Grote uitlatentest
Er zijn nogal wat uitlatenmerken in motorland, maar loopt je motor op elke uitlaat goed, of beïnvloedt een vervangingsuitlaat de prestaties echt negatief? En hoe zit het eigenlijk met het uitlaatgeluid? Voldoen vervangingsdempers anno 2008 aan de geldende eisen, of wordt er nog steeds maar wat aangerommeld? En dan de prijs van uitlaten. Orginele dempers zijn doorgaans behoorlijk duur, dus na een schuivertje kies je al snel voor een andere uitlaat. Rijdt de motor daar echter net zo goed mee? Kortom: heel veel vragen, die in MotoPlus 20 beantwoord worden in een grote uitlatentest waarin de volgende merken getest worden: Suzuki-origineel, Akrapovic, Arrow, Bos, Gianelli, GPR, KR-Tuned, Laser, Leo Vince, Micron, Mivv, Shark, Termignoni en Yoshimura.
We vergeleken 13 vervangingsdempers voor een Suzuki GSX-R1000 K8 met de orginele dempers. Die orginele dempers kosten dik 2100 euro, de goedkoopste set vervangingsdempers nog geen 700! Verder blijken vervangingsdempers ook niet bij voorbaat ‘herriepijpen’ te zijn, want ze voldeden allemaal keurig aan de norm, zodat je in dat opzicht dus geen last zult hebben van de politie. En ook op het gebied van de prestaties hebben de uitlaatfabrikanten een flinke stap in de goede richting gezet, zo ontdekten we bij de vermogensmeting met de dertien vervangingsuitlaten. Vanaf woensdag 15 oktober kun je er alles over lezen in de zes pagina’s tellende uitlatentest in MotoPlus 20. In de bijlages hieronder kun je alvast horen hoe deze uitlaten klinken.