Getest

Eerste indruk: Honda NT1100

De eerste testkilometers rondom Tarragona maken direct helder of de NT1100 meer is dan een Africa Twin met kleine wieltjes.

Op het eerste gezicht lijken een NT1100 en een Africa Twin van twee verschillende werelden te komen. De sexy langbenige schone voor avontuurlijke ritten en de kantoorklerk voor de dagelijkse ritten hebben echter heel veel met elkaar gemeen. De staande tweecilinder is een-op-een overgenomen en dat geldt ook voor het frame. Alleen staat de balhoofdhoek van de NT1100 een graad steiler en heeft hij een andere swingarm. Samen met de 17” wielen zijn de rijwieltechnische veranderingen goed genoeg om van de NT1100 een uiterst lekkere motorfiets met prima omgangsvormen te maken.

Wat dat laatste betreft is de NT1100 een typische Honda. Het is opstappen en wegwezen en het voelt direct vertrouwd. Al moet Honda wel werk maken van de begrijpelijkheid van het dashboard en de knoppen. De meer dan twintig knoppen vragen te veel uitleg. Dat geldt niet voor het rijden: gas geven en gaan. Dat geldt zeker voor de met DCT uitgeruste NT1100’s. In S-stand schakelt de bak in 99,99% van de gevallen wanneer jij dat wilt. Alleen bij sportievere ritten is het fijn om voor de bocht met een druk op de knop terug te schakelen voor wat extra motorrem.

De kilometers in Tarragona gaan in sportief tempo. Het gaat de NT1100, ondanks zijn op comfort afgestelde vering, prima af. Op de snelweg gaat hij strak rechtdoor en bewijst de Honda zich als comfortabele kilometervreter met een ontspannen zitpositie en prima windbescherming. Zodra de bochtige droomwegen zich aandienen, bewijst de NT1100 zijn meerwaarde ten opzichte van de Africa Twin. De nieuwkomer stuurt makkelijker in en heeft minder last van golfbewegingen/duiken door de kortere veerwegen. Het blok doet wat het altijd doet: imponeren met een krachtig middengebied en soepelheid.

Op het eind van de dag is de NT1100 flink in status gestegen. Van een gedoodverfde grijze opvolger van de Deauville in een opvolger van de VFR (en de Deauville, Crossrunner en Crosstourer). De motor beschikt over Honda-waardige sporttoer-kwaliteiten. Hij rijdt makkelijk, geeft bakken vertrouwen, beschikt over sportievere genen dan vooraf gedacht. Hij is een droomkandidaat voor woonwerk-, toeristische en vlotte toeristische kilometers. Nadelen? Spijkers op laag water zoeken. De bediening van de knoppen kan beter en de twin vibreert bij hogere toerentallen in de voetsteunen. Maar of dat laatste echt een nadeel is?

Voordelen zijn er veel meer: de NT1100 is compleet uitgerust en kost met € 16.399,- (vanafprijs zonder DCT) nog eens een paar honderd euro minder dan een Africa Twin. Zelfs volledig standaard krijg je een prima uitgeruste motorfiets voor alledag en om je in het weekend te vermaken.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.