Nieuws

Gespot: BMW F850GS Adventure

Op de Eicma in Milaan presenteerde BMW met de nieuwe F750 en F850GS een frisse wind in haar middenklasse allroad line-up. Ze volgen de F700/800GS op en ondanks het verschil in typeaanduiding delen de 750 en 850, net als beide voorgangers, weer gewoon in de basis hetzelfde blok, wel met verschillende vermogens- en koppelkarakteristiek. Die paralleltwin onderging wel een flinke kuur, waarbij onder meer de cilinderinhoud door zowel een grotere boring als slag (82,0 x 75,6 mm tegenover 84,0 x 77,0 mm) werd vergroot naar 853 cc. De nieuwe naam is dus bepaald niet enkel een marketingstrategie. Opvallend is verder dat BMW overstapt van een 360° naar een 270° ontstekingsinterval, waardoor de paralleltwin nu meer als een V-twin zal klinken. Verder is de extra balansdrijfstang tussen de beide cilinders komen te vervallen en vertrouwt de twin nu op twee balansassen, één voor en één achter een nieuwe krukas. En daarnaast kreeg het blok een anti-hop koppeling, diverse elektronische hulpmiddelen en verhuisde de ketting van rechts naar links, terwijl de einddemper de tegenovergestelde weg bewandelt.
Beide F-en zijn, net als de R1200GS, naast een standaardversie ook in een Exclusive-uitvoering leverbaar, daarnaast is de F850GS ook als Rallye-versie verkrijgbaar. De line-up lijkt echter op niet al te lange termijn ook te worden uitgebreid met een Adventure-uitvoering. Iets waar je natuurlijk vooraf al vergif op kon innemen. Onlangs werd deze al akelig productierijp ogende avonturier gespot tijdens een testrit. Die zal motorisch identiek zijn aan de reguliere 850, ofwel 95 pk en 92 Nm koppel, wel krijgt de machine een grotere tank, waarbij ook het zijkuipwerk is aangepast. Verder is de Adventure standaard uitgerust met dikke valbeugels en robuuste offroad voetsteunen. De testmachine is uitgerust met aluminium zijkoffers, of deze standaard zijn is echter maar de vraag. Aannemelijk is dat de kofferhouders, net als bij de huidige F800 Adventure, standaard zijn, maar dat je voor de koffers extra in de buidel moet tasten. Wat waarschijnlijk ook geldt voor de mistlampen links en rechts naast de vorkpoten, evenals de aluminium carterbeschermer. Waarschijnlijk wel standaard daarentegen lijkt de verstelbare kuipruit, die de huidige 800 Adventure ook heeft. Nog even wachten dus, en dan weten we alles zeker..

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws