Nieuws

GSX-S1000GT: scherpe sporttoer Soes

Met de GSX-S1000GT stapt Suzuki opnieuw in de markt van sporttoermotoren. Kawasaki krijgt dus eindelijk concurrentie. Met de GSX-S1000F had Suzuki de afgelopen jaren een soft-sporttoerfiets in de gelederen, die kon echter nooit echt een vuist maken naar de concurrentie, simpelweg omdat Suzuki hem niet leverde met harde zijkoffers. De GT moet die vuist wel kunnen maken.

De nieuwkomer is uiteraard gebaseerd op het GSX-S1000-platform en heeft dus dezelfde zware 999cc-viercilinder aan boord. Die is ook in de nieuwe GT-trim goed voor 112 kW (152 pk) bij 11.000 tpm en 106 Nm bij 9.250 tpm. En om alvast direct de vergelijking met zijn grootste concurrent te maken: de 1.043 cc zware viercilinder van de Kawasaki Ninja1000SX is goed voor 142 pk bij 10.000 tpm en 111 Nm bij 8.000 tpm. De Kawa heeft dus minder topvermogen, maar het voordeel van een hoger koppel bij lagere toerentallen.
Het ontwerp legt de nadruk op de massieve, scherp getekende voorkant, die uitmondt in een redelijk minimalistische achterkant. Daar tussenin laat de eveneens scherpe 19-liter-benzinetank zich niet ontkennen, wat ook geldt voor de twee R1-achtige koplampen trouwens. Het windscherm is sportief klein, maar voor toerrijders heeft Suzuki een 70 millimeter hoger, meer rechtop staand scherm aan het accessoiresgamma toegevoegd.
Het subframe van de GT is aangepakt om zowel een dikker duozadel mogelijk te maken, als de mogelijkheid tot het gebruik van zijkoffers. Die zitten niet standaard op de machine, de 36 liter ruime zijkoffers zijn optioneel. Om het toergenot te verhogen is het hogere stuur in rubber opgehangen en zijn de voetsteunen voorzien van een laagje dempend rubber. Bovendien staan de stepjes lager voor een wat comfortabeler zithouding. Ook het dikkere zadel, dat op 810 millimeter boven het wegdek zweeft, werkt comfort verhogend trouwens.

Met SIRS (Suzuki Intelligent Ride System) schotelt de Japanse motorfabrikant de GT-rijder allerlei elektronische hulpmiddelen voor. Het bestaat onder meer uit drie rijmodi (Active, Basic en Comfort), in vijf standen verstelbare tractiecontrole (uitschakelbaar), een up/down quickshifter en cruise-control. Alle instellingen zijn terug te vinden in het hagelnieuwe, fullcolour 6,5” TFT dashboard. Dat beschikt over een antikras-coating en een coating die reflecties tegengaat. Uiteraard beschikt het ook over bluetooth-connectivity voor zaken als muziek, navigatie en telefoon.
Bij het rijwielgedeelte vertrouwt Suzuki op het frame van de GSX-S1000. De naked en de sporttoer delen bijvoorbeeld de wielbasis van 1.460 mm. De GT heeft een volledig instelbare KYB upside-down voorvork (Ø 43 mm), Dunlop Sportmax Roadsport 2 banden en Brembo vierzuiger monoblocs. Die moeten de 226 rijklare kilo’s makkelijk kunnen afstoppen.
De nieuwe Suzuki GSX-S1000GT staat naar verwachting medio november in de showroom. Naar de prijs is het nog even gissen. Binnenkort lees je in MotoPlus al de eerste test!
Info: www.suzuki.nl/motoren

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...
Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

17 maart, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...

Overig nieuws