Nieuws

Gesjoemel met emissiewaardes

De Duitsers weten het zeker: het was er de Amerikanen alleen maar te doen de concurrentie (VW dus) dwars te zitten. Want die Amerikanen hadden het idee dat ze zeventig jaar na het eind van WOII weer bedreigd werden door Duitsers. Technisch gezien dan.

Gelukkig zijn er ook nog steeds Goede Duitsers. Dat blijkt uit uit de reactie van Bosch, de softwareleverancier van VW. De mensen van Bosch melden dat ze vooraf hebben gezegd dat de betreffende software alleen voor test- en meetdoeleinden was…

De vraag is nu of die VW software-tsunami door gaat rollen naar andere merken. Want andere automerken moeten dat soort truukjes toch ook hebben gedaan? Het ging tenslotte om voldoen aan de bijna onhaalbare emissie-eisen en zo dus veel verkopen en dus veel geld verdienen. Nu is het echter afwachten wat er in de motorfietswereld gaat gebeuren. De vermogensdip zo rond 4.000 tpm die heel veel motoren op de rollenbank laten zien, hebben natuurlijk hun oorzaak. Ook al zitten we in de motorwereld nog maar met Euro3-normen en die zijn echt een stuk minder streng qua emissie dan waar de auto’s op dit moment al aan moeten voldoen. Pas vanaf volgend jaar gaat voor nieuwe motoren Euro4 gelden. Dat wordt alweer andere koek. We zijn benieuwd wat die Euro4-normen voor invloed hebben op het motorkarakter. Over enkele maanden, als we de eerste Euro4-motorfietsen hebben kunnen testen, weten we het. En ga je er alles over lezen in MotoPlus.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws