Getest

Lezerstest BMW R nineT-modellen

In 2013 vierde BMW haar 90e verjaardag op passende wijze met een speciaal jubileummodel luisterend naar de speelse naam R nineT. Het was de voorbode van een complete lijn rond de laatste lucht-/oliegekoelde boxer uit huize BMW, die dit jaar met de R nineT zelf, evenals de Pure, Scrambler en Urban G/S niet minder dan vier modellen telt. Een aantal gelukkige MotoPlus-lezers maakte met het kwartet een uitgebreide toer door de groene Achterhoek. En dat de regen de boxer toch deels watergekoeld maakte? Ach, dat mocht de pret nauwelijks drukken!

Danny van Rij

Danny van Rij

Foto: Guus van Goethem


Leeftijd: 61 jaar
Beroep: vertegenwoordiger
Rijbewijs sinds: 1985
Eigen motor(en): Triumph Explorer 1200 XCA, Triumph 900 Caferacer
Beoordeling: 3 van 5 sterren

‘CHAPEAU VOOR GELUID EN AFWERKING’

“Door mijn voorliefde voor authentieke en pure motorfietsen, was ik zeer benieuwd naar de nieuwe BMW R nineT modellen. Hoewel ik me, door toedoen van het overtal aan BMW-rijders binnen onze motortoerclub, altijd een beetje afgezet heb tegen dit merk, staat er toch wel een erg mooie line-up. Stuk voor stuk mooi afgewerkt en compleet uitgevoerd. Wat wel opvalt is dat de R nine T-modellen, zeker naar Europese maatstaven, lage machines zijn. De kniehoek is relatief klein voor iemand van boven de 1.90 meter. Als eerste stond voor mij de Pure klaar. Alles zit goed op de plek en bij het starten valt het mooie geroffel van de tweecilinder positief op. Omdat het regende eerst maar de Rain-modus ingeschakeld. Dan geeft hij wel erg weinig thuis en dus snel overgeschakeld naar Road. Sturen, schakelen en remmen gaat prima en al met al een prima fiets. Daarna de Scrambler, die eigenlijk niet eens zoveel verschilt van de Pure. Wel mooie looks met de uitlaten wat hoger aan de zijkant. Natuurlijk was de logische stap daarna naar de Urban G/S, die een ode zou moeten zijn aan de R80G/S. Bleek thuiskomen van een koude kermis. Op welke van de drie je ook zit, het maakt weinig verschil. Wel had ik het gevoel dat je iets meer boven op de fiets zit, maar dat kan ook aan de iets ander vorm van de buddyseat hebben gelegen. Wat ik bij de zowel Scrambler als bij de Urban jammer vond, is dat ze op gewone straatbanden stonden. Beide lenen zich echt voor een adventure band. De bediening van de cruise-control, welke echter wel prima werkt, is wat ielig uitgevoerd en wellicht met een dikke handschoen niet al te makkelijk is te bedienen.
Het summum is de R nineT, die is uitgevoerd met een upside-down voorvork en radiale Brembo’s. Wat kun je lekker sturen en remmen met deze uitvoering! De respons van de voorvork is duidelijk beter dan die van de klassieke telescoopvoorvork op de andere modellen. Ook de looks, met het racekontje en het kleine flyscreen, zijn het mooist. Hij heeft ook een toerenteller en een versnellingsindicator. Nu ook maar eens de Dynamic-modus ingeschakeld en dit zorgde meteen voor een sportief rijdende fiets. Wat voor alle uitvoeringen geldt, is dat er bij laagtoerig accelereren onder de 3.000 toeren niet al te veel gebeurd. Alle modellen hangen mooi aan het gas en er is ook redelijk sportief mee te ‘boenderen’, ook het schakelen (op en terug) zonder koppeling gaat vlekkeloos en prima, mits het met gevoel gaat. Met op de achtergrond die constante en verslavende brom van het uitlaatsysteem!


Harm Rubingh

Harm Rubingh

Foto: Guus van Goethem


Leeftijd: 50 jaar
Beroep: ingenieur
Rijbewijs sinds: 2014
Eigen motor(en): Honda Deauville
Beoordeling: 4 van 5 sterren

‘LEUKE SPEEL MOTOR’

“’Wat een beest’, dat was wat er in me opkwam toen we, eenmaal goed op weg, even het gas lekker open konden trekken. Als een beest ging de BMW R nineT ervandoor. Gelukkig met mij er nog bovenop. Zelf rijd ik al jaren op een toermotor met een comfortabele rechtop zithouding en goede bescherming tegen wind en regen. Tja, dat is wel even wat anders op deze motor, zeker tijdens regenachtige en winderige omstandigheden, maar het plezier was er niet minder om. Van tevoren was gezegd dat dit type motor wat ‘oldschool’ zou zijn qua handling en bediening, maar daar merkte ik zelf niet veel van. Het schakelen ging super soepel, goede gasrespons en remmen die niet te hard aangrijpen. Dit mede dankzij de ingestelde Rain-modus. Ik weet niet of het Automatic Stability Control (ASC) heeft ingegrepen, maar het is fijn om te weten dat het eventueel ingrijpt op natte, gladde, modderige binnendoor weggetjes. Er stonden een aantal uitvoeringen ter beschikking. Zelf was ik het meest gecharmeerd van de R nineT Scrambler. Zithoogte, vering en het soepele blok waren een waar genoegen. Het enige wat er voor mij op ontbrak, was een toerenteller, die wel op de gewone R nineT zit. Het was even wennen om de juiste zitpositie te vinden. Op de R nineT is deze zeer actief door het brede stuur. Nadeel hiervan vind ik dat de spiegels minder goed te gebruiken zijn. Ik moest hiervoor eerst meer naar achter om een goed zicht te krijgen. Waarschijnlijk is dit te voorkomen met een betere afstelling. Wat mij aanspreekt is het uitgebreide customize programma voor deze motoren, zodat je je eigen unieke motor kunt samenstellen. Eindelijk eens geen eenheidsworst uit Duitsland. Al met al vind ik het een super leuke speelmotor voor op een mooie zonnige dag, voor dagelijks gebruik gaat mijn voorkeur toch nog uit naar meer comfort en bescherming tegen de elementen.


Romeo van Burik

Romeo van Burik

Foto: Guus van Goethem


Leeftijd: 26 jaar
Beroep: Researcher & Developer
Rijbewijs sinds: 2021
Eigen motor(en): Kawasaki ZR7
Beoordeling: 4 uit 5 Sterren

‘ALLEMANSVRIEND’

“Regen, donkere wolken en een nat wegdek. Perfect weer voor een rit op een scrambler! En wat een heerlijke scrambler is de nieuwe BMW R nineT. Het zegt veel dat zelfs ik met mijn twee meter lengte toch comfortabel op de kleine scrambler kon rijden. De R nineT heeft een iconische oldskool retro naked bike look, maar niets is minder waar. De Duitser is hartstikke modern en voldoet aan alle technische voorwaarden die je als gebruiker maar kunt wensen. Een van deze technische aspecten is de nieuwe Rain-modus, die het vermogen in regenachtige omstandigheden dusdanig controleert, dat een eventuele slippartij op glad wegdek voorkomen wordt. Een andere aspect is het ABS Pro met Dynamic Brake Control, waardoor ABS ook in bochten optimaal presteert. Niet alleen de veiligheid is prima, ook het rijcomfort. De boxermotor voelt heerlijk vloeiend en de machine stuurt heerlijk soepel, zowel in flauwe als scherpe bochten. Zeker de gewone R nineT met de upside-down voorvork, die laat het rijden over ongelijke klinkers voelen als rijden over de snelweg. De BMW R nineT is een allemansvriend, een zeer fijne motor voor zowel beginnende als ervaren motorrijders.


