Nieuws

Gespot: BMW R1300GS

Toen BMW in 1923 met de R32 haar eerste motorfiets presenteerde, kon het niet bevroeden dat boxermotorconcept een eeuw later nog altijd aan de basis zou staan van de meest succesvolle motorfiets ter wereld, de GS. Strak honderd jaar na de oprichting van haar motorfietstak, en meer dan veertig jaar na de première van de R80 G/S, komt BMW met de jongste evolutie van haar populaire allroad, waarbij het bepaald niet over één nacht ijs is gegaan!

Dat lijkt althans de conclusie na het bestuderen van beelden van dit prototype van de nieuwe R1300GS, zoals de nieuwe telg waarschijnlijk gaat heten. Met name bij het blok staan er grote veranderingen op stapel. De nieuwe boxer zal ongetwijfeld weer zijn uitgerust met de variabele ShiftCam klepbediening, maar toch valt er wat op bij een blik op de cilinders. Deze zijn namelijk volledig gevrijwaard van koelribben, zoals de huidige R1250 die nog wel deels heeft. De nieuwe boxer vertrouwt derhalve voor de volle honderd procent op vloeistofkoeling, wat gezien de nieuwe eisen met betrekking tot geluids- en emissienormen wel begrijpelijk is.

Daarnaast schijnt het blok met een dry-sump smeersysteem te zijn uitgerust, wat weer voordelen biedt bij offroadgebruik en hoge toerentallen. De grotere cilinderinhoud vertaalt zich daarbij ongetwijfeld in meer vermogen en koppel. Hoeveel is niet bekend, maar gezien de beduidend sterkere concurrentie lijkt een vermogen tussen de 140 en 150 pk aannemelijk.

Wat zeer verrassend is, is het feit dat het blok nu als dragend element in een gegoten aluminium frame fungeert. De ophangpunten van het frame aan het blok zijn duidelijk zichtbaar, net als het nieuwe subframe met aangepaste kofferhouders, dat eveneens van gegoten aluminium lijkt. De nieuwe swingarm met geïntegreerde cardan is eveneens nieuw. Deze maatregelen zouden in principe een aanzienlijke gewichtsbesparing moeten opleveren ten opzichte van het huidige model. Wil de 1300 qua gewicht een beetje in de buurt van de 243 kilo wegende Multistrada V4 komen, dan moet er een behoorlijke zeven kilo spek van de botten af worden gesnoept, wat gezien de inspanningen zeker haalbaar lijkt.

De rankere constructie lijkt op het oog ook in een ranker design te zijn verpakt, waarbij ook de veerwegen wat kleiner lijken uitgevallen dan momenteel het geval. Duidelijk is dat bepaalde stijlkenmerken behouden blijven, zoals de karakteristieke snavel en de Telelever voorwielophanging, maar of dat ook voor de opvallende asymmetrische koplamp geldt is de vraag, deze is namelijk nog aan het oog onttrokken op het gespotte prototype. Wel zichtbaar is de voorbereiding voor de dodehoekwaarschuwing aan de achterzijde, aan elektronische snufjes op de nieuwe 1300 dus klaarblijkelijk ook geen gebrek.

Deze komt er volgens geruchten meteen in drie versies: de hier getoonde R1300GS als basismodel zal komend jaar al zijn opwachting maken, later volgen de R1400GS met meer cilinderinhoud, vermogen en koppel als topmodel uit de lijn (die de huidige Adventure zal vervangen) en een M1300GS met 21 inch voorwiel, die de focus vooral op het onverhard heeft. Deze laatste twee maken waarschijnlijk niet komend jaar hun debuut, 2024 lijkt hier meer realistisch!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Overig nieuws