Getest Mash

Eerste Test Mash Belena 125/300

Mash timmert sinds 2012 aan de weg met een breed scala aan met name lichtere retro’s. Die Franse horizon wordt nu echter verbreed in een best wel opvallende richting. Onlangs trok het merk namelijk het doek van de nieuwe Belena: een opvallend modern gelijnde maxiscooter die er in een 125- en 300cc-versie komt. Wij gingen er alvast een klein stukje mee op pad!

Dat men in China kopiëren tot een ware kunst verheven heeft, dat is al lang geen nieuws meer. De KTM, BMW, Triumph en Ducati klonen rijden in ruime getalen rond achter de Chinese muur, met als grootste verschil dat de dikke blokken van het origineel zijn ingeruild tegen een bescheiden 125cc-tje.

Kentering

Mash Belena 11

Foto: Pien Meppelink

Er is echter een duidelijke kentering gaande, kopiëren verwordt er meer en meer tot ontwikkelen en ontwerpen. En dat resulteert inmiddels soms in moderne, volwassen motorfietsen, of motorscooters zoals hier het geval. Want waar Mash normaliter het ontwerpen van haar motorfietsen in Europa doet en de productie in China, is de nieuwe Belena een bestaand model uit de Volksrepubliek. Een typisch gevalletje van pure ‘product branding’ is het dan ook weer niet, want Mash heeft er naar eigen zeggen wel een eigen sausje overheen gegoten. Onder meer uit wettelijk oogpunt, zo voldoet het duo bijvoorbeeld keurig aan de Euro5-norm.
Nu zal het de gemiddelde potentiële koper waarschijnlijk een biet zijn dat dit duo aan de Europese regeltjes voldoet, die wil vooral een praktische en ook een beetje lekker smoelende tweewieler. En aan beide voorwaarden voldoet de Belena, die is vernoemd naar de oude benaming van het Franse plaatsje Baune, waar Mash gevestigd is.

Design en uitrusting

Mash Belena 07

Foto: Pien Meppelink

De scooter is dankzij mooie scherpe lijnen, met name ook van de koplamppartij, lekker strak en modern vormgegeven en beschikt over de belangrijkste scooter-obligate functionaliteiten zoals een fikse (verlichte) opbergruimte onder het zadel met automatische vergrendeling, onderhoudsarme aandrijving en handschoenvak met USB-C-aansluiting. Verder bestaat de uitrusting uit onder meer instelbare remhendels, ledverlichting voor en achter, een overzichtelijk LCD-dashboard (die op de 300 nog wat duidelijker is dan op de 125), bluetooth-connectivity, FM-radio en keyless-start. Zeker gezien de prijs van respectievelijk € 3.999,- voor de Belena 125 en € 4.999,- voor de 300, een prima uitrustingsniveau, al zijn er ook zaken voor vergbetering vatbaar. Zo oogt het draaiknopje voor het openen en sluiten van het handschoenvakje wel erg armetierig. Onder de streep echter, staat er een complete, volwassen ogende en net afgewerkte maxiscooter. Helemaal goed!

Eerst de 125

Mash Belena 01

Foto: Pien Meppelink

Nu zullen de praktische functionaliteiten behoorlijk zwaar meewegen in de verkoopoverweging van een gemiddelde koper, doorslaggevend zijn doorgaans toch de rijeigenschappen. En of dit nieuwe duo zich een beetje frivool aan de hand laat nemen, gaan we ontdekken tijdens een eerste rendez-vous rond Utrecht. Een urbane omgeving waar ze zich in theorie als een vis in het water zouden moeten voelen.
Maar eens rustig aan beginnen, op de 125 dus. Die deelt de technische basis – stalen wiegframe, CVT, 14 inch voor- en 13 inch achterwiel, duo-schokdempers achter, telescoopvoorvork – met zijn grotere broer, maar verschilt ook op een paar punten. Het reeds genoemde dashboard is iets anders, hij is verkrijgbaar in het grijs, zwart en blauw, terwijl de 300 er enkel in het zwart is en de wielbasis is met 1.450 mm precies 160 mm korter dan die van de 300. Maar het gaat natuurlijk voornamelijk om het blok. De vloeistofgekoelde eencilinder is in de 125 (boring x slag 52,4 x 57,9 mm) goed voor maximaal 11,3 pk (8,3 kW), terwijl de 300 (72,5 x 66,8 mm) er met 23,8 pk qua vermogen net iets ruimer bedeeld bij staat.
Dankzij de keyless start is het een kwestie van een contactknop omdraaien en met een uiterst beschaafd brommen meldt de 125 zich gereed voor dienst. Een draai aan het gashendel en met een licht vertraagde gasreactie komt de Belena van de plaats. Wat direct opvalt is dat ondanks de volwassen afmetingen, de zitpositie voor mijn 1.90 meter toch wel aan de krappe kant is. Ik zit strak tegen de rand van de getrapte buddy aan, terwijl de knieën een zeker voor scooterbegrippen relatief extreme hoek maken. En waar je op veel scooter de voeten nog schuin omhoog naar voren kunt plaatsen, kun je ze hier alleen maar plat op treeplanken plaatsen. Het is weliswaar niet super oncomfortabel, maar het ‘ruimtelijke gevoel’ wat je bij een maxiscooter van dit kaliber verwacht, is het zeker niet.

Voldoende vermogen?

Mash Belena 05

Foto: Pien Meppelink

De 11,3 pk sterke eenpitter moet een rijklaar gewicht van 175 kilo in beweging zetten, plus het gewicht van de berijder (wat we op deze plaats afdoen met ‘ruim voldoende’), echt wonderen op acceleratiegebied hoef je daarom niet te verwachten. De prestaties van het zeer subtiel lopende blok zijn echter oké. De 125 trekt redelijk vlot richting de 80 km/uur en tikt vervolgens ook moeiteloos de 100 km/uur aan. Proefondervindelijk stellen we op de A12 dan ook vast dat korte snelwegetappes zeker geen probleem vormen voor de Franse Chinees, al komt ‘ie in een urbane omgeving natuurlijk beter tot z’n recht. De 125 is rechtuit lekker stabiel, maar is minder lichtvoetig dan je zou verwachten. Bovendien heeft ‘ie ook last van een licht kantelmoment bij het insturen, wat het vertrouwen niet direct ten goede komt.

En de 300?

Mash Belena 04

Foto: Pien Meppelink

De 300, die opvallend genoeg rijklaar tien kilo minder (165 vs. 175 kilo) in de weegschaal legt dan zijn kleinere broer, stuurt een heel stuk neutraler. Dat lijkt in ieder geval deels terug te voeren op de banden. Beide staan weliswaar op CST banden, maar niet van hetzelfde type. Bovendien is de 150/70 achterband van de 300 iets ruimer gedimensioneerd dan het 130/70 exemplaar van de 125. Het blok is bovendien wat sneller bij de les qua gasaanname, wat in combinatie met de extra pk’s en het lagere gewicht domweg resulteert in een veel speelsere rijdynamiek. Alles gaat gewoon net even wat vlotter en net even wat makkelijker. Wat de 300 en 125 dan wel weer gemeen hebben, is de werking van de remmen. Beide zijn voorzien van een gecombineerd remsysteem, dat weliswaar adequaat vertraagt, maar enkel bij het activeren van beide hendels. Bovendien missen de remmen een beetje gevoel, al kan dat ook terug te voeren zijn op de nogal maagdelijke kilometerstand van beide.

Conclusie

Mash Belena 03

Foto: Pien Meppelink

Met de Belena slaat Mash een richting in die je niet direct zou verwachten van het merk. Waar het naam en faam maakte met no-nonsense, pure en tot de emotie sprekende retromodellen, richt het zich nu ineens op een behoorlijk pragmatisch ingestelde doelgroep. En dat doet het dan eerlijk gezegd op een best wel geslaagde manier. De prijs van beide Belena’s is scherp, de uitrusting in relatie daarmee prima en de praktische inzetbaarheid zoals je die van een maxiscooter gewend bent. Daarbij komt de 300 op alle fronten net even wat energieker voor de dag dan de 125, dus mocht je tussen beide twijfelen…

Technische gegevens Mash Belena 125/300

MOTOR vloeistofgekoelde eencilinder viertakt, enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie, accu 12V/9Ah/12V/10Ah, geregelde katalysator, traploze variabele transmissie (CVT), tandriemaandrijving.

Boring x slag 52,4 x 57,9 mm / 72,5 x 66,8 mm
Cilinderinhoud 124,9 cc / 276 cc
Compressie 10,2 : 1 / 11,0 : 1
Max. vermogen 8,3 kW (11,3 pk) bij 8.500 tpm / 17,5 kW (23,8 pk) bij 7.500 tpm
Max. koppel 11,6 Nm bij 6.000 tpm / 25 Nm bij 5.000 tpm

RIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, telescoop-voorvork, unit-swingarm met stereo-schokdempers, veervoorspanning instelbaar, schijfrem voor met tweezuiger remklauw, schijfrem achter met enkelzuiger remklauw, gecombineerd remsysteem, ABS.
Bandenmaten 120/80-14; 130/70-13 / 150/70-13
Banden in test CST

MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.450/1.610 mm, balhoofdhoek n.b., naloop n.b., veerweg v/a n.b., zithoogte 760 mm, rijklaar gewicht volgetankt 175/165 kg, tankinhoud 12,0 liter.
Garantie 3 jaar
Kleuren Belena 125 zwart, grijs en blauw
Kleur Belena 300 zwart
Prijs Belena 125 € 3.999,-
Prijs Belena 300 € 4.999,-

INFO NEDERLAND EN BELGIË www.motomondo.com

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Brembo neemt Öhlins over

Brembo neemt Öhlins over

11 oktober, 2024

Verrassend nieuws zo vlak voor het weekend: remfabrikant Brembo koopt veringspecialist Öhlins voor 370 miljoen ...
Roof breidt Boxer-lijn uit

Roof breidt Boxer-lijn uit

11 oktober, 2024

Bijna dertig jaar geleden alweer begon het succesverhaal dat Roof Boxer heet, een innovatieve systeemhelm met een ...

Overig nieuws