Getest

Lezerstest Dr. Jekill & Mr. Hyde uitlaten

In Belfeld, onder de rook van Venlo, vinden we een mooi staaltje ‘Hollands Glorie’ op motorgebied: rond de honderd personeelsleden ontwikkelen en produceren hier de elektronisch geregelde Dr. Jekill & Mr. Hyde uitlaten: volledig legale uitlaatsystemen voor Harley-Davidson, Indian, Triumph en BMW, waarbij je met een druk op de knop het geluid kunt aanpassen, van stiller dan standaard tot lekkere emotionele klappen. Samen met drie MotoPlus-lezers keken we rond in de fabriek en reden we een rondje door Noord-Limburg met een aantal Dr. Jekill & Mr. Hyde-gedempte machines.

Dat er anno 2022 meer komt kijken om een uitlaat te maken dan een ijzerzaag en een lasapparaat, wordt meteen duidelijk zodra je binnenstapt in het indrukwekkende pand van Dr. Jekill & Mr. Hyde op het industrieterrein in Belfeld. Motoruitlaten maken is tegenwoordig bijna een wetenschap op zich, niet in de laatste plaats door de strenge emissie- en geluidsnormen die er heden ten dage aan alle voertuigen – en dus ook aan motorfietsen – worden gesteld. Met name de invoering van de Europese Euro-keuringsnormen, waarbij we met de motorfietsen inmiddels zijn aangeland bij Euro5, hebben ook grote gevolgen gehad voor onder meer de uitlatenfabrikanten.

Met het strenger worden van de eisen voor voertuigen moesten ook accessoire-uitlaten immers aan dezelfde strenge normen voldoen om toegelaten te worden op de openbare weg. Bovendien is de uitlatenbranche helemaal onder een vergrootglas komen te liggen vanwege de vermeende geluidsoverlast op drukke dijkwegen en bergpassen, waardoor overheden zelfs wegen (willen) gaan afsluiten. Daarmee is de tijd van open herriepijpen dus voorgoed voorbij, al blijven de uitwassen helaas bestaan zolang Ali-Baba zonder enige controle herriepijpen blijft dumpen. Maar de gerenommeerde uitlatenfabrikanten zoals Dr. Jekill & Mr. Hyde voldoen, sinds ze in 2010 de Europese typegoedkeuring verkregen, tegenwoordig aan alle strenge Euro-nomen en zijn volledig legaal. Specifiek voor de elektronisch geregelde uitlaten geldt dat trouwens zelfs als je hem met die elektronische knop op het stuur in ‘standje open’ zet en hij voor je gehoor een aanmerkelijk diepere roffel produceert. Ook in die stand blijft de uitlaat goedgekeurd en aan alle eisen voldoen, anders zou een officieel E-keurmerk ook niet haalbaar zijn.

Achter accountmanager Peet Gerards aan maken we een leuk toertje door Noord-Limburg met een BMW R1250GS, een Harley-Davidson Pan America Special, Indian Chief Bobber en een Harley-Davidson Low Rider ST. Uiteraard allen voorzien van een Dr. Jekill & Mr. Hyde-uitlaatdemper. De ervaringen van Seppo Boers, Eric van Schijndel en Mark Bahnen vind je hieronder.


Seppo Boers

Jeckill Hyde 17

Foto: Jacco van de Kuilen

Leeftijd: 64 jaar
Beroep: risico adviseur
Rijbewijs sinds: 1977
Eigen motor(en): BMW R1250GS en BMW R1100GS
Beoordeling: 5 van 5 sterren

‘Legale wolf in schaapskleren’

“Op de mooie zonnige rit naar Limburg had ik plenty de tijd om eens na te denken over mijn verwachtingen voorafgaand aan de lezerstest van de uitlaten-range van Dr. Jekill & Mr.Hyde. In het kort komt het erop neer dat ik een uitlaatpijp verwachtte, waarvan het geluid met een druk op stuurknop van zacht burgerlijk gehoorzaam in het gehuil van een steppewolf of meer nog van een brommende grizzly zou veranderen. Gewoon een klep in de uitlaatpijp en de uitlaat zou van dicht naar open gaan en voilà de beer is ontsnapt. Dat van die klep klopt, maar wat een ontwikkeltechniek zit erachter om te voldoen aan onder andere de Europese regelgeving. Dit voor de performance (maximaal 5% plus), maar ook de Euro-normering en het geluid in decibel dB(A). De kwaliteit? Die moet top zijn, want ze weten daar in Belfeld dat ze kwaliteitsproducten leveren via eigen dealernetwerk over nagenoeg de hele aardbol. En het geluid dan? Nou in de ‘brave’ Dr. Jekill-stand valt me bij de start een mooi beschaafd geluid op, dat misschien zelfs stiller is dan het uitlaatgeluid van mijn eigen standaard BWM. Eén druk op de mooi afgewerkte en bescheiden drukknop voor de Hyde-stand, want daar kwamen we eigenlijk voor, en ineens is daar een mooi diep bronzig basgeluid. Luider weliswaar, maar nog steeds beschaafd. Ik wist van de uitleg vooraf dat de uitlaat in alle standen moet voldoen aan de geluidseisen, maar nu begreep ik het ook. Toen de weg op. Even wat afstand nemen en aan het gas hangen, en daar kwam het lekkere gromgeluid van de Mr. Hyde-modus. Na een tip van Peet Gerards ook even de quickshifter geprobeerd voor het betere geluidseffect. Lekker! Was het niet zo dat de toon de muziek maakt? Klopt helemaal! Vraag dat anders maar aan de mensen in het Limburgse Belfeld, die geheel legaal een mooi stukje kwaliteit leveren.”