Luuk Michels

Luuk Michels

Foto: Guus van Goethem


Leeftijd: 54 jaar
Beroep: werktuigbouwkundig rekenaar
Rijbewijs sinds: 2002
Eigen motor(en): Honda NC750X DCT
Beoordeling: 3,5 van 5 sterren

‘DIE BOXER SMAAKT NAAR MEER’

“Deze motoren zijn qua ‘look and feel’ bewust oldschool gehouden. Qua design is BMW daar zeker in geslaagd, waarbij de afwerking echt niets te wensen overlaat. Qua ‘feel’ zijn ze voor mij toch iets doorgeschoten, met de zware koppeling en een toerenteller plus versnellingsindicator die alleen op de duurste versie zitten. Mede omdat de neutraal wat lastig te vinden is, vind ik dit echt een misser. Verder geen klachten over de bak, zolang je maar een beetje resoluut schakelt. Het blok maakt het trouwens weinig uit in welke versnelling je rijdt, trekkracht is er altijd in overvloed. Karakter ook, zoals de lichte kantelneiging door de in lengte liggende krukas en het fraaie geluid (vooral van de Akrapovic op de Urban G/S). En de motorrem zal een zegen zijn in de bergen. Trillingen in het stuur zijn er conceptgetrouw niet helemaal uitgefilterd. Zaken die beter moeten: de spiegels bieden slecht zicht (behalve die op de GS, maar die trillen weer), de richtingsaanwijzer geeft geen feedback en de achtervering heeft wat moeite met drempels. Ik kwam een keer los van zadel én voetsteunen! Hier valt helaas niets aan te doen, want alleen de veervoorspanning is in te stellen. Bij zo’n rit in groepsverband – die ook nog in de regen plaatsvond, lang leve de Rain-modus! – kun je het weggedrag en de remmen slechts beperkt testen. Wat mij opviel is dat de R nineT zich prima laat sturen met ‘countersteering’, terwijl het lage zwaartepunt manoeuvreren simpel maakt. In ergonomisch opzicht viel de perfecte aansluiting van bovenbenen en tank op. De optielijst is BMW-typisch groot. Naast nuchtere zaken als cruise-control en handvatverwarming zijn er ook meer luxe zaken als waanzinnig fraai lakwerk en freesdelen. De fijnste testfiets bleek meteen ook de duurste en tikte zomaar de 23 mille aan. Zelf configurerend kwam ik op zo’n 18 mille uit, toch nog een aardig verschil met de Kawasaki Z900RS. Deze test heeft me zeer nieuwsgierig gemaakt naar een proefrit met een R1250R. Zijn TFT dashboard, lichtere hydraulische koppeling en ruime zijkoffers maken deze fiets veelzijdiger. De R nineT is alleen wel mooier…


Nigel Mes

Nigel Mes

Foto: Guus van Goethem


Leeftijd: 34 jaar
Beroep: sociotherapeut GGZ
Rijbewijs sinds: 2005
Eigen motor(en): BMW R1200RT / Suzuki GSX-R 600
Beoordeling: 4 van 5 sterren

‘HOGE FUN FACTOR’

“De R nineT is een plaatje om te zien, mooi afgewerkt met weinig poespas. Puur rijden, twee wielen, een stuur en dan uiteraard nog het boxerblok. En dat was wel even een mooie verassing. Daar ikzelf ook boxer rijdt, verwachte ik vergelijkbare rijervaring, maar niets bleek minder waar. Deze machine heeft, in tegenstelling tot mijn RT uit 2006, aanzienlijk meer power van onderuit. Trekt ook langer door en is merkbaar mechanisch rustiger. De remmen zijn zeer goed te doseren, alsook krachtig. Het ABS doet zijn werk soepel, soms merk je nauwelijks dat het ingrijpt bij een wat te snelle, enthousiaste stop. De drie rijmodi zijn eenvoudig te vinden in het menu, goed merkbaar is de minder actieve gasrespons in de Rain- en Road-stand. Mijn voorkeur gaat echter uit naar de Dynamic-modus, omdat je dan alle power directer aanspreekt. Dit voelt mijn inziens natuurlijker aan. Op zowel de Urban G/S als de Pure is het zitcomfort prima. De houding is actief, maar snelheden tot zo’n 100 km/uur zijn goed te doen. De conventionele knipperlicht schakelaar is daarentegen wat gevoelloos, je hebt niet altijd goed in de gaten of je hem daadwerkelijk activeert. Tijdens de testrit was er ook een A2-motorfiets aanwezig, zeer verassend hoe BMW dit heeft gedaan. Mits je niet doortrekt tot achtduizend toeren, merk je er in de praktijk zeer weinig van. De beleving is ondanks de A2-restrictie zeker niet minder, heel erg knap gedaan. Een toerenteller en versnellingsindicator, zoals de reguliere R nineT die heeft, vind ik erg prettig. Minimalistisch is mooi, maar praktische zaken als een brandstofpeilweergave ontbreken, dan is het dus ouderwets op de dagteller rijden. Samenvattend ben ik zeer onder de indruk, met wat kleine persoonlijke aanpassingen is deze motor voor eenieder naar wens aan te passen. Dat is dan ook de kracht van deze machine.


Paul Vervoort

Paul Vervoort

Foto: Guus van Goethem


Leeftijd: 54 jaar
Beroep: in between jobs
Rijbewijs sinds: 1985
Eigen motor(en): Honda CBX1000, Honda VFR400R, Honda NS400R, Kawasaki Z1300, Yamaha RD350 YPVS LC2
Beoordeling: 4 van 5 sterren

‘BIJNA VIJF STERREN’
“Een retrobike testen? Dan ook een passende retro outfit aan, maar Pluvius dacht daar helaas anders over. Dus de meegenomen regenoverall aangetrokken, en die was niet alleen voor het vallende water, maar ook voor het opspattend straatvuil hard nodig. Na een rit van 100 kilometer door de Achterhoek kan ik stellen dat het motorblok mij in positieve zin zeer verrast heeft. Lekker veel power van onderuit, perfect schakelen en geen lastwisselreacties. Het zal niet snel gebeuren, maar in zijn zesde versnelling bij 50 km/uur door het dorp gaat prima. Pas nu begrijp ik waarom de boxerfamilie zo enorm populair is. De zithouding was kort wennen, maar ook die is prima. Voor de kleinere rijders waren er twee af fabriek verlaagde uitvoeringen aanwezig. Zonder uitzondering is elke motor ronduit prachtig! Ieder rijder had zijn eigen favoriet, mijn voorkeur gaat uit naar de Scrambler. Een mooie uitlaat, prachtige rood/zwart/grijze kleurstelling én spaakvelgen, geheel geslaagd in retrostijl. Wat betreft het rijden, zoals reeds gezegd past het blok perfect in het plaatje, de goed te doseren en krachtige voorrem ook, waarbij de achterrem nog even op de reservebank zat (waarschijnlijk door de nog maagdelijke tellerstand). Helaas zit de richtingaanwijzerknop niet lekker gepositioneerd, ik moest hem elke keer zoeken. Net zoals de zijstandaard, maar dat zal een kwestie van gewenning zijn. De fiets stuurt mooi neutraal, waardoor ook beginnende rijder (één motor was geknepen tot A2-uitvoering) er goed mee uit de voeten kan. Waar ik helaas niet aan kon wennen was de keiharde demping. Elke korte oneffenheid in het wegdek werd genadeloos doorgegeven aan mijn ‘cojones’. Niet prettig. Het hoorde een beetje bij het retro gevoel, vond de BMW-woordvoerder. Dat er cruise-control en handvatverwarming op zit, is ronduit verrassend. Hier had ik nog geen ervaring mee en beide werken perfect! Samengevat, het is een prachtige motor, waarbij ik moet opmerken dat wanneer de demping iets minder hard zou zijn, hij de 5 sterren dik verdiend zou hebben.


