockdemper is korter en lichter, maar biedt wel dezelfde veerweg als voorheen. Natuurlijk is de demper bij deze competitiefiets volledig instelbaar.
Brembo speelt ook een stevig deuntje mee bij de supermoto’s en daarvan is deze SMR450 het levende bewijs. De vierzuiger remklauw bijt gretig in de 310 mm grote remschijf vooraan. Om de achterkant aan het glijden te krijgen vertrouwt KTM op een 220 mm schijf en een anti-hop koppeling van Suter.
Het blok is klein, maar fijn. Het weegt 27 kilo, maar is wel goed 63 pk. Pankl Racing Systems draagt de verantwoording voor de vijfbak. Dankzij de quickshifter schakel je op zonder de koppeling te hoeven pakken. Verdere elektronische hulp bestaat uit: traction control, launch control en twee rijmodi. Vanaf deze maand staat de 450SMR bij de dealers.