Gesnapt: KTM met paralleltwin
Dat KTM zich vroeg of laat serieus met het populaire middensegment gaat bemoeien, lijkt nog slechts een kwestie van tijd gezien bijgaande spionagefoto van een nagenoeg productierijpe middenklasse Duke met een voor de Oostenrijkers verrassend motorconcept. De nieuwe Duke wordt namelijk niet aangedreven door een V-twin, maar een paralleltwin met vermoedelijk 800cc inhoud.
Waarom een paralleltwin en geen V-twin, toch een beetje KTM’s huisstijl? Afgezien van het feit dat een V-twin een prachtig concept is, kent het ook minstens drie grote nadelen. Ten eerste is het groot, ten tweede is het zwaar en ten derde is het duur. En in de in alle opzichten competitieve en in aantallen grote middenklasse en voor de gewenste omzetten, is dat dan niet de meest voor de hand liggende basis.
Bovendien geeft een paralleltwin de designers de vrije hand om rond het blok een al even zo compacte motorfiets op te trekken. Dat betekent onder andere dat er gekozen kan worden voor een iets vereenvoudigde versie van het bekende stalen vakwerkframe, waarvan de buizen al voor het balhoofd boven het vlak bouwende blok bij elkaar komen. Hierdoor is er ook plaats voor een tweede kostenbesparende constructie: een achterschokdemper zonder linksysteem. Goed te zien is dat de uitlaatbochten met een mooie kronkel naar de rechterzijde afdraaien en via een collector uitmonden in een dit geval niet zichtbare maar ongetwijfeld compacte einddemper.
Wat er concreet van het blok verwacht mag worden, is natuurlijk nog een grote verrassing. Het lijkt ons niet onwaarschijnlijk dat KTM voor modeljaar 2016 twee varianten van deze vermoedelijk rond de 200 kilo wegende Duke gaat uitbrengen; een R-variant met hoogwaardige WP-vering, verfijnde Brembo remmen en ongeveer 110 pk vermogen en een later te verschijnen basisversie met iets minder dure componenten, plusminus 95 pk vermogen en een rijbewijs-A2-optie. De eerste waarschijnlijk met een prijskaartje boven de € 10.000,- en de andere beduidend daar onder gepositioneerd. Verder lijkt een kruktapverzet van 270° voor de hand te liggen om de nieuwe paralleltwin een beetje als een V-twin te laten klinken. En in de beste KTM-tradities mogen we in de niet al te verre toekomst rekenen op een snelle uitbouw van dit nieuwe tweecilinderplatform.