Ruud Wurtz

Ruud Wurtz

Foto: Guus van Goethem


Leeftijd: 59 jaar
Beroep: technisch adviseur
Rijbewijs sinds: 1980
Eigen motor(en): Yamaha Tracer 700, Yamaha TRX850
Beoordeling: Scrambler/verlaagde Pure 3 van 5 sterren; standaard Pure 4 van 5 sterren

‘BEIERS MAAT WERK’

“De keuze is reuze binnen het R NineT-programma. Bij de nabeschouwing van de testmiddag blijkt dat ik met drie varianten van de Pure heb gereden, evenals de Scrambler. Een relatief breed stuur op de Pure maakt het eenvoudig korte bochten te maken. Dat BMW de boxerconcept tot een fijne motor heeft doorontwikkeld, blijkt wel uit het mooi rond lopen, na kort schudden bij de start. De motor pakt goed op en draait trillingsarm, waarbij de Akrapovic uitlaat de aandrijving van een mooie brom voorziet. Het schakelen gaat soepel en bijna geruisloos, dit geldt ook voor het inleggen van de eerste versnelling. Ik heb ook met de 35 kW A2-uitvoering gereden, waarvan het vermogen bij hoger toerental wordt afgevlakt. Tijdens de test, die met name over landweggetjes ging, bleek dit niet een nadeel. Op de verlaagde versie van de Pure kon ik met mijn lengte (1.92 meter) verrassend goed zittend. Op slechter wegdek is het comfort wel beduidend minder dan dat van de standaarduitvoering. De Scrambler vond ik minder goed sturen dan de standaard Pure, dit mogelijk ingegeven door andere banden en een andere zithouding. Ondanks de slechte weersomstandigheden vond ik juist de Dynamic-modus het fijnst. In deze modus is de remwerking van de motor duidelijk aanwezig en nuttig onder deze natte omstandigheden. Overwegend een bijzondere positieve indruk, maar toch ook een punt van kritiek. Door het design kan het modderwater vrij opspatten, motor en berijder zagen er na de rit dan ook niet fris uit.


Hendrik-Jan Vennix

Hendrik Jan Vennix

Foto: Guus van Goethem


Leeftijd: 62 jaar
Beroep: projectleider civiele kunstwerken
Rijbewijs sinds: 1977
Eigen motor(en): BMW R1150GS
Beoordeling: 2 van 5 sterren (rijwielgedeelte); 5 van 5 sterren (motorblok)

‘WAT EEN HARDE PLANKEN’

“Geeft elektronica meer rijplezier? Voor mij de belangrijkste vraag om me op te geven voor de lezerstest. Eerst een korte introductie van de R NineT door een BMW- vertegenwoordiger, met als belangrijkste boodschap: BMW verkoopt geen motorfietsen, maar avonturen. Was dat effe een verrassing. Er staan verschillende modellen klaar en na uitleg over de motor stappen we op. Ik start met de A2-versie, waarvan je nauwelijks merkt dat de motor geknepen is. Bij lage toerentallen is er net zoveel vermogen beschikbaar als de open versies. Daar kom ik pas bij het wisselen van de motoren achter. Op de kleine weggetjes die we rijden, heb ik geen enkele moeite om bij de groep te blijven. Bij het wisselen valt op dat er best grote verschillen zitten tussen de Pure en de Urban G/S zitten. De laatste heeft een hogere zit en betere spiegels zonder driekwart schouderbeeld. Er zijn drie rijmodi beschikbaar, Rain, Road en Dynamic. Bij de eerste twee is er een mooie vermogensafgifte, Dynamic geeft mij een meer aan- of uitgevoel. Ondanks dat het nagenoeg de hele rit regende, gebruikte ik de Road-stand het meest. Een toerenteller en versnellingsindicator ontbreken, daarmee is het lastiger te beoordelen hoever je de snelheid kunt laten zakken in een bepaalde versnelling. Het blok is behoorlijk schakellui te rijden, maar schuwt ook de hogere toerentallen niet. De waardering voor het blok is voor mij dan ook 5 sterren. Die geef ik zeker niet aan het rijwielgedeelte. Wat zijn het harde planken zeg. Ribbels in asfaltwegen, klinkerwegen, daar moet je met een R nineT absoluut niet zijn. Het comfort is nul. Dat ik niet de laagste waardering geef, komt omdat het wel een zeer handelbare en wendbare motorfiets is. Dan de elektronica. Het werkt, vooral de tractiecontrole is goed. Die heb ik bewust uitgeprobeerd op een glad stuk wegdek waarbij soepel ingegrepen werd. Qua veiligheid een heel goede optie. Wil ik rijmodi? Het antwoord is driedubbel nee. Het voegt voor mij niets toe. Na een rit in de regen moet je niet alleen je motor wassen, maar ook je kleding, vanwege het ontbreken van een achterspatbord. Dus wie mooi wil zijn, moet vaak wassen. Of niet in de regen rijden!


