Getest

Getest: Klim Deflect stuurmoffen

Er is voedsel dat je kunt leren waarderen door het vaker te proberen. Zaken als spruitjes en oesters zijn niet direct lekker, maar vragen soms wat doorzettingsvermogen. En dan nog kan het uiteindelijk niet je smaak blijken te zijn. Dat gevoel bekruipt me bij stuurmoffen. De een geniet er van zoals ik van oesters geniet en de ander heeft er niets mee. Zelfs na langdurig ‘proeven’, zijn stuurmoffen en ik geen onlosmakelijke twee-eenheid. Nogmaals: andere motorrijders prijzen ze wel de hemel in. Of dit ‘lekker is’ moet je dus zelf uitproberen.

Wat er wel goed is aan deze Deflect stuurmoffen van Klim? Ze steken in ieder geval goed in elkaar, zijn nog betaalbaar en zijn van knappe materialen gemaakt. Ze beschikken over een venster om te zien welke knoppen je bedient, maar het vrije zichtveld valt in de praktijk tegen en je doet alles al snel op gevoel. Het insteken van de handen gaat ook makkelijk. Al heb je in het begin soms weldegelijk een ‘momentje’. Een stuurmof benadrukt wel hoe vaak je linkerhand in files of voor verkeerslichten toch even van het stuur af is voor zaken als een vizier openen of sluiten.

Minder vind ik het effect. Omdat de stuurmoffen (op mijn Yamaha Ténéré 700) niet helemaal perfect zijn te monteren, ontstaat er geen winddicht warm ‘holletje’. De heilzame verwarmende werking valt daardoor tegen. Wel houden ze de handen droog bij regen, al zijn de moffen ook weer niet zo lang dat ze over de gehele schacht van een winterhandschoenen vallen. Van bovenaf kan er dus alsnog wat regenwater in de handschoenen vloeien. Misschien heeft dit alles ook met verwachtingen te maken. Vooraf hoopte ik dat iets lelijks – net als ik… – wonderen kon verrichten. Dat zit er niet in. En toch verwijderde ik de stuurmoffen in de winter niet want ze hebben weldegelijk een beetje effect. Dat zegt ook wel weer iets. Info: www.klim.com  (AvdW)

MotoPlus-check: 3,5 ster (max. 5)

Plus

Anderen zweren er bij; maakt weldegelijk een beetje verschil; mooi gemaakt

Min

Niet mooi te monteren (op T7) waardoor werking tegenvalt; vensters doen niet zo veel

Prijs: € 80,-

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test CFMoto 450MT

Eerste test CFMoto 450MT

27 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Nieuw kentekenbewijs in aantocht

Nieuw kentekenbewijs in aantocht

27 april, 2024

Het kentekenbewijs gaat veranderen. Het nieuwe kentekenbewijs wordt vanaf half juni uitgegeven en het heeft een ...
Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws