Nieuws

Gespot: nieuwe BMW R1300GS

BMW mag dan inmiddels met onder meer cruisers, superbikes en motorscooters een breed en gevarieerd modelaanbod hebben, de kip met de gouden eieren is en blijft natuurlijk de boxer-GS. En precies op tijd voor het honderdjarige jubileum van de Duitse firma wordt de jongste evolutionaire stap daarvan gepresenteerd: de R1300GS!

Die machine is momenteel nog volop in ontwikkeling, maar nadert het definitieve productiestadium met rasse schreden. Dat blijkt wel uit dit tijdens een testrit gefotografeerde prototype. Opvallend is vooral het volledig nieuwe blok, dat weliswaar net als het actuele exemplaar ook weer met de variabele ShiftCam-technologie zal zijn uitgerust, maar op veel andere fronten compleet nieuw is. Dat zie je onder meer bij een nadere blik op de cilinders: waar de huidige boxer nog grotendeels luchtgekoeld is, zijn de koelribben op het nieuwe aggregaat nagenoeg volledig verdwenen. Dat maakt wel duidelijk dat de boxer binnen afzienbare tijd honderd procent vloeistofgekoeld wordt. Een ontwikkeling waaraan niet alleen de geluidsnormen ten grondslag liggen, maar ook de emissie-eisen. Bovendien wordt de boxermotor in de toekomst van dry-sump smering voorzien, wat onder meer voordelen biedt bij offroad gebruik en hoge toerentallen.

De nieuwe typenaam verraadt al dat het blok een grotere cilinderinhoud krijgt, en wel van exact 1.300 cc. Mochten de onlangs opgedoken homologatiepapieren het bij het rechte eind hebben, dan is het nieuwe blok goed voor maximaal 144 pk en neemt het koppel toe tot 150 Nm bij 6500 tpm. Het blok zelf is als dragend deel in een gegoten aluminium frame geïntegreerd. Aan het hoofdframe is een eveneens van aluminium vervaardigd subframe geschroefd met vernieuwd kofferdragersysteem. Ook de swingarm, uiteraard weer met geïntegreerde cardanaandrijving, is nieuw ontworpen. Die maatregelen hebben waarschijnlijk tot een aanzienlijke gewichtsbesparing ten opzichte van het huidige model geleid, al bedraagt het gewicht volgens de homologatiegegevens nog altijd een behoorlijke 250 kilo.
Dat zie je er niet direct aan af, want het vernieuwde blok en rijwielgedeelte zijn verpakt in een op het eerste oog wat slanker design, waarbij de veerwegen wat korter lijken. De nieuwe 1300 heeft weer enkele typische GS-stijlkenmerken, zoals de karakteristieke snavel en de Telelever-voorwielophanging, BMW lijkt echter afscheid te nemen van de bekende asymmetrische koplamp, ondanks dat deze op het gespotte voorloopmodel nog ontbreekt.

Die motorfiets lijkt op een paar details na zoals gezegd al behoorlijk productierijp. Het heeft er dan ook alle schijn van dat de nieuwe GS binnen afzienbare tijd zijn debuut gaat maken. En laat BMW Motorrad nu in september aanstaande haar jubileumfeest vieren. Zou één en één dan niet gewoon twee zijn?

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws