Nieuws

Geheel nieuwe 2023 KTM crossers

KTM voert voor 2023 grote veranderingen door aan de SX-crossers, die ‘slanker, beter controleerbaar en begeerlijker zijn geworden’, aldus KTM. Alle 2023-crossers, dus ook de tweetakten, hebben nu benzine-injectie en een elektrische starter.

De motorblokken zijn over de hele linie compacter, duurzamer, onderhoudsvriendelijker en bieden een verbeterde vermogen-gewichtsverhouding. Nieuwe cilinderkoppen vertalen zich in betere prestaties, en het motorblok is nu 2 graden achterover in het frame gemonteerd voor een betere centralisatie. De versnellingsbakken hebben vijf versnellingen en de viertakten kregen standaard een (uitschakelbare) quickshifter. De bediening van de koppeling komt weer van Brembo, net als de remmerij. De 2023 SX-reeks heeft twee motormappings, launch-control, tractiecontrole, een ‘roll-over’-sensor, urenteller en brandstofindicator.

Ook het frame is helemaal nieuw en kreeg geoptimaliseerde wanddiktes, waarbij is gestreefd naar een betere dynamiek, stabiliteit en sterkte. Zwaar belaste punten als het balhoofd en het volledig nieuwe schokdempermontagepunt zijn steviger gemaakt. Het frameontwerp is sportiever met het oog op extra wendbaarheid; een voorbeeld daarvan zijn de nieuwe, naar binnen geplaatste voetsteunen voor nog meer speling in diepe sporen en om de motorfiets platter te kunnen schrubben. Ook hebben de nieuwe voetsteunen een groter oppervlak, al zijn ze door een nieuw spuitgiet-procedé wel lichter dan voorheen.

Het rijwielgedeelte kreeg ook een aangepaste geometrie. De WP Suspension XACT achterschokdemper is korter en lichter geworden, terwijl de WP XACT-voorvork met AER-airtechnologie is voorzien van een nieuwe hydrostop. De vork zit in nieuwe CNC-gefreesde drievoudige klemmen met een geoptimaliseerde stuurmontage. De Excel lichtmetalen velgen kregen een nieuw spaaknippel-ontwerp en Dunlop Geomax MX33-banden.

Het uiterlijk is ook flink aangepakt. De nieuwe polytheen brandstoftanks meet 7,2 liter en heeft een brandstofpomp en filter uit één stuk. Met de nieuwe buddyseat en zijkappen is de 2023-SX smaller en strakker, maar biedt hij de rijder wel meer contactoppervlak. Het subframe is nu een hybride-constructie met kunststof en aluminium, en weegt minder dan twee kilo. De KTM 2023-crossers zijn al op korte termijn leverbaar.

2023 KTM SX highlights:

  • Nieuwe, innovatieve en zeer geavanceerde generatie KTM SX-motoren met ongeëvenaard gevoel en prestaties in 12 verschillende modellen.
  • Gloednieuw frameconcept met vernieuwde en gerevitaliseerde setting en architectuur voor nog meer centralisatie.
  • Ergonomie die de rijder in nauwer contact brengt met de motorfiets om de stabiliteit, de wendbaarheid en het gevoel te bevorderen.
  • Lichtere, krachtigere motorblokken en tweetaktmotoren nu ook met brandstofinjectie.
  • Grotere gebruiksvriendelijkheid.
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws