Getest

Gratis online lezen: Eerste test Yamaha MT-125

De jongste in lijn heeft het qua aankleding vaak niet makkelijk. Waar de oudste doorgaans de nieuwste spulletjes krijgt, moet hij het met de afdankertjes stellen. Zo niet bij Yamaha, de MT-125 mag dan de kleinste van het MT-stel zijn, dat betekent niet dat de naked karig bedeeld is. Integendeel zelfs…

Ruim 36.000 stuks gingen er van Yamaha’s MT-125 sinds de introductie in 2014 over de toonbank. In Nederland mag er dan doorgaans wat denigrerend worden gesproken over een 125’je, dergelijke verkoopaantallen geven aan dat de kleinste telg uit de MT-stal wel degelijk bestaansrecht heeft.

Foto: Henny B. Stern, Arnau Puig, Francesc Montero

Wat heet, er gaan zelfs drie keer meer MT-125’s over de toonbank dan MT-03’s. Vooral in de landen met soepele A1-regelgeving uiteraard, waar Nederland helaas niet toebehoort, maar de MT-125 is wel degelijk een belangrijk model voor de Japanners. Al was het alleen al om jonge, beginnende klanten aan je te binden. En die scheep je dan natuurlijk niet af met een liefdeloos in elkaar geknutseld, ondergemotoriseerde tweewieler, je wilt ze wel waar voor hun zuurverdiende geld bieden.

Rijke uitrusting

Foto: Henny B. Stern, Arnau Puig, Francesc Montero

Dat laatste doet de MT-125 overigens absoluut, qua uitrusting en afwerking heeft hij in vergelijking met de dit jaar eveneens vernieuwde MT-03 (zie eerste test MotoPlus 1/2020) zelfs de neus voor. Zo is de nieuwe 125 bijvoorbeeld onder meer standaard uitgerust met een anti-hop (remkoppelbegrenzer) koppeling, radiale remklauw voor en een zeer modern eencilinderblok met variabele klepbediening. Dat lees je goed inderdaad, de exact 124cc metende eencilinder is uitgerust met een inlaatnokkenas met een dubbel nokprofiel: een tamme en scherpe, die bij 7.400 toeren wordt geactiveerd.

Rijden met de MT-125

Foto: Henny B. Stern, Arnau Puig, Francesc Montero

Van dat omschakelmoment merk je in de praktijk evenwel nagenoeg niets, zo blijkt al tijdens de eerste kilometers met de nieuweling door het Spaanse Malaga. Dankzij diverse aanpassingen (zie kader voor alle belangrijke updates) is het blok vooral in het lage en midden toerengebied wat sterker geworden. Het topvermogen lag al bij de wettelijk maximale 15 pk voor A1-motoren, daar is dus begrijpelijkerwijs niets aan veranderd. Buiten het feit dat dit duizend toeren later wordt vrijgegeven althans. Dankzij een hoger maximaal toerental kon er ook een iets kortere eindoverbrenging worden gekozen, goed voor een klein beetje extra trekkracht. Want hoe je het ook wendt of keert, met 15 pk trek je natuurlijk niet bepaald de klinkers uit de straat, elk beetje extra spierballenvertoon is dan mooi meegenomen. Voor een 125 voelt de MT ook best krachtig aan, op top loopt de eencilinder op de teller zelfs vrij gemakkelijk tot over de 130 km/uur. Qua echte kilometers zal dat iets minder zijn, maar je kunt op de Nederlandse snelweg dus aardig meekomen. Zeker vanaf half maart overdag, maar dat even terzijde…

Zitten en sturen

Foto: Henny B. Stern, Arnau Puig, Francesc Montero

Opvallend: in vergelijking met de MT-03 biedt de MT-125 zelfs iets meer bewegingsvrijheid. Dat is met name te danken aan het nieuwe, meer vlakke zadel, dat de getrapte variant van zijn voorganger vervangt. De zithouding valt trouwens nu ook wat actiever uit, je zit iets dichter op het fraaie conische stuur, dat ook wat breder is geworden. Een prima zithouding, die zelfs met 1.90 meter van ondergetekende nog redelijk raad weet, al houdt het begrijpelijkerwijs niet over.
De 125 kreeg onder meer ook een iets bredere 140 achterband, wat nauwelijks invloed heeft op het lichtvoetige stuurkarakter. De rijklaar 140 kilo wegende vederlichtgewicht laat zich nog altijd met groots gemak in alle hoeken en gaten smijten. Waarbij het ook de vruchten plukt van de aangepaste, wat straffere afstelling van de vering. En die radiale remklauw, remt ‘ie net zo goed als ‘ie smoelt? Ja, is zelfs aan de gretige kant bij het eerste aanleggen, waarna je er heel stevig mee kunt doorremmen!

Conclusie

Foto: Henny B. Stern, Arnau Puig, Francesc Montero

Klein, maar fijn: de kop boven deze test zegt eigenlijk alles. Niet alleen qua uiterlijk is de MT-125 veel volwassener geworden, met vooral wat betreft technische aankleding en uitrusting. De A1-rijder mag zich verheugen op een lekker speelse machine die is behangen met lekkernijen die normaliter vooral aan de duurdere machines zijn voorbehouden zoals een radiale remklauw, modern negatief LCD dahsboard en zelf variabele klepbediening. En dat voor nét geen zes mille!


Wat is er nieuw?

Rijwielgedeelte
– chassis van de YZF-R125, met aangepaste geometrie
– achterband van 130 naar 140 mm
– achterschokbreker met lichtere veer
– meer compacte zitpositie, iets dicht op het stuur
– breder stuur (740 i.p.v. 680 mm)

Motoblok
grotere airbox (5,5 i.p.v. 2,9 liter)
– gasklep van 28 naar 30 mm
– ovalen inlaatpoort (was rond)
– Grotere in- en uitlaatkleppen (+1 mm)
– kleinere verbrandingskamer
– variabele klepbediening
– kortere eindoverbrenging 14 : 52 (was 14 : 48)
– anti-hop koppeling
– aangepast koelcircuit, kleinere radiateur

Design
– negatief LCD dashboard
– kleinere tank (van 11,5 naar 10,0 liter)
– koplampunit en kuipwerk
– eendelig zadel


Technische Gegevens

MOTOR vloeistofgekoelde eencilinder motor, balansas, enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, benzine-injectie Ø 30 mm, geregelde katalysator, 235 watt dynamo, accu 12 V/6 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling (anti-hop), zesversnellingsbak, O-ring ketting.
Boring x slag 52,0 x 58,7 mm
Cilinderinhoud 124 cc
Compressie 11,2 : 1
Max. vermogen 11,0 kW (15 pk) bij 10.000 tpm
Max. koppel 11,5 Nm bij 8.000 tpm

RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, upside-down voorvork Ø 41 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning instelbaar, schijfrem voor Ø 292 mm met vierzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 220 mm met enkelzuiger remklauw, ABS.
Aluminium gietwielen 2.75 x 17; 3.75 x 17
Banden 100/80-17; 140/70-17

MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.325 mm, balhoofdhoek 64,0°, naloop 95 mm, veerweg v/a 130/114 mm, zithoogte 810 mm, rijklaar gewicht volgetankt 140 kg, tankinhoud 10 liter.
Garantie 2 jaar
Kleuren matgrijs, zwart en blauw
Prijs NL € 5.999,00/B € 4.899,00

INFO NEDERLAND Yamaha Motor Nederland BV, www.yamaha-motor.nl
INFO BELGIË D’Ieteren Sport NV, www.yamaha-motor.eu/be

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.