Getest

Lezerservaringen Yamaha Ténéré 700

‘Deze T7 zal weer gaan rijden. Zijn motorblok is zo te zien immers gezegend met het eeuwige leven. In de all-time-langeduurtestranglijst plaatst de Ténéré zich pal achter zijn MT-07-broer, voor de beste Harleys en de eerste Honda. Yamaha hanteert blijkbaar kleine fabricagetoleranties. Ze hebben gewoon alles goed gedaan.’

Bovenstaande conclusie uit het duurtest eindverslag van de Yamaha Ténéré (MotoPlus 4/2023), na een uitgebreide analyse van alle onderdelen van het gedemonteerde, zegt eigenlijk alles. Alle onderdelen vallen na 50.000 dienstkilometers nog binnen de tolerantiewaarden en dus is het een kwestie van de boel weer in elkaar zetten en de volgende halve ton op de teller zetten. En meer. De langeduurtest Ténéré heeft zijn werk kortom uitstekend gedaan, maar niet alleen wij zijn lovend over de Japanse adventure twin, ook de vele eigenaren. Onderstaand alle reactie die we ontvingen op onze oproep tot lezerservaringen met de T7, waarvan je een deel al kon lezen in het MotoPlus.


Martin Kuijf 2

Foto: Martin Kuijf

Martin Kuijf
‘Begin 2020 heb ik op basis van de officiële Yamaha Youtube advertenties en het lezen van vele reviews besloten om mijn BMW R1200GSA in te ruilen voor een Yamaha Ténéré 700 Rally Edition. In het verleden heb ik meerdere keren een offroad training gedaan wat op mij een verslavende werking heeft gehad, echter is mijn motor ook mijn dagelijkse transportmiddel (werkverkeer) en om die reden heb ik voornamelijk comfortabele motoren gereden, zoals de BMW R1200GSA (met ruimte voor mijn laptop, schoenen en kleding). Op het moment dat ik de Yamaha Ténéré 700 Rally Edition zag, was ik meteen verliefd en besefte ik dat dit weleens de motor kon zijn. Eentje die zowel op de weg als voor een offroadritje perfect zou zijn. De Yamaha is nu z’n kleine twee jaar in mijn bezit en ik heb er ruim 15.000 kilometer mee gereden, waarvan het grootste deel snelwegkilometers is geweest in verband met mijn werk als zelfstandig IT Project Manager.
Ik ben zeer tevreden over de Ténéré, alhoewel de GSA mij wel meer bescherming bood tegen weer en wind, maar dat weegt zeker niet op tegen de hoge fun factor van de Ténéré. Zodra er een verkeersdrempel aankomt of een bruggetje, en het is verantwoord, dan maak ik graag een sprongetje met de Ténéré. Af en toe pak ik ook weleens een berm mee of een stuk braakliggend terrein. Vorig jaar maart heb ik een dag offroad gereden met de Ténéré, via een reisorganisatie. Het was best spannend en even wennen om met een bijna hagelnieuwe motor tekeer te gaan in de bossen van Brabant. Ik had voornamelijk op pure 350cc en 500cc offroadmotoren gereden, de Yamaha is daarom wat hoger en zwaarder dan wat ik gewend was offroad. Maar na een klein half uurtje had ik goed door hoe je de Yamaha het best kon rijden en ging het de rest van de dag helemaal vanzelf. Ik heb volop genoten die dag en kreeg de volle bevestiging dat ik de juiste keuze had gemaakt.

Martin Kuijf 1

Foto: Martin Kuijf

Na die ene dag offroad in Brabant heb ik meteen een reis geboekt om een week offroad te gaan rijden in de Pyreneeën. Alhoewel het af en toe best wel spannend was om te rijden op +/- 1.800 tot 2.000 meter hoogte op smalle weggetjes met veel losse stenen en diepe afgronden, was deze reis een topervaring en wederom een bevestiging van de capaciteiten van de Ténéré. De T7 is op dit moment dus de motor die voor mij zeker voldoet aan alle eisen en wensen. Voor hele lange afstanden (een paar uur rijden achter elkaar) zou ik misschien wel een beter zadel prefereren. Voor een betere windbescherming heb ik vrij snel na aanschaf een setje besteld bij Touratech om mijn ruit te kunnen verstellen, door dit setje komt de ruit nu zo’n acht tot tien centimeter hoger, wat prima bevalt. De verlichting is wat mij betreft ook super. Alleen als ik mijn zoon achterop heb, dan beginnen sommige tegemoetkomende auto’s wel te seinen. Een nadeel van de Ténéré, ten opzichte van mijn oude BMW GS, is de tankinhoud. Tot aan zijn reserve kan ik z’n 250 kilometer rijden, daarna lukt het net om nog 80 kilometer te rijden op reserve. Uiteraard is dit geen eerlijk vergelijk met de BMW, het is alleen iets waar ik mogelijk iets te licht over heb gedacht. Ik heb nu weken waarin ik soms wel drie keer per week aan de tank sta. De World Raid is mogelijk de oplossing voor mij, ik ben er nog niet over uit of ik deze ooit zal aanschaffen. Al met al is de Ténéré op dit moment mijn droomfiets en geniet ik super veel van zijn speelsheid, zijn offroad capaciteiten en zijn uiterlijk.’


Kees van Daalen

Kees van Dalen

Foto: Kees van Dalen

’Na lang dubben toch maar besloten mijn bevindingen te delen met jullie. Mei 2020 heb ik een nieuwe T7 gekocht, omdat de proefrit met Ténéré zo goed was bevallen. Vanaf eerste kilometer heb ik kenbaar gemaakt dat er tik in blok zat. Door Van Meel Motoren is er een andere kettingspanner gemonteerd, maar het probleem is tot op de dag van vandaag niet opgelost. Monteurs hebben zelf beaamd dat er inderdaad een tik in het blok zit. Met vrienden heb ik een reis door de Balkan tot veertig graden plus gemaakt, met een heel erg tikkende motor. Tijdens de reis naar Spanje met mijn vrouw, die alleen verstand van haar Pfaff naaimachine heeft, begreep ze wat ik bedoelde. Yamaha Nederland stuurt me met een kluitje het riet in na een gezamenlijke testrit met een MT-07, Tracer 700 en mijn Ténéré. Antwoord van Yamaha is dat ze geen verschil hoorden en ik er mee moet leren leven. Dit terwijl iedereen zegt dat hij wel tikt, vooral met warm weer. Verder een fantastische motor die ik zo weer zou kopen, vind hem gewoon fijner dan mijn oude BMW R1200GS Adventure. Zelfs een Norden 901 vind ik niet zo gaaf als de Ténéré. Ik heb er ook de nodige nuttige accessoires bij. Ik heb er inmiddels 30.000 kilometer mee gereden zonder verdere problemen dan die tik. Hij heeft ook een zeer laag verbruik tegenover de GS, door Balkan bleek 1 op 27 normaal. Geen olieverbruik, alleen een set remblokken achter vernieuwd.’


Tonny van der Spoel

Tonny vd Spoel 2

Foto: Tonny van der Spoel

‘Bij het verschijnen van de lichtblauwe T700 Rally Edition was ik, na een uitgebreide proefrit, meteen verkocht. Alles wat je nodig hebt en zonder poespas. Wat er niet op zit, kan ook niet stuk gaan. Maar door de lange levertijden duurde het tot mei 2021 voordat de pret kon beginnen. De XTZ690D-B, zoals de motorfiets op kenteken staat, is voorzien van een euro 5 motorblok. Dat was meteen te merken in het brandstofgebruik. Onder normale rijomstandigheden is een verbruik van 1 op 25 zeker haalbaar. Daar de brandstofmeter al na ongeveer 300 km op reserve gaat, heb ik de tank eens helemaal leeggereden. Precies 100 km verder was de brandstof op en tankte ik exact 16 liter. Ook de snelheidsmeter heeft een afwijking door structureel 10 km/uur te veel aan te geven, maar daar is mee te leven. Vrijwel direct is er een aantal accessoires gemonteerd. Door de relatief lange afstand tussen voor- en achtertandwiel is het bijna een must om een kettinggeleider te monteren. De achterbrug is daar al op voorbereid. De waterpomp en rempomp achter zijn ook extra beschermd tegen valschade. Met behulp van lowers is de achterkant iets verlaagd en de voetsteunen zijn vervangen door offroad exemplaren van Camel. Naast het originele rallyzadel heb ik er ook een tweedelig, iets breder, exemplaar voor lange reizen bij. Tot slot nog originele Yamaha valbeugels en een aluminium kofferset. Inmiddels staat er 20.000 kilometer op de teller en is het tijd voor een onderhoudsbeurt. De kettingset is aan vervanging toe en de voortandwielkeerring begint te zweten en wordt dus ook vervangen. De eerste montage Pirelli banden gingen 11.000 kilometer mee en omdat banden destijds slecht leverbaar waren, werd een set Metzeler Tourance next 2 (wegbanden) gemonteerd. Binnen afzienbare tijd staat er een reisje naar de Dolomieten op het programma en daarna gaan er weer stevige allroad banden met dikke (4 mm) binnenbanden op voor de onverharde passen in de Frans/Italiaanse Alpen en later dit jaar Marokko. Echt zwaar offroad rijden met de Yamaha doe ik niet, want daar heb ik een enduro voor. De T7 is echt een hele fijne allround motorfiets, die nog geen moment heeft teleurgesteld. Het enige minpuntje vind ik het ‘zweverige’ contactslot, maar dat heb ik al met meer Yamaha’s meegemaakt. Tot slot is de Akrapovic demper onder garantie vervangen, maar dat kun je Yamaha natuurlijk niet aanrekenen.’


 

Ad van de Wiel

Ad van de wiel

Foto: Bridgestone

‘Sommige motoren verkopen zichzelf uit de folder en de Ténéré 700 is daarvan een schoolvoorbeeld. In mijn geval althans. Dat avontuurlijk Dakar-smoelwerk is toch onweerstaanbaar? De introductie in Spanje verregende deels, maar de Yamaha had toen al voldoende indruk gemaakt. Op én naast de weg. Toen ik een nieuwe privémotorfiets nodig had, stond de T7 daarom prominent op mijn verlanglijst. Mooi, betaalbaar, no-nonsense, comfortabel, fijn blok en prettig in de omgang; wat wil een mens nog meer?
De Yamaha heeft zich ook in de dagelijkse praktijk bewezen. Dankzij de maximale snelheden in Nederland is 1:25 geen probleem en dat was met de torenhoge brandstofprijzen een luxe. Het zadel is smal voor mijn woon-werkverkeer (170 km enkele reis), maar nog net goed genoeg voor mij. Hetzelfde geldt voor het windscherm.
Helaas kan het gros van de gereden kilometers niet tippen aan de avontuurlijke introductie in het stoffige binnenland van Spanje. De T7 krijgt voor 99% woon-werkkilometers over kaarsrechte snelwegen te verteren. Omdat je altijd minder offroad gaat dan gehoopt/voorgenomen is de motorfiets iets voor straatgebruik aangepast. Een stel Dunlop Meridians maken het stuurgedrag nog flitsender, maar je moet er de modder niet mee induiken. Over duiken gesproken: met de originele vering duikt de T7 (ondanks de matige voorremmen) als een dolle. Hyperpro-vering verbetert de zaak. Achteraan direct een veertje met een hogere veerconstante laten monteren zodat de achterzijde niet zo inzakt. Een mechanische cruisecontrol van Touratech bewijst zijn diensten op lange snelwegritten. De originele middenbok is niet mooi, maar wel praktisch voor doorrijders.
Het is in het verleden nooit in mijn bolle kop opgekomen om eenzelfde motorfiets te kopen. Je werd tussentijds altijd verliefd op iets anders. Bij de Ténéré 700 twijfel ik voor het eerst. Op de mijne staan nog maar 30.000 probleemloze kilometers, maar het gaat best hard met de kilometers. De World Raid is absoluut een verbetering qua dashboard, actieradius en vering. Wie heeft alleen die twee tankdoppen bedacht? Die ken ik van mijn KTM 990 Adventure, maar die van de Oostenrijker kun je nog gelijktijdig openen en vullen. Bij de World Raid moet je één tankhelft volgooien, dan het vulpistool onhandig omhoog houden terwijl je de ene tankdop met de sleutel sluit en de ander vervolgens opent. Terwijl mijn gewone T7 nota bene een losse dop heeft… Misschien wennen de onhandige tankbeurten, want de World Raid lijkt me een geweldige opvolger.’


Wim Westhoeve

Wim Westhoeve

Foto: Wim Westhoeve

‘Na jaren een Suzuki V-Strom te hebben gereden, was het tijd voor iets anders. In 2022 heb ik deze Ténéré gekocht en daarop wat Touratech accessoires gezet. In de zomer van datzelfde jaar ben ik met wat vrienden door Oostenrijk gereden en daar bleek het gewoon een erg fijne motor. Hij ligt goed op de weg en een zandpad hoef je ook niet over te slaan. Helaas heb ik wel een keer een lekke voorband gekregen, dat lijkt wel meer voor te komen. Maar al met al een fijne motor.’


Eric Bruggeman

Eric Bruggeman

Foto: Eric Bruggeman

‘De mooiste rallymotor die er is, dat is voor mij de Ténéré 700. De eerste kilometers was ik aangenaam verrast door de souplesse waarmee de twin rijdt. Ik heb al op heel wat allroad motoren gereden, zoals de Ducati Multistrada 950, Kawasaki Versys 650 en Suzuki V-Strom 650, maar de Ténéré overtreft wel de stoutste verwachtingen. Met name op een landweg of het even spelen op het allroad terrein in Spaarnwoude. Wat rijdt deze motor soepel, terwijl hij ook net zo scherp stuurt als een WR450. Ook is het prachtig dat er zoveel accessoires beschikbaar zijn, zodat je de T7 geheel naar je eigen smaak kunt uitrusten, onder meer voor veel of juist weinig offroad rijden. Toen ik de motor net had, wilde ik even naar Zandvoort rijden tijdens het Formule 1 weekend. Alles natuurlijk afgesloten, maar ik wilde het toch proberen. Bij station Heemstede ben ik via wat bospaden achter de eerste controleposten gekomen, waarna ik niet veel later ineens achter een promotiestoet terecht kwam, met vooraan enkele politiemotoren. Gewoon erachteraan gereden en bij de diverse controleposten even de hand opgestoken wat de indruk wekte dat ik erbij hoorde. En voor ik het wist stond ik op de boulevard van Zandvoort, met het geluid van de F1-wagens als muziek in de oren. Met een beetje geluk kom je met de Ténéré dus op de mooiste plekjes!’


Addie Bom

Addie Bom

Foto: Addie Bom

‘Na een eerste ontmoeting met de T7 bij de Motorbeurs in 2019 en een tweede bij een offroad dag op de Veluwe, wist ik dat er een T7 moest komen. Mijn GS1200 werd verkocht en de Ténéré 700 kwam kort daarna. Vanaf toen was het doel meer offroad rijden. Nu is dat in de randstad wel een dingetje, dus werden al snel enkele ritjes naar Brabant en Twente geregeld, zodat ik de motor beter kon leren kennen en het offroad rijcomfort kon verbeteren. Er kwamen onder meer een rallyzadel, stuurverhogers, valbeugel en een dikke carterplaat op, ook werd de vering hier en daar bijgesteld. Toen was het tijd voor het echte werk: Marokko. Er werden eerst nog andere banden opgezet (Conti TKC80) met dikke bibs en de ruimte onder het rallyzadel werd maximaal benut om gereedschap in op te bergen. In 2021 heb ik daar met een groep in elf dagen dik drieduizend kilometer gereden, waarvan zo’n tweeduizend offroad. Op de routes kwamen we veel verschillende soorten offroad tracks tegen, zoals rivierbeddingen met veel stenen, zandduinen, gravelwegen, zandvlaktes en single tracks. Ik heb alle dagen genoten van de T7. Deze motor kan alles aan, van 160 km/uur op asfalt tot stapvoets over de stenen in een drooggevallen rivier. Onderweg dacht ik soms dat ik daar beter met een lichtere enduro had kunnen zijn, maar telkens weer bleek dat de T7 ook de lastigere offroad uitdagingen prima aankon.
De T7 heeft ook een aantal minpuntjes. Het trillen van het navigatie support en koplamp is irritant, vooral bij offroad rijden. Ik heb daarom de GPS en telefoon op een andere manier vastgemaakt. In Marokko reed ik met de standaard vering en die is onvoldoende voor zo’n avontuur, met name bij de ‘wasborden’. Daarnaast crashte ik bijna bij een onverwacht ‘afstapje’ waar ik net te hard op af reed, waarbij de vering voor en achter volledig doorsloeg. De T7 is nog steeds een betrouwbare vriend voor me en ik hoop dat die vriendschap nog jaren zal voortbestaan.’


Peter Cijs

Peter Cijs

Foto: Peter Cijs

‘Ik was altijd een verwoed BMW fan en heb sinds begin jaren 80 zowel boxers als K’s gereden, en sinds mei 2019 was ik na alle tevredenheid eigenaar van een GSA Adventure HP. In het najaar van 2019 werd ik op de Eicma in Milaan bij het zien van het prototype van de Ténéré T7 meteen verliefd. Back to basic en een gave rally uitstraling. Begin 2020 heb ik er eentje besteld in Zelhem en in de loop van het jaar kon ik de eindelijk T7 ophalen en wat ben ik happy dat ik de juiste keuze heb gemaakt. De Yamaha Ténéré doet precies wat ik graag wil, zowel op asfalt als offroad. Ik ben met mijn zoon Michel naar de Dolomieten geweest waar we regelmatig wisselden tussen de BMW Adventure en Ténéré. Ook daar bleek het simpelweg een heerlijke machine. Inmiddels heb ik de T7 omgeruild voor de World Raid-uitvoering, die door zijn vering updates, stuurdemper en grotere tankinhoud nog beter bevalt!’


Marco Hupkes

Marco Hupkes

Foto: Marco Hupkes

‘Het begon er mee dat ik nog maar één motor wilde, waarmee alles kan. Eentje die op het onverharde net zo goed uit de verf komt als op de snelweg. Ik organiseer offroad tours en daarbij moet ik soms eerst een uur over het asfalt om in het offroad gebied te komen. Daarbij komt dat ik in het buitenland soms ver van de bewoonde wereld rij. Ik zoek daarom een motor met de volgende eigenschappen: stabiel op de snelweg, wendbaar in bochten, vergevingsgezind, technisch betrouwbaar, weinig onderhoud nodig en weinig overbodige elektronica. Wat er niet op zit, kan niet stuk immers. Als tourguide rij ik veel verschillende huurmotoren en ik heb nog nooit een motor gereden die aan al mijn behoeftes voldeed. En toen kwam Yamaha ineens met het prototype T7, dat zag er veelbelovend uit. Toen de motor uitkwam heb ik meteen een proefrit gemaakt, waarbij de T7 alle verwachtingen waarmaakte. Hij is bovendien ook ongelooflijk betrouwbaar. Ik neem hem al twee jaar mee op meerdere langeafstandstochten, ook over ruige paden, en hij heeft me nooit in de steek gelaten. Daarnaast is ‘ie ook behoorlijk veelzijdig. Het is een echte adventure fiets die alles aankan, van verhard tot offroad. Dit maakt het perfect voor het soort tours dat ik leid, waarin vaak een mix van verschillende soorten terrein voorkomt.
De T700 heeft ook prima vering, waardoor hij comfortabel rijdt, ook op lastige paden. Afhankelijk van de ondergrond, rijstijl, gewicht en hoeveelheid bagage zou je iets aan je vering kunnen doen, maar het enige dat ik zelf nodig vond, waren andere shims en iets dikkere olie. Het zadel is voor mij okay, ook op lange ritten waarbij ik niet perse hoef te staan. De T7 is het gewoonweg een genot om op te rijden. Hij heeft een soepele aandrijflijn en de bediening is redelijk nauwkeurig en intuïtief. Hij wekt vertrouwen op allerlei soorten ondergrond. Al met al is de Yamaha Ténéré 700 een uitzonderlijke motor die ik zeker kan aanbevelen aan elke tourgids of avonturier. Hij is betrouwbaar, veelzijdig, comfortabel en een plezier om mee te rijden. Ik kijk uit naar nog veel meer avonturen met mijn T700.’


Udo Lamers

Udo Lamers

Foto: Udo Lamers

‘In 2016 zag ik het T7 prototype bij een treffen in Duitsland en vond het direct een gave machine. Slank, geen elektronische poespas en een rally look. Toen de Ténéré in 2020 op de markt kwam, moest ik er toch een proefrit op maken. Ik voelde me er gelijk op thuis, heerlijk CP2 blok, stuurt licht en een goede offroad geometrie. Dus direct mijn oude motor ingeruild. Nu 21.000 kilometer verder rij ik nog steeds met een smile rond. Ik heb alleen een paar kleine ergonomische aanpassingen gedaan, zoals een hoog rallyzadel, lagere voetsteunen en risers voor mijn 1.90 meter. Tot nu toe alleen de 10.000 kilometer beurtjes gedaan en tanken. En ook dat valt mee met een bescheiden verbruik en een actieradius van over de 400 kilometer. Voor mij is het de ideale reismotor, zowel on- als offroad.’

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

Yamaha YZF-R1 Rea-replica

24 april, 2024

Yamaha maakte onlangs bekend dat de R1 niet wordt opgewaardeerd naar Euro 5+. Dit betekent dat de R1 in 2025 wordt ...

Overig nieuws