Getest

Lezerstest Yamaha Ténéré 700

Met de Rally Edition en met name de World Raid breidt Yamaha het inzetgebied van de Ténéré 700 naar de avontuurlijke kant uit. Twaalf MotoPlus-lezers konden de World Raid, die toen net was gepresenteerd, als een van de eersten in levende lijve ontmoeten en maakten een testrit met de standaard 700 op en naast het asfalt rond het TT Circuit Assen.

“Geen moment saai”

Arjan Snippe

GvG 220520 0012

Foto: Guus van Goethem

Leeftijd: 48 jaar
Beroep: directeur
Rijbewijs sinds: 1995
Eigen motor: BMW R1200GS Adventure
Beoordeling: 4 van 5 sterren

“Nadat ik de laatste jaren al vaker verlekkerd naar de Ténéré had gekeken was ik erg nieuwsgierig geworden naar de rijeigenschappen van deze lichte allroad. Is het enigszins vergelijkbaar met mijn eigen motor die meer vermogen heeft maar ook een stuk zwaarder is? Bij het opstappen op de Yamaha merk je dat het in vergelijking met mijn brede boxer een erg smalle motor is. De hoogte is vergelijkbaar, maar wat meteen opvalt is het stuur van de Ténéré dat een stuk smaller is dan ik gewend ben. Met een druk op de knop komt de twin tot leven en de Akrapovic-uitlaat pruttelt er lustig op los. Omdat er veel onverhard gereden gaat worden, schakel ik het ABS meteen maar uit, wat met een duidelijke knop op het simpele smalle display snel geregeld is. Zodra ik weg rijd, valt op hoe licht en handelbaar deze motor is. Met iets meer dan 200 kilo weegt hij dan ook ruim 50 kilo minder dan ik dagelijks gewend ben. Dat de voorrijder vaker op de Yamaha heeft gereden, wordt al vrij snel duidelijk. Samen met twee andere ervaren zandhazen gaan ze volgas een aantal mulle zandpaden over. Ik ben iets gereserveerder in het mulle zand, maar weet de kopgroep enigszins in het zicht te behouden. Een aantal andere rijders hadden het wat lastiger in het Drentse zand waardoor we af en toe even op elkaar moesten wachten. Dit gaf mooi de gelegenheid om op eigen tempo met de Ténéré in het zand te spelen. Het gemak waarmee je het 21 inch voorwiel de juiste kant op krijgt met voldoende gas op het achterwiel, is toch wel opmerkelijk. Ik woon in de regio en rijd deze zandpaden regelmatig met mijn GS, maar dit gaat toch echt een heel stuk gemakkelijker dan ik gewend ben. Op de verharde delen viel wel op dat het lagere vermogen en koppel het net even wat minder spannend maakt bij het opendraaien van de gashendel dan ik gewend ben. Maar met de aanwezige 70 pk en het lichte gewicht wordt het echter nergens saai. Alles bij elkaar een fijne machine om te rijden die er ook nog eens bijzonder fraai uitziet!”


GvG 220520 0033

Foto: Guus van Goethem

“Leerzame ervaring!”

Johan van Achterberg

  • Leeftijd: 57 jaar
  • Beroep: gepensioneerd
  • Rijbewijs sinds: 1983
  • Eigen motor: KTM 1290 Super Duke R
  • Beoordeling: 4,5 van 5 sterren

