Getest

Getest: Shoei GT-Air II

Eind 2018 presenteerde Shoei met de GT-Air II de langverwachte opvolger van de populaire GT-Air, een sportieve toerintegraal met tal van praktische nieuwe details. Een van die nieuwe details betreft een speciale uitsparing in de destijds vernieuwde helmschaal voor het Sena SRL2 communicatiesysteem. Een welkome aanvulling, als liefhebber van het gebruik van een communicatiesysteem enerzijds, maar vooral ook van een clean uiterlijk zonder lelijke uitstulpingen anderzijds. Op de GT-Air II integreert het Sena-systeem prachtig met de lijn van de helm zelf, weet je niet beter, dan zou je denken dat er helemaal geen communicatieset in zit. Niet alleen esthetisch, maar ook uit praktisch en wellicht ook veiligheidsoogpunt de perfecte oplossing.

Verder beschikt de GT-Air II, hier in de Affair TC-1 uitvoering, over alle voor een toergeoriënteerde helm belangrijke features. Zoals een optisch helder, goed te bedienen zonnevizier, uitstekend bereikbare en merkbaar werkende ventilatieopeningen op voorhoofd en kin, praktische ratel-snelsluiting en een lekker comfortabel interieur. Met de standaard pasvorm van de opvallend stille GT-Air II is al weinig mis, maar mocht het budget het toelaten, investeer dan absoluut een paar tientjes extra in de ‘Personal Fit’ mogelijkheid, waarbij interieur/pasvorm volledig op de vorm van je hoofd wordt gepersonaliseerd. De integraalhelm met een glasfiber buitenschaal draagt lekker licht en wordt standaard geleverd met een Pinlock anticondensvizier. Erg prettig bovendien is het feit dat het vizier zich erg goed in verschillende ventilatiestanden laat fixeren. Minpunt daarentegen is dat het vizier zich heel erg moeilijk in de vergrendelstand laat vastzetten, en ook het verwisselen ervan zou wat soepeler mogen. Het snelwisselsysteem is in de basis best okay, maar zeker het monteren van het vizier vergt wel een beetje ‘fingerspitzengefühl’. Heb je het trucje echter eenmaal door, dan is er prima mee te leven.

Onder de streep overtuigt de Shoei GT-Air II eigenlijk op alle fronten en blijft er voor de gemiddelde toerrijder weinig te wensen over. Met € 659,- is de helm weliswaar best aan de prijs, maar afwerking, uitrusting en gebruikte materialen zijn navenant. Valt de GT-Air II binnen je budget, dan is het een echte aanrader! Info: www.shoei-europe.com


MOTOPLUS-check: 5 sterren

PLUS

  • Zeer aangename pasvorm
  • Stil
  • Geïntegreerd communicatiesysteem

MIN

  • Vergrendelen vizier
  • Wisselen vizier in begin moeilijk

Getest door: Twan Hulshof

Maten: XS t/m XXL

Prijs: € 659,- (helm) / € 299,- (Sena SRL2 communicatiesysteem)


 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Video: 120 jaar FIM

Video: 120 jaar FIM

26 februari, 2024

De Federation Internationale de Motocyclisme (FIM) bestaat 120 jaar en viert dat met een acht minuten lange film ...

Overig nieuws