Nieuws

Gespot: KTM 1390 Rally en 1490 Super Adventure

Het heeft er alle schijn van dat KTM haar vlaggenschipfractie genaamd Super Adventure niet alleen flink gaat opwaarderen, maar ook uitbreiden met nieuwe modellen, getuige deze twee opvallende prototypes die we onlangs voor de lens kregen.

Begin dit jaar spotten we al het prototype van wat waarschijnlijk de nieuwe 1390 Super Adventure gaat worden. Na de presentatie van de 1390 Super Duke R lag het natuurlijk ook wel in de lijn der verwachting dat de Super Adventure-fractie eveneens de beschikking zou krijgen over de grotere 75° V-twin (van 1.301 naar 1.350 cc door een twee millimeter grotere boring) met variabele kleptiming.

De nu gespotte prototypes laten echter toch wel een aantal bijzonderheden zien. Te beginnen met de exponent met een zeer sterke offroad focus, die maar zo eens 1390 Rally zou kunnen gaan heten. Momenteel hebben de Oostenrijkers met de Super Adventure R ook al een offroad georiënteerde, dikke reismachine in het gamma, maar de ‘Rally’ is op het eerste oog met nog extremere offroadcomponenten behangen, oogt daarnaast ook duidelijk meer avontuurlijk. Dat laatste dankt ‘ie onder meer aan het hoge spatbord en vooral het hoog bouwende rallyfront. Deze is rond de koplampunit nu nog zwart, maar zal op de productieversie ongetwijfeld transparant zijn.

Het rijwielgedeelte toont duidelijke overeenkomsten met dat van de huidige 1290 R, frame en swingarm lijken identiek, achter is er wel een andere PDS schokdemper gemonteerd, terwijl een dikkere, volledig instelbare upside-down vork de voorzijde in toom houdt. Ook is het prototype uitgerust met Metzeler Karoo 4 banden, eveneens een duidelijke verwijzing naar het beoogde inzetgebied. Ook de Rally krijgt naar verluidt de beschikking over een groot touchscreen, en verder zien we rijkelijk veel carbon delen, evenals een relatief dun zadel en stevige carterbeschermer. Er is nog wel een klein vraagteken aangaande het blok. De 1390 Super Adventure krijgt V-twin van de 1390 Super Duke R, echter wel in een licht terug getunede vorm met rond de 170 pk. Of dit ook voor de Rally geldt is onduidelijk, wellicht dat deze meer vermogen krijgt.

De twee andere topmodellen uit de lijn zullen vrijwel zeker meer vermogen krijgen, mogelijk tot 190 pk van de huidige Super Duke R. Eerder werd er al een dikke crossover met een 17-inch voorwiel gesnapt, die wordt gezien als de concurrent van de Ducati Multistrada Pikes Peak. Daarvoor is het model voorzien van een aangepaste kuip ten opzichte van de 1390 Super Adventure, veel carbon en opvallende winglets. Daarnaast komt er ook nog een versie met een 19-inch voorwiel, waarvan de focus vooral ligt op luxe reizen. Beide zijn te herkennen aan een nieuwe swingarm, herzien frame en vooral een opvallend uitlaatsysteem dat wel erg veel weg heeft van de versie op de Super Duke R.

Over de naam wordt nog gespeculeerd, maar 1490 Super Adventure en 1490 SMT liggen voor de hand. Dat wijst overigens niet per definitie op een nóg grotere cilinderinhoud, maar refereert puur naar de status als absolute topmodellen uit de lijn. De presentatie van de 1390 Rally en 1490 Super Adventure en SMT, mochten ze zo gaan heten, zal waarschijnlijk begin 2026 worden, precies een jaar na de lancering van de 1390 Super Adventure.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws