Getest

Lezerstest Suzuki GSX-S1000 & GSX-S1000GT

Met één basisconstructie twee verschillende markten bedienen, Suzuki doet het met de naked GSX-S1000 en de GSX-S1000 GT sporttoermachine. Vijf MotoPlus-lezers gingen een dag met beide machines op pad op zoek naar de verschillen.

 


Jac 0873

Gijs Blokhuis

Gijs Blokhuis

Leeftijd: 54 jaar

Beroep: projectmanager HVAC

Rijbewijs sinds: 1988

Eigen motor(en): KTM 1290 Super Adventure S en Suzuki GSX-R1000 K8

Beoordeling (max. 5 sterren):

GSX-S1000: 3,5 ster

GSX-S1000 Moto GP Edition: 4 sterren

GSX-S1000 GT: 5 sterren

 “Vanwege een afmelding op je verjaardag mee mogen doen met de lezerstest, een leuk verjaardagscadeau! Na ‘koek en zopie’ bij ontvangst krijgen we uitleg over de aanwezige functies op de motoren. De Suzuki GSX-S1000 GT is de motor waar mijn testdag mee begint. Sleutel omdraaien en met een druk op de knop komt de GSX-S tot leven en is ook het kenmerkende GSX-R-geluid te horen (er verschijnt een brede lach op mijn gezicht). Ik besef mij achteraf dat dit een van de redenen geweest moet zijn dat er na het behalen van mijn rijbewijs tot op heden altijd een Suzuki in de schuur/garage heeft gestaan.

Enfin, koppeling in om de eerste versnelling in te schakelen en daarna heerlijk gebruik maken van de ‘quickshifter met blipper’, ofwel op z’n Hollands op- en terugschakelen zonder koppeling, wat een genot. Deze werkt uitstekend en erg soepel, dat hebben de mannen in Hamamatsu uitstekend bedacht. Voor de techneuten onder ons: slechts twee van de vier cilinders worden kort elektronisch onderbroken, wat voldoende reductie van het koppel geeft om zonder koppeling soepel te kunnen schakelen (wel even gas dicht bij terugschakelen).

De GT heeft een breed stuur waardoor je ontspannen rechtop zit en er is voldoende beenruimte (ook voor iemand van bijna 1.90 meter). Deze zithouding zorgt voor een goed overzicht op de weg. Bij het wegrijden valt ook het erg mooi en duidelijk uitgevoerde display op, met eenvoudige bediening door middel van de knoppen aan het stuur, een dikke plus hiervoor! Verder is er een goed werkende, eenvoudig te bedienen cruise control aanwezig.

Al vanaf laag toerental is de GT goed bij de les, met nog meer plezier als je doortrekt in toeren. Vanaf 5.000 toeren klinkt er al ‘muziek in de oren’, wat een heerlijk geluid! Maar je kunt ook heerlijk rustig (laagtoerig) rijden met deze motor, hij vindt het allemaal prima. Ook de verschillende instellingen, zoals rijmodi (A,B,C) en een 5-voudig in te stellen tractie controle ontbreken niet.

Na een wissel mag ik plaatsnemen op de GSX-S1000 Moto GP Edition, een erg mooi pakket. Liever wat meer incognito rijden? Dan is de standaard versie jouw keuze, een meer budgetconcept, vriendelijk geprijsd. Mijn keuze? De GT, het is een potentiële opvolger van mijn GSX-R1000 K8 met bijna hetzelfde potente blok. Met koffers en eem hogere Suzuki-ruit, voor extra turbulentiebescherming als je wat langer bent.”