“De Yamaha Ténéré 700 was voor mij de eerste offroad-ervaring. Wat bij het opstappen opvalt, is de rechte zit. Bij het wegrijden voelt het meteen al vertrouwd aan, alles gaat als vanzelf, en hij stuurt goed en direct. De eerste onverharde weg was wat dieper en losser dan ik verwacht had. De achterkant begon voor mij iets te veel uit te breken, maar met wat goede tips van een collega-rijder kwam ik er toch zonder kleerscheuren doorheen. En zo begon ik  al snel de mogelijkheden van de Yamaha Ténéré 700 te begrijpen en waarderen. In het display was het wel even zoeken naar bijvoorbeeld de toerenteller, en wennen is ook dat je na het uitschakelen van het contact de offroad-modus weer moet selecteren. De Ténéré 700 heeft verder geen ingewikkelde elektronica aan boord, maar gewoon de dingen die er toe doen. Tijdens het schakelen schoot hij twee keer in neutraal, maar dit kwam waarschijnlijk door mijn iets te dikke handschoenen waardoor ik met mijn vingers tegen de handkappen stootte en de koppeling niet goed kon bedienen. Maar goed dat ik tijdens testrit niet heel veel versnellingen hoefde te gebruiken. Het blok draait heel makkelijk zijn toeren draait en er is ook altijd genoeg koppel onderin aanwezig. Omdat de Ténéré 700 mijn eerste offroad-ervaring was, kan ik hem helaas niet vergelijken met soortgelijke motoren, maar duidelijk is wel dat dit een goede motor is voor op het asfalt en op onverharde wegen.”


GvG 220520 0009

Foto: Guus van Goethem

“Serieuze, makkelijke alleskunner”

Mark Kracht

  • Leeftijd: 48 jaar
  • Beroep: zelfstandig ondernemer
  • Rijbewijs: 1992
  • Eigen motor: Yamaha XT1200 Worldcrosser.
  • Beoordeling: 5 van 5 sterren

“Circuit Assen als locatie voor de Ténéré 700? Jazeker, op deze droge maar toch iets wat broeierige dag staan diverse Yamaha´s klaar om uitgelaten te worden onder begeleiding van professionele voorrijders. Ik ben deze ochtend vertrokken op mijn eigen Yamaha Super Ténéré 1200 richting, ideaal voor een mooie vergelijking. In de eerste meters op het paddock valt al op hoe lichtvoetig deze Ténéré reageert op elke stuurbeweging, dat belooft meer en voelt gelijk vertrouwd. Onze voorrijder voert de snelheid op het asfalt aardig op, dus het vertrouwen groeide met de meter. Voor mij waren deze eerste asfaltmeters een mooie vergelijking qua stabiliteit en windbescherming met zijn zwaardere broer. Qua insturen en accelereren uit bochten is dit echt een hele handzame en makkelijke motor, geen bullig karakter maar eerder soeverein. Remmen op asfalt voldoen prima. Ook op hogere snelheid is het stabiele fiets, maar er is praktisch geen windbescherming door het kleine ruitje en mijn ( 1.95 meter) lengte. En toen de grootste uitdaging: een rondje om en nabij het circuit op gravel en mulle zandpaden. Met mijn motorcross-ervaring geinig om met toch wel zo´n dikke zware 700 volgas het zand in te knallen. Ja, dat valt echt wel tegen, maar toch ook weer niet. Gezien het gewicht gaat het namelijk best goed! Maar verwacht niet een echte enduro bij te houden, daar is de Ténéré echt te zwaar voor en de Pirelli STR-banden zijn gewoon straatbanden met blokjesprofiel. In mijn ogen is hier echt wel een serieuze rallymotor van te maken, maar dat blijft een keuze. In de basis is dit wel echt een 80/20 weg/offroad waar je heel veel plezier mee kan hebben. En heel stiekem heb ik er ook wel oren naar gekregen dus echt een ervaring rijker…”


GvG 220520 0042

Foto: Guus van Goethem

“Waar voor je geld”

Gijs Heikamp

  • Leeftijd: 52 jaar
  • Beroep: technisch inkoper machinebouw
  • Rijbewijs sinds: 2007
  • Eigen motor(en): Suzuki Bandit 600, KTM 350 EXCF
  • Beoordeling: 4 van 5 sterren

“Tijdens de eerste meters viel mij gelijk wat op: de motor geeft een rustig mechanisch geluid vanuit het motorblok en het  uitlaatgeluid is hoorbaar zonder vervelend te worden. Op het asfalt merk je dat de motor prima zijn mannetje staat en voldoende koppel en vermogen heeft. De 75 pk mag op papier meevallen, het vermogen is er constant en je kunt je concentreren op de weg voor je. Het is een fijn en soepel blok dat je eenvoudig en vriendelijk voorziet van vermogen. Met twee mensen en zware bepakking zal hij er wel moeite mee hebben. Misschien kun je dan beter je partner het rijbewijs laten halen en twee van de deze Yamaha’s aanschaffen. Onder aan de streep is dat goedkoper dan een compleet aangeklede versie van de beste verkochte motor in Nederland. Vanaf het circuit rijden we binnendoor over prachtige mooie wegen met Nederlandse drempels en krappe bochten. Achter de gids aan haal ik een van die bochten niet en dan zijn brede bermen, noppenbanden en een goede veerweg een veilige optie om rechtdoor in het gras te remmen. De houding op de motor is comfortabel, actief en rechtop zonder vermoeiend te worden in je armen. Op de weg kun je prima staan zonder de controle te verliezen en de cockpit te zien. Het monochrome display is overzichtelijk saai: toerenteller, kilometerteller en rijmodus in twee standen. Genoeg voor het rijden en extra montageplek voor een mobiel, Tripy of een roadbook-houder. Je zit neutraal in het midden van de motor en voetsteunen en achter de stuurruit ook prima uit de wind. Na een paar kilometer begint het tweede deel van de test: een paar mooie openbare zandpaden langs de Drentse weilanden. Op volle snelheid de gids volgen met de kont naar achteren en opschakelen om hem te volgen. Ik weet niet of het aan mijn crosslaarzen lag of aan het stangensysteem van de versnellingsbak, maar je moet wel opletten om het pedaal volledig los te laten en verder te schakelen. Eenmaal op snelheid verrast de motor door stabiel door het zand te gaan en voldoende tractie achter te bieden, zonder teveel te zijn. De bedieningshendels zijn recht, zonder instelmogelijkheden en passen bij het gebruik. Fijn om direct handkappen met beugels te hebben en een stuur dat voor makkelijke houding zorgt. Hij verrast je niet, maar houdt je wel actief. Het stuurgedrag is neutraal, de vering is een ruim compromis. Voor een zandpad en op de weg met een gemiddeld gewicht goed, met een agressieve rijstijl of een zwaardere rijder moet je wel opletten of gaan upgraden. Ook met crosslaarzen kun je goed uit de voeten op de steunen, voldoende breed en op een goede positie voor balans. De motor heeft voldoende bodemvrijheid en ruimte voor diepe sleuven op een TET- of ACT-route. Van alle allroad-motoren die ik heb mogen rijden op de weg en offroad, is deze Yamaha beter voor offroad geschikt door de rijhoogte, goede balans, bruikbaar vermogen en uitrusting. Voor de aanschafprijs van 12.399 euro heb je prima basis en voldoende budget over om hem aan te passen naar jouw smaak. Op de markt is veel te koop met veel toeleveranciers. Hij biedt waar voor je geld, zeker gezien de concurrentie.”


GvG 220520 0028

Foto: Guus van Goethem

“Fun met hoofdletter F”

Joep van Wamel

  • Leeftijd: 35 jaar
  • Beroep: horeca-manager
  • Rijbewijs sinds: 2008
  • Eigen motor(en): Triumph Tiger 800 XRT, Honda NX250
  • Beoordeling: 4 van 5 sterren

“Vooraf had ik al veel gelezen over de Ténéré 700, dus de verwachtingen zijn hooggespannen. Na het maken van wat foto’s, kennismaken met de medetesters en wat rondjes rond de motoren, mogen we dan eindelijk. Direct een fijne zit, smal zadel, prima zithoogte (voor iemand van 1,76 meter). Breed stuur, het dashboard is duidelijk gepositioneerd voor offroad en voorzien van lcd-scherm. Verwacht je op een 2022-fiets een TFT-scherm? Ja! Heb je het nodig? Nee. Maar ergens geeft een lcd-exemplaar het gevoel dat je op een wat verouderde fiets zit, al snap ik dat ze bij Yamaha ergens op moeten bezuinigen om op de scherpe verkoopprijs te komen. Oké, rijden maar! Met een druk op de knop komt de tweecilinder tot leven. Toegegeven, die diepe, donkere tweecilinder-roffel klinkt fantastisch. Zeker als je gewend bent aan de typisch fluitende driecilinder van Triumph. De weg op, achter de voorrijder aan, die er al gelijk de gang goed in heeft. Heerlijk doortrekken, makkelijk van het ene oor naar het andere. Qua windbescherming valt er nog wat te winnen. Mocht je veel op straat rijden, dan is wellicht een hogere after-market ruit een goede optie om aan te vinken. En dan, het zand in! Diep, mul, vol sporen, crossbaanachtig zand! Staan, kont naar achteren, knieën tegen de buddy geklemd en gas erop! Dit is het terrein van de Ténéré, wat een feest! Een gravelpad volgt, waar al voorzichtig wat slides worden gemaakt. Spelen voor grote mannen, die allemaal ineens weer jongetjes zijn. Na een relatief korte proefrit teruggekomen op het circuit, vol enthousiasme en adrenaline, begint het uitwisselen van meningen. De ene vindt ‘m toch te zwaar, de ander is helemaal lyrisch en klaar om naar de dealer te stappen. Ik zit er denk ik tussen in, maar ik heb genoten van de rit en het ‘spelen’ in het zand! Als je één fiets zoekt die het allemaal kan, voor een scherpe prijs, dan is dit jouw fiets!”


GvG 220520 0024

Foto: Guus van Goethem

“Your ticket to adventure!”

André Feenstra

Leeftijd: 64 jaar
Beroep: ondernemer
Rijbewijs sinds: 1986
Eigen motor: Suzuki DL650 V-Strom
Beoordeling: 5 van 5 sterren

“Jakkerende pro’s in de woestijn, wheelies en mega-sprongen, zo wordt de Ténéré 700 gepresenteerd. Maar wat kun je ermee als normale sterveling? Ik bekeek de motor tijdens de test als lange afstandsrijder, zowel op het asfalt als offroad. De 700 zit comfortabel en kan ik met m’n 1.83 meter goed bij de grond. Alles zit op de goede plek en het scherm is duidelijk, ook bij fel zonlicht. Het zadel is stevig en zeer comfortabel. De aluminium zijstandaard is licht en oogt stevig, maar ik vraag me af wat ‘ie doet wanneer je langdurig met zo’n 50 kilo bagage op pad bent. Bij een breuk is aluminium onderweg lastig te repareren. Het geweldige CP2-blok pakt van onderuit soepel op en wil heel graag door in de toeren. De motor stuurt neutraal op hard wegdek. De banden geven redelijk wat vertrouwen op droog wegdek. Het vermogen is op de weg ruim voldoende, maar niet overdadig. De vering is stevig en geeft een goede feedback.
In het zand wordt het een ander verhaal. Het blok genereert van onderuit een geweldig koppel en dat resulteert met de standaard banden gelijk in veel wielspin als je de rechterpols niet voldoende in bedwang houdt. Rechtuit stabiliteit in het erg mulle Drentse zand was ook lastig, al moet ik er wel bij opmerken dat de bandenspanning op verharde wegen was afgestemd. De T700 heeft standaard overigens geen bandenklemmen, een must bij banden met binnenband. De vering kan het in deze situatie prima aan. Graag had ik willen testen op gravel en rotsachtige bodem. Ik denk dat de kwaliteiten van de motor daar veel meer tot kun recht komen. Het ABS is uit schakelbaar, maar schakelt automatisch weer in nadat de motor van het contact is geweest. Staande positie is zonder extra stuurverhogers prima te noemen. De brede voetsteunen geven veel stabiliteit. Los van wat details die ik zou vervangen, zoals banden, de standaard handbeschermers en skidplate, is het een fijne en complete motor. Kortom geen berg is te hoog en geen woestijn te diep, met de Ténéré 700 kom je er wel!”


