Eerste indruk Triumph Daytona 660
Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de concurrentie dat veelal doet met een paralleltwin als krachtbron vertrouwt de Britse fabrikant – uiteraard – op het befaamde driecilinderconcept.
In dit geval is dat in basis de driepitter die ook de Trident 660 en Tiger Sport 660 aandrijft. Wel met een aantal inwendige tweaks en aanpassingen, waardoor het nu goed is voor 95 pk en 69 Nm, een tikje meer dan beide andere modellen. En daarmee bevindt Triumph zich aan de bovenzijde van het gangbare in dit ‘sub-sport-segment’.
En die driepitter is, Triumph-eigen, vooral weer een heerlijk soepel aanvoelend blok. Aan het ride-by-wire systeem zijn drie rijmodi’s gekoppeld, waarbij het onderlinge verschil in gasrespons, mate van tractiecontrole en ABS-werking zit. We beginnen de testrit in het subliem slingerende achterland van het Spaanse Benidorm in de Road-modus, maar schakelen al snel door naar Sport. Die heeft een voelbaar directere gasrepons, al voelt deze ook net even minder vloeiend bij gas open en dicht dan de Road-modus. De derde modus is trouwens Rain, maar aangezien de koperen ploert hier al in standje zomer staat, laten we die achterwege.
De driepitter loopt bijzonder soepel en serveert het gros van zijn koppel al vanaf relatief lage toerentallen. Het blok draait ruim boven de 12.000 toeren als het moet, maar door het aangenaam aanvoelende middengebied zul je daar niet vaak komen, ook al omdat de vermogensafgifte over de gehele linie wat vlak aandoet in de praktijk.
Net als het blok wortelen ook frame, swingarm en vering in de beide andere 660-modellen, alleen wat geometrie betreft zijn er kleine verschillen. Op de veervoorspanning achter na is de vering niet instelbaar en slaat het geheel een aardige brug tussen comfortabel en sportief sturen. Aanvankelijk stond de veervoorspanning achter in de laagste stand, wat voor een ietwat zwaar insturende machine zorgde, met name in het krappe bochtenwerk. Met de veervoorspanning halverwege het stelbereik blijkt dat al stukken beter en stuurt de Daytona 660 een stuk neutraler en voorspelbaarder in.
Voor de rijder waar Triumph op mikt, staan de remmen zeker hun mannetje, maar notoire laat-remmers missen misschien een beetje bite en doortastendheid als er echt last en hard geremd moet worden. Maar in dat rembereik zal de aspirant Daytona-rijder niet heel snel terechtkomen.
Onder de streep is de in alle opzichten toegankelijke Triumph Daytona 660 met zijn driecilinder een welkome aanvulling in dit door paralleltwins gedomineerde segment en met een prijs van net geen 11 mille is ‘ie ook nog eens competitief geprijsd. De volledig eerste test lees je in MotoPlus 7, die op vrijdag 29 maart verschijnt.