Nieuws

Gespot: 2023 Ducati Streetfighter V4

Nu de zomervakanties langzaam op een einde loopt, dient het eerste 2023 motornieuws zich druppelsgewijs aan. Met de ophanden zijnde nieuwe Euro5 Plus-norm valt er voor komend jaar het nodige aan nieuwtjes te verwachten, waaronder (zéér waarschijnlijk) een geüpdatete Ducati Streetfighter V4, die we onlangs voor de lens kregen!

Als naakte afgeleide van de Panigale V4 werd de viercilinder Streetfighter op de Eicma van 2019 gepresenteerd en prompt tot ‘Most beautiful Bike’ van de beurs verkozen. Mooie wulpse vormen heeft de Italiaan ontegenzeggelijk, maar toch waren het vooral de prestaties waar niemand over uit gepraat raakte. Een moddervette 208 pk tegenover een rijklaar gewicht van 201 kilo. Cijfers waar de gemiddelde motorrijder wel lekker warm van wordt. Ducati heeft haar Streetfighter-aanbod sindsdien verder verrijkt met onder meer de kleinere V2- en hoogwaardige SP-uitvoering. Zoals het er nu naar uitziet mogen in ieder geval de V4-varianten zich voor komend jaar op een update verheugen. Wat gezien de net gepresenteerde, vernieuwde Panigale V4 niet heel verrassend is.

Die update is vermoedelijk geen heel uitgebreide, zoveel wordt wel duidelijk bij een nadere blik op het door ons gespotte pre-productiemodel. Ook wel begrijpelijk overigens, meer vermogen is immers allesbehalve noodzakelijk c.q. wenselijk. Zeer waarschijnlijk richten de technische aanpassingen zich onder meer op een betere rijdbaarheid in het lage toerenbereik. En met de nieuwe Euro5 Plus-norm in het achterhoofd, ook op minder geluidsontwikkeling. Naast kleine interne aanpassingen, vertaalt dat laatste zich vooral in een aangepast uitlaatsysteem, dat er optisch gezien overigens nagenoeg onveranderd uitziet.

Wat wel opvalt op de foto is dat de tank iets anders vormgegeven is. Hij oogt ook groter, wat op een iets ruimere inhoud dan de huidige 16 liter tank wijst. Ook de andere kuipdelen zijn iets aangepast, hoewel ze in hoofdlijnen nog duidelijk op de huidige vormgeving teruggrijpen. De lijnen, zeker rond de radiateur, ogen iets subtieler. Dit in tegenstelling tot de grootte van de winglets, die juist iets groter smoelen. Frontje en koplamp, evenals de achterzijde lijken grotendeels ongewijzigd, het zadel daarentegen is wel licht aangepast.

Aan het rijwielgedeelte is volgens de geruchten nauwelijks getornd, en daar is eerlijkheidshalve ook nauwelijks reden toe. Zowel de basisversie als de S zullen zich op dit gebied weer vooral aan de Panigale evenknieën spiegelen. Naar het schijnt wordt de nieuwe Streetfighter komende herfst al officieel gepresenteerd, voorjaar 2023 zou ‘ie dan al leverbaar moeten zijn.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws