Getest

Getest: AGV Tourmodular systeemhelm met Insyde headset

De AGV Tourmodular systeemhelm is een erg prettig zittende helm, die er in gesloten toestand lekker sportief uitziet en niet direct als systeemhelm herkenbaar is. Die sportroots vind je ook terug in de viziervergrendeling: in gesloten toestand klikt het vizier vast in een sluiting, zodat het strak aanligt en er geen water achterlangs kan lopen. Ook kan het niet openwaaien als je achterom kijkt.

Wel even wennen dat je voor het openen dus eerst met je duim de centrale knop iets induwt en dan pas het vizier omhoog schuift, maar dat leer je snel en gaat vervolgens automatisch. Wel had het vizier (keurig met Pinlock-binnenvizier tegen beslaan) in volledig geopende toestand voor mij een fractie verder mogen openen, nu kijk ik toch iets tegen dat vergrendel-oogje aan. De vizierwissel zelf gaat heel erg makkelijk, en ook de bediening van de diverse ventilatieopeningen is goed (ook met handschoenen aan) te doen. De helm heeft een comfortabele binnenvoering. De buitenschaal is gemaakt van glasvezel, carbon en kevlar en groeit in drie stappen mee met de helmmaat. Deze AGV is trouwens de eerste systeemhelm die aan de allernieuwste 22.06-norm voldoet.

Voor het openen van de voorkant is een goed bereikbare centrale knop aanwezig, waarmee je de systeemhelm in één beweging ontgrendeld én openduwt. In geopende toestand klikt die voorkant in een stevige arrettering, zodat je de helm ook in geopende toestand kunt rijden. Dat laatste is ook toegestaan bij deze helm, want hij heeft een zogenaamde dubbele homologatie (als integraal en als open helm). De helm is verder voorzien van een handig zonnevizier, maar daarvan gaat de bediening soms toch wat hakerig. Een klein beetje siliconenspray op de bedieningsschuif doet dan echter wonderen.

De mooiste feature van deze AGV-helm is de mogelijkheid om het door Cardo gemaakte Insyde-systeem in te bouwen: de helm is voorbereid op deze complete en uitstekend werkende headset, die heel onopvallend kan worden ingebouwd. Het flinke accupakket (goed voor 13 uur gebruik) zit in de nek en kan via een mini-USB opgeladen worden. De knoppen van de headset zitten in de linker-helmrand en zijn ook met handschoenen te bedienen. Via Bluetooth kun je de headset koppelen met je telefoon en/of je motorfiets en dankzij de Mesh-technologie kun je binnen 1,2 kilometer met maximaal 15 anderen communiceren. Daarbij is de geluidskwaliteit opmerkelijk goed en kun je zelfs op de snelweg met oordoppen in van de muziek genieten. Al met al een onverwacht goede helm met een al even onverwacht goede en fraai geïntegreerde headset! Info: www.motomind.nl


MotoPlus-check: 4,5 sterren (max. 5 sterren)

Plus: fijne comfortabele helm met goede headset

Min: af en toe wat hakerig zonnevizier

Maten: XS t/m XXL

Prijs: vanaf € 549,95 (helm) en € 344,95 (Insyde-headset)


 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Brembo neemt Öhlins over

Brembo neemt Öhlins over

11 oktober, 2024

Verrassend nieuws zo vlak voor het weekend: remfabrikant Brembo koopt veringspecialist Öhlins voor 370 miljoen ...
Roof breidt Boxer-lijn uit

Roof breidt Boxer-lijn uit

11 oktober, 2024

Bijna dertig jaar geleden alweer begon het succesverhaal dat Roof Boxer heet, een innovatieve systeemhelm met een ...

Overig nieuws