Jac 0845

Laurin Leeflang

Laurin Leeflang

Leeftijd: 29 jaar

Beroep: sales engineer

Rijbewijs sinds: 2012

Eigen motor(en): Suzuki GSX-R750 K7, Honda CBR600, Yamaha WR450F & Honda CB650SC (caféracer)

Beoordeling (max. 5 sterren):

GSX-S1000: 4 sterren

GSX-S1000 GT: 4,5 sterren

 

“Vrienden maak je normaliter niet zo snel, maar met de nieuwe Suzuki GSX-S1000GP-editie had ik daar slechts tien kilometer voor nodig. Ja, echt! Dat was de afstand die ik nodig had om een grote glimlach op mijn gezicht te krijgen, die er na een hele dag sturen ook niet meer af ging. Daarnaast was het ook de afstand, waarop mijn kneesliders hun sporen achterlieten op het asfalt in de achterhoek, om maar even aan te geven hoe snel deze fiets vertrouwd aanvoelt. Wat mij ook gelijk opviel, was het heerlijke inlaatgeluid, wat van onder de tank even met ‘Mach 4’ richting de onderkant van je helm wordt geblazen, nét voordat die (voor mij zo aangename) instelbare schakellamp begint te flikkeren. Dit geluid was ik al gewend van mijn GSX-R, maar komt gelukkig ook net voor de begrenzer tot zijn recht op de S1000, heerlijk!

Onder het rijden (met de gashendel dicht) kun je onder andere de rijmodi en de tractie controle instellen, die ik eigenlijk voor 90% op ‘A’, active, heb gehad. Dat houdt me scherp en zorgt er voor dat je tijdens het uit accelereren van een bocht niet eerst met je hoofd één meter vooruitgaat. Iets wat echter in de B- en C-modi ook niet gebeurt, maar het verschil is dus goed merkbaar. De tractie controle heeft over vijf standen (schijnt), waarvan 5 direct ingrijpt en stand 1 de fiets net met de glimmende kant bovenhoudt. ‘Schijnt’, aangezien ik hem niet uit stand 1 heb gehad. Dit is in combinatie met de Active-modus zo goed, dat ik eigenlijk niet anders wilde. Oké, op een regenachtige dag wellicht wel, maar nu kunnen we een beetje de limiet opzoeken zeg maar.

Dan de koppelingshendel, dat hadden de Japanners achterwege kunnen laten! Zodra je rolt kan die gelijk weer het magazijn in, die quickshifter schakelt ge-wel-dig! Mede hierdoor klimt de Suzuki heerlijk in de ketting en blijft het voorwiel ook van het asfalt bij het overschakelen van 1 naar 2. Wel mis ik een stuurdemper, want ook de S1000 GT blijft heel lichtvoetig in de tweede en derde versnelling. Dat zou me een nog groter gevoel van vertrouwen geven met zo’n beest van een machine!

Na de overstap op de S1000GT valt me meteen op dat je vrijwel op dezelfde fiets stuurt. Zoals de GT een bocht aansnijdt, is ongekend in het sport-toer-segment. Toch rijdt het weer anders dan de S. Voor mij zijn het voornamelijk de spiegels en de lage neus, waardoor ik goed merkt dat ik op een toermachine rijd. Maar dat heeft zeker geen nadelen, sterker nog er zijn veel meer ‘connectiviteit’-mogelijkheden, met name door het grote TFT-scherm. Dat je nu naast bluetooth ook met Wi-Fi direct bij de verschillende (navigatie-)apps kunt, is een ware vooruitgang. Concreet gezien heb je geen externe navigatie meer nodig, gezien ook de overige informatie als snelheid, toerental en instellingen in de boven- en onderbalk goed zichtbaar blijven.

Het opstarten van het TFT-scherm zou echter wel iets sneller mogen, zodat je niet al in de tweede versnelling rijdt na een snelle stop voordat het scherm weer actief is. Het mooie is dat dit een kwestie van tijd is, aangezien er bij een TFT-scherm veel met software-updates kan worden verholpen en ook uitgebreid.”


