Gespot: GasGas 400 Adventure
Sinds GasGas onder de vlag van het Oostenrijkse KTM opereert (2019), lijkt de Catelaanse fabrikant de wind behoorlijk in de rug te hebben. Na een nieuwe cross- en enduro-line-up werd onlangs de stap naar het asfalt gemaakt met de nieuwe ES en SM700 (zie eerste test in MotoPlus 10/2022). En het lijkt erop dat er binnen afzienbare tijd nóg een GasGas wegmodel gepresenteerd gaat worden, onlangs werd namelijk deze 400 Adventure gespot!
Heel erg groot is de verrassing niet. De nieuwe 700’s van GasGas zijn gebaseerd op de KTM 690 Enduro en SM, en met in het achterhoofd dat KTM-eigenaar Pierer eerder al had gezegd dat het aanbod van GasGas uitgebreid zou worden met wegmodellen in vooral het lichtere 125 tot 400 segment, dan is één en één al snel twee. Dit prototype is overduidelijk gebaseerd op het vernieuwde eencilinderblok, dat in de komende Husqvarna Vitpilen 401, KTM 390 Duke en andere concernmodellen dienst gaat doen.
Toch verschilt deze GasGas adventure op het eerste oog behoorlijk van niet alleen KTM’s eigen 390 Adventure (die de basis vormt), maar bijvoorbeeld ook van concurrenten als de BMW G310GS. Met zijn 21 inch voorwiel, robuuste achtervork en Metzeler noppenbanden heeft de Spaanse exponent namelijk behoorlijke aspiraties met betrekking tot offroad gebruik. Dat zie je ook wel deels terug in de styling, die sterk leunt op het design van de Dakar rallymachines van GasGas. Ofwel, een lekker hoog bouwende voorkant met een goed beschermende ruit. Een beetje à la Yamaha’s Ténéré 700, maar dan in een kleinere vorm gegoten. Het zou zomaar een blauwdruk kunnen zijn voor toekomstige modellen die GasGas nog gaat presenteren.
De licht vernieuwde eencilinder met een longinhoud van krap 400 cc levert veertig pk, wat in deze klasse behoorlijk veel is. Het blok gaat in een later stadium zeer waarschijnlijk ook dienst doen in de Husqvarna Norden 401, die in tegenstelling tot deze GasGas de focus wat meer op het asfalt zal hebben liggen. Naast deze adventure, waarvan het nog gissen naar de naam is (ES400?!), zitten er naar verluid ook een kleine supermoto en enduro in het vat. Wanneer de 400 in productie gaat is nog niet bekend, maar gezien de ontwikkelingsstand van dit gespotte prototype, lijkt 2024 zeker haalbaar!