GvG 220520 0051

Foto: Guus van Goethem

“Zorgeloos rijplezier”

Dennis Cats

  • Leeftijd: 36 jaar
  • Beroep: bouwmanager
  • Rijbewijs sinds: 2007
  • Eigen motor(en): Yamaha YZF-R1, BMW F650GS Dakar
  • Beoordeling: 5 van 5 sterren

“Ken je dat gevoel, dat je met iemand in gesprek raakt en daarbij het gevoel krijgt dat je elkaar al jaren kent? Precies dat gevoel geeft de Yamaha Ténéré 700 mij. Je stapt op draait de weg op en het voelt direct vertrouwd. Weinig poespas, weinig elektronica, gas geven en genieten. Daar waar veel merken er voor kiezen om motoren rijk uit te rusten met een overdaad aan elektronische snufjes, gaat de Yamaha terug naar de basis en dat is absoluut een pluspunt. Opvallend bij het eerste stuk asfalt is het soepel draaiende blok, dat erg lekker accelereert. Je kunt rustig schakellui tuffen, maar op het moment dat dat het nodig is, staat de Ténéré zijn mannetje en spurt hij er vandoor. Dit maakt de motor echt een allrounder. Na een aantal Drentse asfaltwegen draait onze voorrijder het zand in. Jawel, 20 centimeter diep zand, waardoor de groep direct voor de leeuwen wordt gegooid. Als een koordanser in het circus probeer ik de fiets te beheersen, zonder zand te happen. Het eerste stuk is even wennen, maar een paar zand-tracks verder voelt de Ténéré vertrouwd aan op de onverharde paden. Zaken die verder opvallen tijdens de rit zijn het goed af te lezen scherm met voldoende informatie en de prettige zithouding, zowel zittend als staand. De standaard afstelling sluit perfect aan op mijn lengte van mijn 1,75m. Het knietje sluit mooi aan op de tank en met mijn ‘korte’ benen kom ik goed bij de grond omdat het zadel aan de voorzijde wat smaller is. Al met al een zeer fijne motor voor zowel verhard als onverhard. In vergelijking met mijn huidige ‘motorpark’ zou dit een mooie vervanger zijn.”


GvG 220520 0035

Foto: Guus van Goethem

“Eenvoudige avonturier”

Martijn van Goor

  • Leeftijd: 33 jaar
  • Beroep: militair
  • Rijbewijs sinds: 2007
  • Eigen motor: AJP PR7
  • Beoordeling: 4 van 5 sterren

“Bij ‘eenvoudig’ denkt men al snel dat het niet goed is voor een nieuwe motor. Tegenwoordig is het meestal meer elektronica, meer hulpmiddelen en hierdoor minder rijplezier. Niemand wil voor een rit bedenken op welke stand de tractiecontrole moet, welke gasaanname, hoeveel drift er wordt toegelaten, welke stand de vering moet en ga zo maar door. Gelukkig is daar de Ténéré 700, gewoon opstappen en rijden. Dit was gelukkig ook het doel van deze lezerstest.  Het enige wat we voor het rijden doen is het ABS uitschakelen, omdat er bij een test van deze avonturier ook een zandpad hoort. Voordat we bij het zand komen, rijden we een stuk over het asfalt, iets dat heel goed en natuurlijk gaat. De motor voelt licht aan en de roffel uit de uitlaat zorgt ervoor dat het heel erg aanstekelijk is om het gas open te trekken. Met 73 pk heb je meer dan voldoende vermogen om in een oogwenk boven de wettelijk toegestane snelheid uit te komen. Gelukkig kun je de Ténéré ook heerlijk lui rijden. 50 km per uur in de zesde versnelling is geen probleem. Bij het uitkomen van de bebouwde kom twee of drie keer terugschakelen en het gas kan er weer op. Eenmaal in het zand is staan op de voetsteunen een vrij natuurlijke houding, als je niet te lang bent. Voor mijzelf (1.91 meter) zou ik het stuur verhogen voor een meer ontspannen staande houding. Ook op het onverharde rijdt de Ténéré heel gemakkelijk. Zelfs de minder geoefende rijders kunnen op het onverharde een heel eind komen. Kort samengevat: ben je op zoek naar een eenvoudige motor die heel veelzijdig in gebruik is, dan kom je bijna automatisch bij de Ténéré 700 uit!”


GvG 220520 0020

Foto: Guus van Goethem

“Boven verwachting”

Ingrid Strijdveen

  • Leeftijd: 52 jaar
  • Beroep: associate project director
  • Rijbewijs sinds: 1998
  • Eigen motor(en): BMW F800GS Adventure, Honda CRF300L
  • Beoordeling: 4 van 5 sterren

“De Ténéré 700 is een eenvoudig hanteerbare allroad-motor, ondanks zijn gewicht van zo’n 200 kilo. Een motor met een sportief uiterlijk, die je uitnodigt om de gebaande wegen te verlaten. Opvallend is de voorkant met vier led-koplampen en extra led-strip. Verder is de motor is voorzien van weinig poespas. Het display is eenvoudig en goed afleesbaar. Op de verharde  weg valt meteen het fijne rijgedrag op. De smalle taille, het wat hogere stuur en de hogere zit zorgen voor een prettige zithouding. De motor reageert adequaat op het gas, schakelt soepel en is heerlijk in het bochtenwerk. Ook offroad presteert de Yamaha boven verwachting. Op gravelpaden is de motor staand op de pedalen en met je bovenbenen tegen de tank zeer handelbaar. In het mulle zand moet je iets meer werken, maar toch trekt hij zich relatief gemakkelijk recht. Echter wanneer je regelmatig offroad gaat rijden zou ik de voorkeur geven aan een echte noppenband. Zoals vermeld heeft de Ténéré een vrij hoge zit, iets wat ik persoonlijk minder vind bij het meer serieuze offroad-werk.  Een verlagingsset zou voor mij een optie kunnen zijn. De conclusie is dat Ténéré 700 een indrukwekkende motor is, zowel op de weg als offroad. Op de weg is de Ténéré zeker een concurrent van mijn huidige BMW. Voor het offroad-werk prefereer ik mijn lichtere Honda, die voor mij toch iets gemakkelijker te hanteren is.”


GvG 220520 0016

Foto: Guus van Goethem

“Voelt als thuiskomen”

Philip Tichelaar

  • Leeftijd: 45 jaar
  • Beroep: motorrijder Koninklijke Marechaussee
  • Rijbewijs sinds: 1998
  • Eigen motor(en): Yamaha XT660Z Ténéré, BMW R80 G/S Paris Dakar
  • Beoordeling: 4 van 5 sterren

“Als je voor het eerst je been over het zadel zwaait en plaats neemt op de T7, voelt het al direct als thuiskomen. Zitten, sleutel om, starten en rijden maar. Geen gedoe met instellingen en rijmodi, maar gewoon gaan. Toch krijgen we van de voorrijder de tip om het ABS maar vast uit te schakelen, mochten we ineens in onverhard terrein terecht komen. Een leuk vooruitzicht. Eenmaal aan het rollen, gaat alles met speels gemak. De zitpositie is ontspannen, lekker rechtop. Het stuur voelt wat smal voor een allroad, maar ligt goed in de hand. Alles op de juiste plek. Het CP2-motorblok is lekker bij de les en produceert een aanstekelijke donkere roffel. De fotograaf vraagt ons om een tijdje in formatie achter de camera-auto aan te rijden om wat groepsfoto’s te maken. Het gemak waarmee je de T7 stapvoets kan laten rollen en daarbij de juiste koers te houden, valt hierbij op. Het rijwielgedeelte in combinatie met motorblok en aandrijflijn voelen in balans. Op de openbare weg kan even het gas er op. De CP2 is van onderuit lekker fel en maakt makkelijk toeren. Maar vooral de trekkracht vanuit het lage en middentoerengebied maken een levendige indruk. Er volgen een paar rotondes kort achter elkaar. Remmen, insturen, uitaccelereren wisselen zich in rap tempo af en gaan allemaal als vanzelf. Niet heel opvallend allemaal, maar prima. Op een langer recht stuk provinciale weg probeer ik een indruk te krijgen van de werking van het smalle windscherm. Het lichaam blijft goed uit de wind, maar rond de helm wordt het op het hoger tempo toch wel wat lawaaierig. Dit doet allemaal niet meer terzake als we het eerste zandpad op duiken. Staan op de steps, beetje inklemmen en gewicht naar achter. Weer met een opvallend gemak. Door de slanke tank wordt het je makkelijk gemaakt om te klemmen tussen de knieën. De T7 reageert hier ook weer lekker direct op het gas, waardoor het makkelijk wordt het juiste toerental te vinden. Het is mogelijk om snel grote stappen maken, zonder dat het echt intimiderend wordt. Hier komt die eerder genoemde balans ook weer om de hoek kijken. Je bent toch met ruim 200 kilo onderweg, op 50/50 banden. Desondanks is het goed te doen door het best wel mulle zand. Ongemerkt gaat het tempo dan ook omhoog, waarbij zelfoverschatting op de loer lag. Bij een bijna gemiste haakse bocht, bewijst de Ténéré dan ook zijn vergevingsgezinde aard. De goed doseerbare remmen moeten even aan de bak, maar de motor blijft stabiel. Het maakt nieuwsgierig naar de mogelijkheden op echte noppenbanden. De Ténéré 700 heeft op mij een positieve indruk achtergelaten. Waar de middenklasse allroad-concurrentie alsmaar gecompliceerder en daardoor ook duurder lijkt te worden, houdt de T7 vast aan eenvoud tegen een concurrerende prijs. Hier zet Yamaha zeer goede rijkwaliteiten op en naast de weg tegenover, net als een groot gevoel van betrouwbaarheid en bouwkwaliteit. Tent achterop en de wereld verkennen. Het kan met deze of zal ik toch nog even doorsparen voor die World Raid versie?”


GvG 220520 0047

Foto: Guus van Goethem

“Alles in één motor”

Stef Wismans

  • Leeftijd: 23 jaar
  • Beroep: student Elektrotechniek
  • Rijbewijs sinds: 2019
  • Eigen motor(en): Kawasaki Versys 650, Kawasaki KLR600
  • Beoordeling: 4 van 5 sterren

“Voorafgaand aan de test twijfelde ik of het gewicht van de T7 niet te hoog was om offroad te rijden. 200+ kilo is toch veel vergeleken met de 140 kilo van mijn eigen KLR600. Na eerst een aantal kilometers over de weg te hebben gereden, duikt er een zandpad met veel los zand op. Geen idee hoe ze het bij Yamaha voor elkaar hebben gekregen, maar ik merk al direct dat er van het (over)gewicht helemaal niets te merken valt. Voor een offroad-beginner zoals ik is het een prettige motor om mee offroad te rijden. Hij stuurt heel eenvoudig en is goed onder controle te houden. Offroad heb je meer dan genoeg vermogen en ook op de weg kom je hiermee niets te kort. Verder vind ik het top dat er op deze motor niets te veel zit. Geen rijmodi, geen tractiecontrole gewoon geen poespas. Dat er op het asfalt met ABS en offroad zonder ABS gereden kan worden is dan wel weer een erg prettige toevoeging. Het display is helaas nog wel een lcd-paneel en ziet er wat verouderd uit. Een upgrade naar TFT zou geen overbodige luxe zijn. Het valt ook goed op dat het vlakke zadel erg goed en stabiel zit. Op mijn KLR wil ik bij het remmen nog wel eens naar voren glijden. Dat is op de T7 niet het geval. Al met al denk ik dat de T7 een perfecte combinatie is voor toeren over het asfalt en offroad rijden.

Toch vraag ik me af of ik zelf een T7 zou aanschaffen. Ik vind de prijs erg goed, maar om een motor van meer dan 10.000 euro tijdens een offroad-ritje een paar keer op de grond te leggen, zou me wel pijn doen. Ook heb je eigenlijk nooit de goede banden er onder liggen. Offroad wil je een grove noppenband, terwijl je op de weg liever een toerband hebt. Als reismotor, wanneer je ook stukken offroad gaat rijden, is deze motor wel perfect. Hij heeft genoeg bagagemogelijkheden en is geschikt om elk soort weg te rijden. Wanneer ik zelf een verre reis zou maken staat de T7 zeker op het lijstje!”


 

 

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Precies vier dagen te koop

Precies vier dagen te koop

19 april, 2024

Vespa viert het 140-jarig bestaan op passende wijze. Het bouwt niet alleen een exclusieve scooter (maximaal 140), ...

Overig nieuws