Jac 0880

Michel Manders

Michel Manders

Leeftijd: 51 jaar

Beroep: chauffeur

Rijbewijs sinds: 1993

Eigen Motor: Suzuki GSX-S750

Beoordeling (max. 5 sterren) GSX-S1000 & GSX-S1000 GT 5 sterren

 

 

 

“Aangezien Suzuki de laatste jaren niet vooruitstrevend is geweest met het uitbrengen van nieuwe motoren, was ik oprecht benieuwd hoe deze nieuwe modellen zouden rijden. Tijdens het opstappen en wegrijden voel je direct dat het Suzuki-DNA niet verloren is gegaan, wat wil zeggen dat deze motoren zich ontzettend makkelijk laten rijden. Het is duidelijk dat de ’S’ en de ‘GT’ op dezelfde motor zijn gebaseerd. De zithouding van de S is zoals je van een naked verwacht, rechtop maar door het fijne zadel toch een beetje in de aanvalshouding, wat past bij het scherpe agressieve uiterlijk.

Waar de naked S je direct uitnodigt om een stevig potje te gaan sturen, ligt bij de GT de nadruk meer op comfort. Het kuipwerk en prachtige TFT-scherm met de vele opties geeft toch een andere dimensie als je opstapt, waarbij ik echt even moest wennen aan de spiegels. Maar vergis je niet! Wat een power komt er tevoorschijn als je het gas opendraait! In combinatie met het geweldige stuurgedrag zorgt dat gelijk voor een glimlach op mijn gezicht.

De handling is bij beide motoren bijzonder licht en met name het omleggen gaat met speels gemak. Bij wat steviger doorrijden is de GSX-S-familie volledig in zijn/haar element, want of je nu vloeiend of agressief instuurt, het rijwielgedeelte geeft geen krimp. Het is dus echt kijken, insturen en de motor volgt perfect zijn lijn zonder dat je echt moet werken. Je vergeet al snel dat je op een toermotor zit als je met gelijkgestemden lekker door de Achterhoek aan het rijden bent. De quickshifter doet vlekkeloos zijn werk, wat er voor zorgt dat je ongemerkt al snel op rijbewijs-versnipperaarsnelheid zit. Ook de sound blijft genieten als dit geweldige blok heel lineair maar o zo snel op toeren komt. De Brembo-remmen zijn prima in staat om dit geweld te beteugelen.

Hoge toeren zijn zeker niet altijd nodig, want dit aangepaste ex-GSX-R1000-blok geeft bij elk toerental voldoende koppel om indien gewenst de hele dag schakellui te toeren. Het verschil tussen de rijmodi is heel goed te merken, al vond ik de Active iets te nerveus, ook de cruise control werkt trouwens perfect. Het enige minpunt van de GSX-S1000 is wat mij betreft het eenvoudige lcd-scherm, zeker als je het vergelijkt met het geweldige TFT-scherm van de GT.

Samengevat zijn dit geweldige motoren en mijn persoonlijke mening is dat de GSX-S1000 naked boven de term ‘middenklasse’ uitstijgt, gezien de geweldige kwaliteiten. Adventure-motoren zijn ontzettend populair omwille van het comfort, maar met met de GT heeft Suzuki een zeer complete alleskunner op de markt gebracht, waarbij je zeer veel waar voor je geld krijgt. Of je nu sportief wilt rijden, lange (vakantie)ritten wilt maken of hem gebruikt voor woon/werk-verkeer, de GT is er geschikt voor. Wellicht het overwegen waard om eens te overwegen als een adventure te groot is of, zoals in mijn geval, je meer comfort wilt dan op een naked maar niet wilt inleveren op rijplezier. Ik was bijzonder aangenaam verrast door deze motoren die (nog) niet echt bekend zijn bij het grote publiek.”


Jac 0865

Sebastiano Piras

Sebastiano Piras

Leeftijd: 51 jaar

Beroep: organisatieadviseur

Rijbewijs sinds: 1994

Eigen motor: Ducati Panigale 959

Beoordeling (max. 5 sterren): GSX-S1000 en GSX-S1000 GT 4 sterren

 

 

 

“Niet één, maar twee fietsen mocht ik uitproberen. De GT voelt comfortabel aan en zit heerlijk. Het mooie TFT-display springt meteen in het oog. Selecteerbare rijmodi (A, B of C), tractiecontrole (0-5) en een uitschakelbare quickshifter. Geen idee overigens waarom je in hemelsnaam de heerlijke quickshifter uit zou willen schakelen, want dat heeft Suzuki uitermate goed voor elkaar. Moeiteloos schakelt de bak op en neer zonder dat je de koppelingshendel aan hoeft te raken.

Het brede fatbar-stuur voelt goed aan en je hebt meteen een goede controle. Het kuipwerk vind ik persoonlijk geslaagd, maar de niet instelbare ruit zorgt bij mij met m’n 1.76 meter toch wel voor meer turbulentie dan ik had verwacht. Toch maar de optionele hoge(re) ruit nemen?

Op de ‘naakte’ S had ik zelfs minder last van turbulentie, maar dat komt misschien ook door de (net) iets actievere zitpositie. Ander zadel en iets lager/platter stuur, voetsteuntjes net iets hoger. Ik had niet verwacht dat dat zo’n verschil zou maken. Het lcd-scherm van de S voldoet en geeft voldoende info, maar vergeleken met het scherm van de GT valt ‘ie tegen…het TFT-scherm van de GT op de S, please?

Sturen doen beide fietsen super makkelijk. Bochten verslind je met het grootste gemak (en plezier). Ik kreeg al snel het stepje van de GT aan de grond. De standaard Dunlop-banden geven me redelijke feedback. De vering was standaard afgesteld en voelt voor mij neutraal aan. Oneffenheden worden aardig goed gladgestreken. Ook de remmen vind ik prima in orde. Al met al op beide fietsen oké.

Oh ja, vergeet ik bijna een van de grootste ‘blijmakers’: het geweldige smeuïge blok. Wat rijdt dat heerlijk. Wil je de hooligan uithangen? Even terugschakelen en vol het gas erop: gaan! Lekker ontspannen tokkelen? Ook geen probleem. In z’n 6 met 30 km per uur, gas geven en het blok trekt gewoon zonder bokken door. Way to go Suzuki.”


Jac 0859

Jeroen Biemans

Jeroen Biemans

Leeftijd: 32 jaar

Beroep: eigenaar motortrailerverhuur

Rijbewijs sinds: 2000

Eigen motor: Triumph Speed Triple RS

Beoordeling (max. 5 sterren): GSX-S1000 en GSX-S1000 GT 4 sterren

 

 

 

“Vol hoge verwachtingen reed ik naar deze testdag om deze Suzuki’s te testen. Beide motors hebben die verwachtingen waargemaakt. Ze hebben hetzelfde motorblok, maar ze rijden compleet verschillend. De GSX-S1000 heeft een sportieve zit die uitnodigt om stevig door te rijden. En dat kan de motor ook goed en hij gaat op snelheid nog soepel door de bochten. De GSX-S1000 GT heeft daarentegen een meer comfortabele zit en nodigt meer uit tot het rijden van langere afstanden. Deze motor is een feest om mee te rijden; rechtuit of in bochten, alles gaat soepel en comfortabel.

Beide motoren hebben een goede gasrespons en met de verschillende rijmodi kunt je makkelijk schakelen naar sportief. De quickshifter is geweldig en gaat feilloos over naar de volgende versnelling. Al bij al twee prachtige motoren voor de liefhebbers!”

 

 

 

 

 

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Indian Scout

Eerste indruk: Indian Scout

17 april, 2024

Zon hoog aan de hemel, rechts van me het glinsterende wateroppervlak van de Stille Oceaan dat helemaal doorloopt ...

Overig nieuws