Jan Muilwijk

Jan Muilwijk

Foto: Guus van Goethem


Leeftijd: 39 jaar
Beroep: consultant
Rijbewijs sinds: 2008
Eigen motor(en): BMW K75 1991
Beoordeling: 4 van 5 sterren

‘ECHT EEN PRETFIETS’

“Wonend langs een geliefde motorroute, zie ik de BMW R nineT regelmatig voorbij rijden. Bij het horen van het geluid verwacht je een grote GS, maar dan volgt telkens een verrassing: een ranke fiets met retro-elementen. Het uiterlijk is voor mij een geslaagde vorm van retro. Alle moderne veiligheidsvoorzieningen zijn aanwezig, maar dan verpakt in een klassieke jas. Het meest opvallende ten opzichte van andere retro’s is wel het in de boxerblok. Zelf had ik nog nooit eerder met een boxer gereden en ik verwachte een minder handzame fiets. Tot mijn verbazing is de R nineT juist heel handzaam en goed te sturen, het blok lijkt je zelfs te helpen in bochten. De boxer heeft voldoende vermogen en is heerlijk soepel. Sturen, schakelen en remmen gaan zoals ik van BMW’s gewend ben: soepel en met voldoende gevoel. Vooraf ging mijn voorkeur uit naar de Urban G/S, die met zijn ‘snavel’ een knipoog naar het verleden van de G/S geeft. Helaas was de G/S voor iemand van mijn lengte (1.76 meter) net te hoog om soepel op te stappen. De zithoogte van de overige varianten is iets lager en voor mij prima. Het zadel van alle modellen oogt wat smal, maar is in de praktijk in ieder geval voor één persoon comfortabel. Afgezien van de zithoogte en de looks heb ik weinig verschillen ervaren tussen de modellen. De mogelijkheden om een R nineT te personaliseren zijn enorm en dit blijkt ook wel uit kleurrijke mix van de testfietsen. De grijs/blauwe Pure was fraai en het geborstelde aluminium past prima bij de retro elementen. Beide kleuren zouden nog fraaier zijn met een beige of cognac-kleurig zadel. Wat opvalt is dat de toerenteller en de versnellingsindicator ontbreken, en ondanks het soepele blok had ik regelmatig de behoefte aan een toerenteller. Het regende het vrijwel continue tijdens de rit, maar dat gaf mooi de mogelijkheid om de verschillende rijmodi te testen. Het verschil tussen de modi is groot. In de Rain-modus is de gasreactie merkbaar voorzichtiger en dit levert daadwerkelijk meer controle en vertrouwen op. Hoewel het geen verrassing is, biedt de R nineT in alle varianten weinig bescherming tegen de elementen. Tijdens de testrit kwam de snelheid niet boven de 100 km/uur, daarboven ga je het ongetwijfeld windbescherming missen. Kortom, de R nineT is een begeerlijke pretfiets voor mooi weer.


