Gespot: KTM 990 Adventure
De allroad/adventure is voor nagenoeg ieder merk de grootste melkkoe, toch doen de in 2019 geïntroduceerde 790 Adventure, die al na twee jaar werd opgevolgd door de 890 Adventure, het beduidend minder goed dan KTM had verwacht. Of in ieder geval had gehoopt. Aan de kwaliteiten van de machine(s) ligt het zeker niet, daarover is iedereen het wel eens, het polariserende uiterlijk echter zou groter succes echter maar zo eens in de weg kunnen staan.
Wellicht dat dat de reden is dat de nieuwe middenklasse adventure uit Oostenrijk qua uiterlijk volledig op de schop gaat, als we het hier gefotografeerde prototype tenminste mogen geloven. Deze komt naar verluidt in het voorjaar van 2026 op de markt en luistert naar de naam 990 Adventure. Dat verwijst uiteraard naar het blok, de fundamenteel aangepaste LC8c paralleltwin met 285 graden krukas uit de nieuwe 990 Duke. Met een cilinderinhoud van 947 cc is het blok in de Duke goed voor 123 pk, al kiest KTM voor de Adventure vermoedelijk voor een andere tuning met het zwaartepunt op een breed en sterk middengebied, waar dan een paar paarden voor geslachtofferd zullen worden. Dezelfde weg bewandelde het immers ook met de huidige 890 Duke R en Adventure.
Het blok krijgt nieuw ontworpen uitlaatbochten, een grotere collector en lager gepositioneerde einddemper. De grotere collector maakt ook een andere swingarm en daarmee samenhangend ook een aangepaste schokbreker noodzakelijk (net als de voorvork uiteraard van huisleverancier WP). De nieuwe swingarm is een gebogen variant à la 990 Duke die zich over de tussendemper kromt en ook op een iets andere plek is gelagerd in het frame. Op de swingarm-opname na oogt deze verder echter nagenoeg identiek aan die van het actuele model. Het subframe is wel wezenlijk korter, waardoor het kontje van de 990 Adventure veel ranker oogt en waarschijnlijk ook een stukje lichter zal zijn dan die van het huidige model.
Opvallend is het ontwerp van de radiateur, die uit twee delen bestaat. Goed voor betere koelprestaties, maar daardoor bouwt de 990 aan de voorzijde ook iets breder. Dezelfde oplossing kennen we uiteraard van de grotere 1390 Super Adventure, al zijn er ook tal van andere fabrikanten die deze weg bewandelen.
De nieuwe tank heeft ook behoorlijk wat invloed op het uiterlijk. Deze loopt aan de voorzijde niet meer zo ver naar beneden door als momenteel het geval, een stap die men in Oostenrijk ook al zette bij de zustermodel Norden 901. Die kan zich beroepen op een tankinhoud van 19 liter, hetzelfde geldt vermoedelijk ook voor deze nieuwe 990.
Het design van de 990 gaat zoals gezegd behoorlijk op de schop en refereert, met een beetje fantasie, aan de 450 Rally Dakar machine uit eigen huis. Dat komt nog het meest tot uiting in het duidelijk meer ruigere uiterlijk met de steil omhoog lopende voorzijde, met daarachter trouwens het grote, staande touchscreen van de 1390 Super Adventure. De brug naar de offroad-achtergrond van KTM houdt echter niet op bij het ontwerp. Alles wijst er namelijk op dat de 990 Adventure, net als zijn V-twin voorganger, alleen leverbaar wordt met een 21 inch voorwiel. Er zullen waarschijnlijk wel meerdere uitvoeringen komen, die zullen zich echter van elkaar onderscheiden door verschillende veerwegen en bandentypes.
Als we de geruchten mogen geloven volgt later in 2026 ook nog een SMT-versie met 17-inch wielen en sportief schoeisel. Én met een meer toerengretig blok dat ook zal worden ingezet in de toekomstige 990 RC sportmotor, die in eerste instantie 128 pk krijgt. Mooie tijden aan de horizon dus!