Gloednieuwe replica’s van McQueens Metisse
Het is misschien wat overdreven om twee keer het woord ‘cool ‘te gebruiken in de eerste zin van een persbericht, maar met de McQueen Desert Racer heeft Metisse Motorcycles ergens wel recht van spreken. De Britse motorfietsfabrikant bouwt driehonderd replica’s van de motorfiets waarmee filmster Paul McQueen zo graag de woestijn indook.
De basis voor deze ode aan de ‘King of Cool’ is de Metisse Mk3. Die krijgt dezelfde aanpassingen die McQueen aan zijn machine deed om de loodzware woestijnraces tot een goed einde te brengen. Zo staat het stuur verder naar achter, beschikt de Metisse over voetsteunen waarmee McQueen weg liep en een Ceriani voorvork. McQueen kreeg dan weer geen Certificaat van Echtheid bij zijn motorfiets. Het weerhield hem er niet van om in november 1966 de Metisse te omschrijven als: “This rig is the best bike I’ve ever owned.”
Wie goede sier met de replica wil maken, kan hem ook als straatmotor bestellen. De motorfiets komt dan met verlichting, claxon en een tweepersoons zadel inclusief duovoetsteunen. De krachtbron is gelijk bij de straat- en woestijnfiets. Het is in beide gevallen een compleet gereviseerd 650cc T6 Triumph-blok met vierbak en enkele Amal-carburateur. Het blok produceert 47 pk bij 6.700 tpm.
Een Metisse-frame is natuurlijk een absoluut kunstwerk. Ook de McQueen Desert Racer heeft het kenmerkende oogstrelende vernikkelde buizenframe. Vooraan zit een Ø 35 mm Ceriani voorvork (190 mm veerweg) en achteraan vertrouwt Metisse op Girling stereoschokdempers (100 mm veerweg).
Op het grijze polyesterwerk – battleship grey klinkt beter – staan de Britse Union Jack en de handtekening van Steve McQueen gebroederlijk naast elkaar. Al die schoonheid weegt amper iets, droog zet de McQueen Desert Racer 135 kilo op de weegschaal.
Over ‘cool’ kan Metisse het niet vaak genoeg hebben, over een verkoopprijs zwijgt het liever. Daarvoor moet je als geïnteresseerde toch echt zelf even informeren bij Metisse zelf.