Koen van den Akker

Koen van den Akker

Foto: Guus van Goethem


Leeftijd: 35 jaar
Beroep: sales manager
Rijbewijs sinds: 2008
Eigen motor(en): KTM 990 SMR
Beoordeling: 4 van 5 sterren

‘FANTASTISCH OM TE ZIEN’

“Wat een fantastische motor om te zien! Alleen al daarom ben ik erg benieuwd naar hoe de R NineT rijdt. De kans om verschillende uitvoeringen te testen, heb ik dan ook met beiden handen aangegrepen. Direct springt het typische en stoere BMW motorblok in het oog, waarbij aan beide zijden de cilinders duidelijk zichtbaar zijn, een onmiskenbare BMW look! Met verschillende modellen naast elkaar valt ook dat je de R nineT helemaal volgens je eigen ‘look and feel’ kunt samenstellen. Ik ben daarom ook benieuwd of de optische verschillen ook merkbaar zijn qua rijeigenschappen. Ik begin op de zilveren standaard R nineT. Bij het starten schudt het blok kort, gaaf! De motorfiets voelt direct heel vertrouwd aan. De zitpositie is, ten opzichte van mijn eigen motor, even wennen, omdat je iets compacter op de motor zit. De vering geeft een heerlijke feedback en ondanks de regenachtige omstandigheden geef de motor een hele goede feedback. Leuk detail is de toerenteller op deze uitvoering. Snel door naar de Urban G/S, die wat meer als thuiskomen aanvoelt. Door de voor mij meer herkenbare zitpositie geeft deze nog meer vertrouwen, omdat je meer op de motor zit dan erin. De vering is erg zacht en mag strakker, wellicht is dit optioneel in te stellen. Ook zou ik deze variant graag zien met spaakwielen, dat maakt het voor mij helemaal af. De Pure is na het rijden van de vorige modellen inderdaad meer basic qua looks en beleving, waarna ik als laatste op de Scrambler stap. Deze variant ziet er ook ontzettend mooi uit, de dubbele demper maakt het plaatje compleet. Uiteindelijk is R NineT Urban G/S mijn winnaar, met als kanttekening dat ik graag de vering zou willen aanpassen, en er een mooie set spaakwielen onder zou willen zien!


Niek Koelewijn

Niek Koelewijn

Foto: Guus van Goethem


Leeftijd: 30 jaar
Beroep: eigenaar De Koffie Sensatie
Rijbewijs sinds: 2009
Eigen motor(en): Aprilia Tuono 1000RR
Beoordeling: 4 van 5 sterren

‘GECONTROLEERD OKTOBERFEST’

“De BMW R nineT is het soort motorfiets waarvoor je thuis excuses gaat verzinnen. Even een boodschap doen, om vervolgens iets vergeten te zijn, zodat je nog een keer kunt. De R nineT blinkt uit in degelijkheid. Een enkele teller, want dat is voldoende, en dan motorrijden in pure vorm. Bij het starten komt het blok met een vriendelijke brom en de bekende boxerslinger tot leven. Door de verschillende uitvoeringen zit er altijd wel een zitpositie bij die je past. Ga je voor het oldschool rondje om de kerk, kies dan de Scrambler of de Pure. Wil je meer een adventure gevoel ervaren, dan zal de Urban G/S in de smaak vallen. De gasreactie is soepel en goed doseerbaar, knoppen zijn goed te bedienen en met groots gemak switch je tijdens het rijden van modus. In Rain-modus is de gasrespons flink afgevlakt, zet je hem in Dynamic dan komt de boxer echt tot leven als een gecontroleerd Oktoberfest met een fijn geslepen koppel bij lage toeren. Het is misschien niet de meest flitsend sturende motor, maar door het grote vertrouwen gooi je de fiets gemakkelijk op één oor. De vering is eigenlijk op alle modellen achter aan de stugge kant. De upside-down voorvork van de standaard R nineT is een upgrade die niet perse nodig is, maar wel datgene doet wat je er van verwacht. Doet de BMW dan niets fout? Eigenlijk niet, het is back-to-basic motorrijden op een stoere bike met een aaibaar karakter.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...

Overig nieuws