Eric van Schijndel

Jeckill Hyde 02

Foto: Jacco van de Kuilen

Leeftijd: 58 jaar
Beroep: werkvoorbereider technische dienst
Rijbewijs sinds: 1982
Eigen motor(en): Kreidler Mustang, Ducati 888, Yamaha R7
Oordeel: 5 van 5 sterren

‘Geweldige geluidervaring’

“Motorgeluid, door sommigen geliefd, door anderen gehaat. Is Dr. Jekill & Mr. Hyde de oplossing? Na ontvangst met koffie en de bekende Limburgse vlaai worden al snel de vragen, waar ik al een tijdje mee rond liep, beantwoord. Het antwoord op mijn belangrijkste vraag, wil ik in het kort met iedereen delen. De Dr. Jekill & Mr. Hyde-uitlaat wordt gepromoot als zijnde legaal. Ikzelf, vrienden en collegae dachten dat dit enkel bij de gesloten stand van de klep in de uitlaat zou zijn. Blijkt dus dat de uitlaat door een bijbehorende smartbox gewoon in iedere stand aan de wettelijke eisen voldoet, ook in de open stand. Tijdens het testrijden op drie verschillende modellen viel bij alle drie de motoren meteen op, dat zowel het vermogen als het motorkarakter niet nadelig beïnvloed wordt. Dat de belevenis van het geluid ook door motorrijders verschillend wordt ervaren, bleek uit de opmerking van een mede-testrijder die op de Harley-Davidson de open stand 3 geweldig vond. Dat terwijl ik juist op deze motor voor de gesloten stand 1 ging. En dan het antwoord op de vraag: is een Dr. Jekill & Mr. Hyde-uitlaat de oplossing? Ja, ik denk het wel. Tijdens onze testdag was het super goed weer. Hierdoor waren er veel fietsers en wandelaars op de weg. Reden we deze groepen voorbij dan werd er niet kwaad omgekeken, maar werd er wel meerdere malen vriendelijk gegroet. De prijs van dit systeem is duurder dan andere legale uitlaten, maar gezien de kwaliteit en aflevering, is dit het meer dan waard. Helaas is zo’n systeem niet voor mijn motoren verkrijgbaar, anders was dit er zeker gekomen.”


Mark Bahnen

Jeckill Hyde 16

Foto: Jacco van de Kuilen

Leeftijd: 37 jaar
Beroep: piloot
Rijbewijs sinds: 2014
Eigen motor: Kawasaki Z1000SX
Beoordeling: 5 van 5 sterren

‘Een optimale rijbeleving’

“Op uitnodiging van MotoPlus ging het op een mooie zonnige vrijdag naar de fabriek van Dr. Jekill & Mr. Hyde uitlaten voor een kijkje achter de schermen. Na kennismaking met de andere uitverkorenen werd er afgetrapt met een korte introductie van het bedrijf en de visie achter hun product. Dit merk onderscheidt zich met een uitlaat die zowel in en stille als luide modus gereden kan worden. Met een knop kan gewisseld worden tussen open en dicht. Daarnaast wordt de klepstand elektronisch gecontroleerd, zodat de geluids- en emissiegrenzen nooit overschreden worden. Zo wordt gewaarborgd dat deze uitlaten volledig legaal toegepast kunnen worden. Om deze kennis tot ons te nemen en de catering te laten zakken, werden we rondgeleid door de moderne fabriek. In de kantoren worden nieuwe ideeën en concepten bedacht, uitgewerkt of verbeterd. Vervolgens worden deze in de werkplaats tot een eindproduct verwerkt en getest met apparatuur die ze veelal zelf in huis hebben. Ik was onder de indruk van enerzijds de werksfeer en anderzijds de strikte kwaliteitscontrole gedurende het hele proces.
Vervolgens was het tijd om zelf te gaan ervaren wat voor een beleving hier in de fabriek nu eigenlijk gemaakt wordt. Vier verschillende motoren stonden voor ons klaar, allen voorzien van een Dr. Jekill & Mr. Hyde-uitlaat, waar we vrijelijk mee mochten spelen en experimenteren. Bij de eerste tussenstop werden de eerste ervaringen uitgewisseld. Snel werd duidelijk dat het verschil tussen open en gesloten klep het grootst was bij de cruiser-modellen. Gesloten klep gaf een heel beschaafd geluid, geschikt voor de woonwijk of drukke dijk. Open klep voor de volledige beleving, die gegarandeerd een grijns oplevert achter het vizier. Fantastisch! Conclusie van deze hele dag. Een optimale rijbeleving wat betreft gevoel en geluid, en dat allemaal binnen de wettelijke grenzen. Dat is de balans die Dr. Jekill & Mr. Hyde weet te realiseren met hun systemen. Daar hangt weliswaar een flink prijskaartje aan, maar dan heb je ook wat.”

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws