Gespot: nieuwe Triumph Tiger 900
Begin 2020 lanceerde Triumph haar nieuwe Tiger 900, als opvolger van de Tiger 800. Deze kreeg onder meer een volledig nieuw ontwikkelde driecilinder met niet alleen een grotere cilinderinhoud door een vier millimeter grotere boring (van 799 naar 888 cc), maar ook een nieuwe T-plane krukas met een 180-270-270° ontstekingsinterval. Dat resulteert enerzijds in een verbeterde gasrespons en meer koppel naar het achterwiel, anderzijds in een lekker karakteristiek geluid.
De 900 gaat nu in min of meer ongewijzigde vorm zijn derde jaar in, voor 2024 lijkt er echter een vernieuwd model op de rol te staan. In Spanje werd namelijk dit prototype van de Engelse middenklasse allroad gespot, die er al aardig productierijp uitziet.
Een nadere blik op de machine leert in eerste instantie dat het qua design vooral bij wat detailwerk blijft. De koplamp blijft ongewijzigd, aan de ruit werd minimaal geschaafd en ook de snavel is slechts licht aangepast. Mogelijkerwijs wordt hier in de toekomst de radar voor een adaptieve cruise-control in weggewerkt, daar was dit prototype echter nog niet mee uitgerust.
Het kuipwerk rond de radiateur wordt ook iets volumineuzer, waarbij de geïntegreerde luchtinlaten een extra trucje achter de hand hebben. Speciale geleiders aan de binnenzijde moeten de lucht zo afvoeren dat niet alleen de aerodynamica er baat bij heeft, maar ook de temperatuurregulering. Bij het blok zijn er eveneens kleine aanpassingen, die met name gericht zijn op het verbeteren van de akoestische eigenschappen. Dit uiteraard met de geactualiseerde Euro5-norm in het achterhoofd. De vernieuwde einddemper is niet geheel verwonderlijk iets groter geworden, ook het uiterlijk is licht aangepast.
Aan remmen en rijwielgedeelte lijkt in eerste instantie helemaal niets veranderd. Al ligt het wel in de lijn der verwachting dat de afstelling van het rijwielgedeelte iets zal worden geoptimaliseerd. In combinatie met enkele gerestylde componenten, zoals de carterbeschermer en zadel, zou de Brit dan weer volledig up-to-date moeten zijn voor dit hoog competitieve segment. We wachten af!